Braziliaanse wederopstanding van Aston Martin cruciaal voor 2024
De derde en vijfde plaats van Fernando Alonso en Lance Stroll
tijdens de Grand Prix van Brazilië verbaasde de paddock. De AMR23
presteerde al een tijdje minder goed, vooral sinds de Grand Prix
van Canada. Het team leek niet uit die neerwaartse spiraal te
komen, ondanks de ontwikkelingen en updates die gedurende het
seizoen werden geïntroduceerd. In Austin bracht Aston Martin een
groot aerodynamisch pakket mee voor de vloer, beam wing en de
voorste bargeboards. De updates waren gebaseerd op het concept van
Red Bull, maar brachten geen positief effect. Het team gebruikte
het volledige weekend op het hobbelige asfalt van Austin om het
nieuwe pakket te optimaliseren. Ook Mexico bracht geen positieve
ontwikkelingen, mede door de karakteristieken van het circuit en de
lage downforce door de ijle lucht. Op Interlagos, dat meer kronkelt
en weinig bijzondere karakteristieken kent, was het team in staat
om meteen de juiste setup te bepalen, ook qua rijhoogte. De
snelheid van de AMR23 zelf moet niet als belangrijk worden
beschouwd, liever het feit dat de engineers het voor elkaar kregen
om de data van de simulator en de baan gelijk te krijgen. Het laat
zien dat de laatste updates en de werkrichting van het team niet
verkeerd zijn. Aston Martin tackelde een mogelijk probleem Als de
engineers niet in staat waren gebleken de beperkingen te
doorgronden in 2023, was dat op zichzelf met het oog op 2024 het
allergrootste probleem geweest. Als er in de laatste races geen
verbetering was opgetreden in de prestaties en het gedrag van de
auto, zou dat het slechtste scenario zijn geweest voor het team met
het oog op 2024. We kunnen ook niet uitsluiten dat de problemen van
de auto deels verborgen bleven door de karakteristieken van
Interlagos, dat op papier al gunstig was voor aerodynamisch
efficiënte bolides die over veel downforce beschikken, zoals de
AMR23. Wel is het heel positief om te noemen dat de engineers van
het team hebben begrepen welke fouten ze in ieder geval niet moeten
maken bij het vaststellen van het basisconcept voor de auto van
volgend jaar.
tijdens de Grand Prix van Brazilië verbaasde de paddock. De AMR23
presteerde al een tijdje minder goed, vooral sinds de Grand Prix
van Canada. Het team leek niet uit die neerwaartse spiraal te
komen, ondanks de ontwikkelingen en updates die gedurende het
seizoen werden geïntroduceerd. In Austin bracht Aston Martin een
groot aerodynamisch pakket mee voor de vloer, beam wing en de
voorste bargeboards. De updates waren gebaseerd op het concept van
Red Bull, maar brachten geen positief effect. Het team gebruikte
het volledige weekend op het hobbelige asfalt van Austin om het
nieuwe pakket te optimaliseren. Ook Mexico bracht geen positieve
ontwikkelingen, mede door de karakteristieken van het circuit en de
lage downforce door de ijle lucht. Op Interlagos, dat meer kronkelt
en weinig bijzondere karakteristieken kent, was het team in staat
om meteen de juiste setup te bepalen, ook qua rijhoogte. De
snelheid van de AMR23 zelf moet niet als belangrijk worden
beschouwd, liever het feit dat de engineers het voor elkaar kregen
om de data van de simulator en de baan gelijk te krijgen. Het laat
zien dat de laatste updates en de werkrichting van het team niet
verkeerd zijn. Aston Martin tackelde een mogelijk probleem Als de
engineers niet in staat waren gebleken de beperkingen te
doorgronden in 2023, was dat op zichzelf met het oog op 2024 het
allergrootste probleem geweest. Als er in de laatste races geen
verbetering was opgetreden in de prestaties en het gedrag van de
auto, zou dat het slechtste scenario zijn geweest voor het team met
het oog op 2024. We kunnen ook niet uitsluiten dat de problemen van
de auto deels verborgen bleven door de karakteristieken van
Interlagos, dat op papier al gunstig was voor aerodynamisch
efficiënte bolides die over veel downforce beschikken, zoals de
AMR23. Wel is het heel positief om te noemen dat de engineers van
het team hebben begrepen welke fouten ze in ieder geval niet moeten
maken bij het vaststellen van het basisconcept voor de auto van
volgend jaar.
