Verstappen en collega's willen meer inspraak na veelbesproken F1-irritaties

De afgelopen periode is er in de wereld van de Formule 1 veel te
doen rondom het sprintformat en de nieuwe regels in de pitstraat.
Er zijn hier en daar suggesties om de weekendindeling aan te passen
als er sprintraces worden georganiseerd, terwijl er ook negatief
werd gereageerd op het feit dat coureurs elkaar mogen inhalen bij
het uitrijden van de pits. Lando Norris zit er niet meer mee dat de
regels uit het niets worden veranderd, zo vertelt de
McLaren-coureur tegen onder meer RacingNews365. "Het maakt me niet
uit dat we niet meer stil mogen staan aan het einde van de
pitstraat", stelt Norris. "We hebben niets over deze regels te
zeggen. Ze worden gewoon geïmplementeerd, of we het nou wel of niet
goed vinden voor de sport. Hetzelfde geldt voor de maximale
rondetijd in de kwalificatie. Ik kreeg in Brazilië een reprimande
terwijl er twee auto's voor me reden. Ik kon niet inhalen, want
anders moet ik racen in een out lap. Het is gewoon een gek iets."
Norris benadrukt wel dat hij de stewards niets kwalijk neemt. "Ik
zeg niet dat de stewards niet naar ons luisteren. Het is alleen zo
dat wij geen controle over de beslissingen hebben. Natuurlijk
luisteren ze naar ons, maar dat betekent niet dat er zaken meteen
veranderen. Soms is het iets voor later." Verstappen vindt dat er
te veel regeltjes zijn Verstappen, de wereldkampioen van 2023,
vindt dat er een rol is weggelegd voor de GPDA (de rijdersbond,
red.). "Ik denk dat de stewards soms met te veel regels en politiek
rekening moeten houden om een beslissing te nemen. Natuurlijk zou
ik graag zien dat de GPDA haar zegje kan doen. Ik zou misschien
zelf wel de baas van de F1 willen zijn, maar dat is niet de echte
wereld. Als we blijven communiceren en een dialoog voeren, zien we
vanzelf wat daar uit komt in de komende jaren." Perez sluit zich
bij zijn teamgenoot aan. "Het zou mooier zijn als de GPDA wat meer
invloed kan uitoefenen, omdat het niet één coureur betreft. De
organisatie bestaat uit een meerderheid van de coureurs en de
stewards zouden meer met de mening van de GPDA moeten doen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines