FIA-stewards luiden de noodklok na protest tegen Red Bull en consorten
Twee weken na de GP van de Verenigde Staten besloot Haas nog
protest aan te tekenen tegen de uitslag. Drie teams, namelijk Red
Bull, Aston Martin en Williams werden opgetrommeld door de FIA,
omdat Haas na het bestuderen van onboardbeelden van vier coureurs
reden tot protest zag. Sergio Perez, Alex Albon, Logan Sargeant en
Lance Stroll zouden allemaal zonder gevolgen over de schreef zijn
gegaan in bocht zes. Het bewijs, de onboardbeelden van de vier
coureurs, werd echter niet als nieuw en significant beschouwd,
waardoor er al snel een streep kon worden getrokken onder de zaak.
Op accurate en constante wijze Dat wil helaas niet zeggen dat we
het laatste over track limits hebben gehoord, want is het de
laatste jaren schering en inslag dat er ophef is over de limieten
van de baan. In hun uitspraak laten de stewards weten dat Albon op
de beelden inderdaad enkele keren overduidelijk de regels
overtreedt. Tegelijkertijd benadrukken de stewards dat het voor hen
niet mogelijk was om op accurate en constante wijze (wat betekent
voor iedere auto in iedere ronde) eventuele overtredingen van de
track limits in bocht zes in de gaten te houden. De beelden die de
stewards daar normaal voor gebruiken, waren voor die bocht niet
beschikbaar, omdat de beveiligingscamera's niet juist waren
opgesteld. De apex van de bocht was niet goed in beeld. In sommige
gevallen kon er gebruik worden gemaakt van de onboardbeelden van
een achtervolgende auto, maar omdat er natuurlijk niet altijd een
auto op de hielen van een andere auto zit, kon men op deze wijze
ook niet 'op accurate en constante' wijze de track limits in de
gaten houden. Balende stewards Het oordeel van de stewards is dus
duidelijk. Ze waren simpelweg niet in staat om de track limits
fatsoenlijk te beoordelen, omdat hen dat onmogelijk was gemaakt. En
ze hebben gelijk. Je kan geen straffen uitdelen op basis van halve
informatie, terwijl die straffen mogelijk grote gevolgen kunnen
hebben. Maar datzelfde geldt als je andersom redeneert. Het draait
om miljoenen en als een team zoals Haas zich netjes aan de track
limits houdt, terwijl de rest de regels aan zijn laars lapt zonder
enige gevolgen, dan klopt dat ook niet. Dat heeft eveneens grote
mogelijke gevolgen voor de uitslag van het kampioenschap. De
stewards laten hun onvrede merken. "Alhoewel het protest is
afgewezen, hebben wij stewards wel enkele individuele gevallen
gezien waarbij duidelijk werd dat er in bocht zes track limits
werden overschreden. Wij stewards vinden het onvermogen om de
regels hand te haven zeer onbevredigend." Noodklok geluid Ze doen
dan ook een dringende oproep aan de F1, de FIA en alle andere
partijen. "We raden het alle betrokkenen ten zeerste aan om snel
een oplossing te vinden voor dit wijdverspreide probleem, om zo
toekomstige overtredingen te voorkomen." Wat dan de oplossing is,
dat laten de stewards naar eigen zeggen over aan de experts. "Of
het nou wordt aangepakt door middel van technologie, aanpassingen
aan het circuit, een combinatie daarvan of een andere regel of
handhavingsstandaard, dat laten we over aan degenen die dat beter
kunnen beoordelen." "Door de timing van dit protest snappen we dat
een oplossing praktisch onmogelijk is om dit jaar al te
implementeren. Aangezien er veel verschillende circuits met
verschillen track limit-problemen zijn, snappen we dat de FIA veel
werk moet verrichten, wat ze in samenwerking met verschillende
circuits ook doen. Voor de start van het 2024 seizoen moeten er
echter verdere oplossingen worden gevonden", aldus de dringende
oproep van de stewards.
protest aan te tekenen tegen de uitslag. Drie teams, namelijk Red
Bull, Aston Martin en Williams werden opgetrommeld door de FIA,
omdat Haas na het bestuderen van onboardbeelden van vier coureurs
reden tot protest zag. Sergio Perez, Alex Albon, Logan Sargeant en
Lance Stroll zouden allemaal zonder gevolgen over de schreef zijn
gegaan in bocht zes. Het bewijs, de onboardbeelden van de vier
coureurs, werd echter niet als nieuw en significant beschouwd,
waardoor er al snel een streep kon worden getrokken onder de zaak.
Op accurate en constante wijze Dat wil helaas niet zeggen dat we
het laatste over track limits hebben gehoord, want is het de
laatste jaren schering en inslag dat er ophef is over de limieten
van de baan. In hun uitspraak laten de stewards weten dat Albon op
de beelden inderdaad enkele keren overduidelijk de regels
overtreedt. Tegelijkertijd benadrukken de stewards dat het voor hen
niet mogelijk was om op accurate en constante wijze (wat betekent
voor iedere auto in iedere ronde) eventuele overtredingen van de
track limits in bocht zes in de gaten te houden. De beelden die de
stewards daar normaal voor gebruiken, waren voor die bocht niet
beschikbaar, omdat de beveiligingscamera's niet juist waren
opgesteld. De apex van de bocht was niet goed in beeld. In sommige
gevallen kon er gebruik worden gemaakt van de onboardbeelden van
een achtervolgende auto, maar omdat er natuurlijk niet altijd een
auto op de hielen van een andere auto zit, kon men op deze wijze
ook niet 'op accurate en constante' wijze de track limits in de
gaten houden. Balende stewards Het oordeel van de stewards is dus
duidelijk. Ze waren simpelweg niet in staat om de track limits
fatsoenlijk te beoordelen, omdat hen dat onmogelijk was gemaakt. En
ze hebben gelijk. Je kan geen straffen uitdelen op basis van halve
informatie, terwijl die straffen mogelijk grote gevolgen kunnen
hebben. Maar datzelfde geldt als je andersom redeneert. Het draait
om miljoenen en als een team zoals Haas zich netjes aan de track
limits houdt, terwijl de rest de regels aan zijn laars lapt zonder
enige gevolgen, dan klopt dat ook niet. Dat heeft eveneens grote
mogelijke gevolgen voor de uitslag van het kampioenschap. De
stewards laten hun onvrede merken. "Alhoewel het protest is
afgewezen, hebben wij stewards wel enkele individuele gevallen
gezien waarbij duidelijk werd dat er in bocht zes track limits
werden overschreden. Wij stewards vinden het onvermogen om de
regels hand te haven zeer onbevredigend." Noodklok geluid Ze doen
dan ook een dringende oproep aan de F1, de FIA en alle andere
partijen. "We raden het alle betrokkenen ten zeerste aan om snel
een oplossing te vinden voor dit wijdverspreide probleem, om zo
toekomstige overtredingen te voorkomen." Wat dan de oplossing is,
dat laten de stewards naar eigen zeggen over aan de experts. "Of
het nou wordt aangepakt door middel van technologie, aanpassingen
aan het circuit, een combinatie daarvan of een andere regel of
handhavingsstandaard, dat laten we over aan degenen die dat beter
kunnen beoordelen." "Door de timing van dit protest snappen we dat
een oplossing praktisch onmogelijk is om dit jaar al te
implementeren. Aangezien er veel verschillende circuits met
verschillen track limit-problemen zijn, snappen we dat de FIA veel
werk moet verrichten, wat ze in samenwerking met verschillende
circuits ook doen. Voor de start van het 2024 seizoen moeten er
echter verdere oplossingen worden gevonden", aldus de dringende
oproep van de stewards.
