Newey een haar verwijderd van Ferrari-deal: zo overtuigde Red Bull hem te blijven
Adrian Newey, topontwerper van de winnende Red Bulls van Max
Verstappen, heeft een rijke F1-historie op zijn palmares staan -
met daarop ook veel F1-titels. Newey deed dit bij Williams, McLaren
en Red Bull. In zijn periode in de F1 is hij enkele keren dicht bij
een overstap naar Ferrari geweest. Zeker in 2014 scheelde het niet
veel of Newey had de overstap naar de Italiaanse renstal gemaakt .
Uiteindelijk slaagde teambaas Christian Horner erin om Newey voor
Red Bull te behouden. "Het scheelde maar een half uur of Adrian had
getekend bij Ferrari. Zij wilden hem heel graag hebben en beloofden
hem de wereld", vertelt Horner in de eff won with DRS -podcast. "Ze
zeiden tegen hem: 'Je kunt een Hollywood-levensstijl hebben, elke
dag naar de fabriek vliegen vanuit Monaco en geen belasting betalen
en je kunt een wegauto ontwerpen'. Ik slaagde erin om hem over te
halen om te blijven door te zeggen dat wij ook een wegauto zouden
gaan maken. 'Als jij een auto voor de weg wilt maken, dan maken we
een auto voor de weg.' Hij zei: 'Nou, hoe dan?' 'Ik heb geen idee',
zei ik. 'Maar we vinden wel een manier. We zorgen ervoor. We zorgen
dat het gebeurt.'" "En door middel van de relatie die we hadden met
Aston Martin en hun CEO, ging ik naar Andy Palmer. Wij hebben
waarschijnlijk de beste ontwerper allertijden, jullie zijn een
geweldig merk. Wij gaan de auto niet financieren, maar het zal
zinvol zijn om deze twee dingen samen te brengen. Dat was
letterlijk zoals het gebeurde in een pub in Engeland." Zo bleef
Newey dus bij Red Bull na een zeer teleurstellend 2014. Mercedes
nam de overhand in de jaren die volgden, maar inmiddels heeft Red
Bull, met Newey, de dominantie in de Formule 1 weer overgenomen.
Horner: "De deal met Aston Martin stelde Adrian in staat om zijn
ambitie waar te maken, het hield hem in het team. Het was het niet
uit het oog verliezen van jongens. Als wij het motorprobleem op
zouden kunnen lossen, dan zouden wij weer gaan winnen." En dat is
wat Red Bull de afgelopen jaren weer volop doet.
Verstappen, heeft een rijke F1-historie op zijn palmares staan -
met daarop ook veel F1-titels. Newey deed dit bij Williams, McLaren
en Red Bull. In zijn periode in de F1 is hij enkele keren dicht bij
een overstap naar Ferrari geweest. Zeker in 2014 scheelde het niet
veel of Newey had de overstap naar de Italiaanse renstal gemaakt .
Uiteindelijk slaagde teambaas Christian Horner erin om Newey voor
Red Bull te behouden. "Het scheelde maar een half uur of Adrian had
getekend bij Ferrari. Zij wilden hem heel graag hebben en beloofden
hem de wereld", vertelt Horner in de eff won with DRS -podcast. "Ze
zeiden tegen hem: 'Je kunt een Hollywood-levensstijl hebben, elke
dag naar de fabriek vliegen vanuit Monaco en geen belasting betalen
en je kunt een wegauto ontwerpen'. Ik slaagde erin om hem over te
halen om te blijven door te zeggen dat wij ook een wegauto zouden
gaan maken. 'Als jij een auto voor de weg wilt maken, dan maken we
een auto voor de weg.' Hij zei: 'Nou, hoe dan?' 'Ik heb geen idee',
zei ik. 'Maar we vinden wel een manier. We zorgen ervoor. We zorgen
dat het gebeurt.'" "En door middel van de relatie die we hadden met
Aston Martin en hun CEO, ging ik naar Andy Palmer. Wij hebben
waarschijnlijk de beste ontwerper allertijden, jullie zijn een
geweldig merk. Wij gaan de auto niet financieren, maar het zal
zinvol zijn om deze twee dingen samen te brengen. Dat was
letterlijk zoals het gebeurde in een pub in Engeland." Zo bleef
Newey dus bij Red Bull na een zeer teleurstellend 2014. Mercedes
nam de overhand in de jaren die volgden, maar inmiddels heeft Red
Bull, met Newey, de dominantie in de Formule 1 weer overgenomen.
Horner: "De deal met Aston Martin stelde Adrian in staat om zijn
ambitie waar te maken, het hield hem in het team. Het was het niet
uit het oog verliezen van jongens. Als wij het motorprobleem op
zouden kunnen lossen, dan zouden wij weer gaan winnen." En dat is
wat Red Bull de afgelopen jaren weer volop doet.
