F1 terug in Las Vegas: wat is er veranderd sinds de gedoemde GP van Caesars Palace?
De F1 keert komend weekend terug in Las Vegas voor een van de meest
langverwachte evenementen van het seizoen. De gokstad is voor het
weekend omgetoverd tot een tijdelijk racecircuit terwijl de auto's
zich klaarmaken om langs de wereldberoemde hotels en casino's te
racen op de wereldberoemde Strip. De Formule 1 heeft Las Vegas niet
meer aangedaan sinds 1982, toen de races op het parkeerterrein
Caesars Palace plaatsvonden. Wat is er dit jaar anders in Las Vegas
dan in 1981 en 1982 en waarom zou het evenement in een nieuw jasje
zijn voorganger overtreffen? Het circuit en het tijdstip van de
race Toen de F1 in 1981 en 1982 Las Vegas aandeed, hield Caesars
Palace de race gedeeltelijk op zijn parkeerplaats en op een extra
stuk land tussen Las Vegas Boulevard en Interstate 15 in het
westen. Het circuit bestond uit 10 linkse bochten, drie rechtse
bochten en slechts twee korte rechte stukken op een baan die in een
korte ruimte was gepropt om te voldoen aan de minimale racelengte.
De race werd een uitdaging voor de coureurs en het geïmproviseerde
circuit was niet bevorderlijk voor een hoogstaande race en veel
actie. Hoewel er voor de nieuwe race dit jaar ook gevreesd wordt
voor weinig actie, zou het lange rechte stuk over The Strip moeten
leiden tot inhaalmogelijkheden. Ook in bocht 1 en 5 van het
vernieuwde, 6 kilometer lange circuit, liggen inhaalmogelijkheden.
De locatie van het evenement in 1981 en 1982 was ook een probleem.
Het circuit leek op een verlaten plek in Las Vegas te liggen, met
niets in de achtergrond dat het idee gaf dat de race werd gehouden
in een opwindende stad als Las Vegas. Een heel verschil met dit
jaar. De auto's vliegen langs de Venetian, de Mirage, Caesars
Palace, de Flamingo en de Bellagio en andere hotels en casino's aan
de Strip, terwijl de coureurs aan de achterkant van het circuit
rond de indrukwekkende nieuwe Sphere rijden. Tijdens de avondrace
die lokale tijd laat op zaterdagavond plaatsvindt, zal het donker
zijn en zullen de lichten van de stad zeker sfeer verhogend werken.
Sfeer die de race 42 jaar geleden miste. De uitdagende temperaturen
Toen Alan Jones en Michele Alboreto begin jaren tachtig de
zogenoemde Caesars Palace Grand Prix wonnen, vormden de hoge
temperaturen een uitdaging voor de coureurs. De deelnemers hadden
last van uitdroging - net zoals de coureurs dit jaar meemaakten bij
de GP van Qatar. In 1981 en 1982 werd gereden in september en
oktober. Nu de GP van Las Vegas midden november wordt gereden en er
laat in de avond wordt gestart, worden drastisch lagere
temperaturen verwacht - tot wel vier graden Celsius. Dit zal
coureurs en teams hoofdbrekens bezorgen (tijdens de kwalificatie en
de race) als het gaat om het opwarmen van de banden. Niet per se
direct vanuit de pits waar de banden voldoende zijn opgewarmd door
hun bandenwarmers, maar meer als er een safety car is. Ook zal er
meer nadruk komen te liggen op een perfect voorbereide
formatieronde. De hype Hoewel de F1-race in Las Vegas al veel
kritiek heeft ontvangen nog voordat er een meter gereden is, valt
de hype die door Las Vegas en de organisator is opgebouwd niet te
ontkennen. Het evenement zal naar verwachting tot 100.000
toeschouwers per dag trekken, wat de cijfers van de Caesars
Palace-races in de jaren 80 overtreft. Een cruciale factor hierbij
is dat het hotel het evenement toen zelf promootte, net zoals MGM
nu boksevenementen promoot in het MGM Grand. Dat betekende dat
Caesars' belangrijkste concurrenten op The Strip terughoudend waren
om te helpen bij de promotie van het evenement - maar dat is nu
allemaal veranderd. De arrangementen bij elk van de hotels in het
zicht van het lange rechte stuk bewijzen dat dit een verenigd front
is. Ja, er is het argument dat de gewone fan wordt weggeprijsd,
maar er zal nog steeds vraag zijn van een specifieke categorie
klanten. De toekomst moet uitwijzen of de Grand Prix van Las Vegas
een langdurig succes wordt, maar het is op geen enkele manier te
vergelijken met de eerdere races in 1981 en 1982.
langverwachte evenementen van het seizoen. De gokstad is voor het
weekend omgetoverd tot een tijdelijk racecircuit terwijl de auto's
zich klaarmaken om langs de wereldberoemde hotels en casino's te
racen op de wereldberoemde Strip. De Formule 1 heeft Las Vegas niet
meer aangedaan sinds 1982, toen de races op het parkeerterrein
Caesars Palace plaatsvonden. Wat is er dit jaar anders in Las Vegas
dan in 1981 en 1982 en waarom zou het evenement in een nieuw jasje
zijn voorganger overtreffen? Het circuit en het tijdstip van de
race Toen de F1 in 1981 en 1982 Las Vegas aandeed, hield Caesars
Palace de race gedeeltelijk op zijn parkeerplaats en op een extra
stuk land tussen Las Vegas Boulevard en Interstate 15 in het
westen. Het circuit bestond uit 10 linkse bochten, drie rechtse
bochten en slechts twee korte rechte stukken op een baan die in een
korte ruimte was gepropt om te voldoen aan de minimale racelengte.
De race werd een uitdaging voor de coureurs en het geïmproviseerde
circuit was niet bevorderlijk voor een hoogstaande race en veel
actie. Hoewel er voor de nieuwe race dit jaar ook gevreesd wordt
voor weinig actie, zou het lange rechte stuk over The Strip moeten
leiden tot inhaalmogelijkheden. Ook in bocht 1 en 5 van het
vernieuwde, 6 kilometer lange circuit, liggen inhaalmogelijkheden.
De locatie van het evenement in 1981 en 1982 was ook een probleem.
Het circuit leek op een verlaten plek in Las Vegas te liggen, met
niets in de achtergrond dat het idee gaf dat de race werd gehouden
in een opwindende stad als Las Vegas. Een heel verschil met dit
jaar. De auto's vliegen langs de Venetian, de Mirage, Caesars
Palace, de Flamingo en de Bellagio en andere hotels en casino's aan
de Strip, terwijl de coureurs aan de achterkant van het circuit
rond de indrukwekkende nieuwe Sphere rijden. Tijdens de avondrace
die lokale tijd laat op zaterdagavond plaatsvindt, zal het donker
zijn en zullen de lichten van de stad zeker sfeer verhogend werken.
Sfeer die de race 42 jaar geleden miste. De uitdagende temperaturen
Toen Alan Jones en Michele Alboreto begin jaren tachtig de
zogenoemde Caesars Palace Grand Prix wonnen, vormden de hoge
temperaturen een uitdaging voor de coureurs. De deelnemers hadden
last van uitdroging - net zoals de coureurs dit jaar meemaakten bij
de GP van Qatar. In 1981 en 1982 werd gereden in september en
oktober. Nu de GP van Las Vegas midden november wordt gereden en er
laat in de avond wordt gestart, worden drastisch lagere
temperaturen verwacht - tot wel vier graden Celsius. Dit zal
coureurs en teams hoofdbrekens bezorgen (tijdens de kwalificatie en
de race) als het gaat om het opwarmen van de banden. Niet per se
direct vanuit de pits waar de banden voldoende zijn opgewarmd door
hun bandenwarmers, maar meer als er een safety car is. Ook zal er
meer nadruk komen te liggen op een perfect voorbereide
formatieronde. De hype Hoewel de F1-race in Las Vegas al veel
kritiek heeft ontvangen nog voordat er een meter gereden is, valt
de hype die door Las Vegas en de organisator is opgebouwd niet te
ontkennen. Het evenement zal naar verwachting tot 100.000
toeschouwers per dag trekken, wat de cijfers van de Caesars
Palace-races in de jaren 80 overtreft. Een cruciale factor hierbij
is dat het hotel het evenement toen zelf promootte, net zoals MGM
nu boksevenementen promoot in het MGM Grand. Dat betekende dat
Caesars' belangrijkste concurrenten op The Strip terughoudend waren
om te helpen bij de promotie van het evenement - maar dat is nu
allemaal veranderd. De arrangementen bij elk van de hotels in het
zicht van het lange rechte stuk bewijzen dat dit een verenigd front
is. Ja, er is het argument dat de gewone fan wordt weggeprijsd,
maar er zal nog steeds vraag zijn van een specifieke categorie
klanten. De toekomst moet uitwijzen of de Grand Prix van Las Vegas
een langdurig succes wordt, maar het is op geen enkele manier te
vergelijken met de eerdere races in 1981 en 1982.
