Pirelli geeft inzicht in uniek bandenvraagstuk GP Las Vegas
De Formule 1 keert voor de derde keer dit jaar terug naar de
Verenigde Staten, na races in Miami en Austin. Voor het eerst in
ruim veertig jaar doet de koningsklasse het magische Las Vegas aan.
De hype rond de race is groot, maar ook zijn er zorgen rondom het
evenement: met name over de baan- en bandentemperatuur.
Bandenleverancier Pirelli blikt middels een persbericht vooruit op
de race in Sin City. "Het zal een grote technische uitdaging zijn
voor zowel de teams als voor ons, aangezien we naar deze race gaan
zonder echte referenties, los van simulaties. Niemand heeft ooit
daadwerkelijk op het 6,12 kilometer lange Las Vegas Strip-circuit
gereden, dat dit jaar qua totale lengte op de tweede plaats staat
na Spa, met drie rechte stukken en zeventien bochten." "Het
oppervlak zal een mix zijn van het gebruikelijke straatasfalt,
vooral op de eigenlijke Strip, evenals andere delen die speciaal
voor de gelegenheid volledig zijn geasfalteerd; wat een extra
onbekend element toevoegt. Er zullen geen supportraces zijn en het
circuit zal gedurende grote delen van de dag weer worden
opengesteld voor normaal verkeer, wat betekent dat er gedurende dag
niet meer rubber op de baan komt en er dus niet meer grip
ontstaat." Las Vegas Grand Prix temperaturen zorgelijk Pirelli
verwacht dat de meeste teams met weinig downforce zullen rijden en
dat de lage temperaturen in Nevada enigszins zorgelijk kunnen zijn.
"We verwachten dat de auto's vrij lage niveaus van neerwaartse druk
zullen hebben, vergelijkbaar met Bakoe of zelfs Monza: een hoge
topsnelheid halen zal essentieel zijn om competitief te zijn. Alle
sessies zullen 's nachts plaatsvinden, met ongebruikelijke
omgevings- en baantemperaturen voor een raceweekend; meer
vergelijkbaar met die van pre-season testing toen dat nog in Europa
plaatsvond. De lange rechte stukken maken het ook moeilijker om de
banden op te warmen tijdens de kwalificatie, evenals om ze in het
juiste temperatuurvenster te houden." Vanwege de verwachte lage
temperaturen en de lay-out van het circuit neemt Pirelli de
zachtste compounds mee: de C3, C4 en C5. Dat is interessant: hoe
zachter de band, hoe meer grip, maar des te korter de levensduur.
Pirelli verwacht echter dat het percentage slijtage beduidend
minder is dan tijdens andere Grands Prix: "In koude omstandigheden
wordt het verschil tussen koude bandenspanning en normale
bedrijfsdruk aanzienlijk verminderd - dus wanneer de auto in
beweging is, zal de bandenspanning veel minder toenemen dan op
andere circuits als gevolg van de lage asfalttemperaturen. Als
gevolg hiervan denken we dat de bedrijfsdruk nog steeds lager zal
zijn dan op andere circuits die zwaar belastend zijn voor banden,
zoals bijvoorbeeld Bakoe." De tijd zal het leren of het
Pirelli-rubber opgewassen is tegen de ongewone omstandigheden op
het circuit van Las Vegas!
Verenigde Staten, na races in Miami en Austin. Voor het eerst in
ruim veertig jaar doet de koningsklasse het magische Las Vegas aan.
De hype rond de race is groot, maar ook zijn er zorgen rondom het
evenement: met name over de baan- en bandentemperatuur.
Bandenleverancier Pirelli blikt middels een persbericht vooruit op
de race in Sin City. "Het zal een grote technische uitdaging zijn
voor zowel de teams als voor ons, aangezien we naar deze race gaan
zonder echte referenties, los van simulaties. Niemand heeft ooit
daadwerkelijk op het 6,12 kilometer lange Las Vegas Strip-circuit
gereden, dat dit jaar qua totale lengte op de tweede plaats staat
na Spa, met drie rechte stukken en zeventien bochten." "Het
oppervlak zal een mix zijn van het gebruikelijke straatasfalt,
vooral op de eigenlijke Strip, evenals andere delen die speciaal
voor de gelegenheid volledig zijn geasfalteerd; wat een extra
onbekend element toevoegt. Er zullen geen supportraces zijn en het
circuit zal gedurende grote delen van de dag weer worden
opengesteld voor normaal verkeer, wat betekent dat er gedurende dag
niet meer rubber op de baan komt en er dus niet meer grip
ontstaat." Las Vegas Grand Prix temperaturen zorgelijk Pirelli
verwacht dat de meeste teams met weinig downforce zullen rijden en
dat de lage temperaturen in Nevada enigszins zorgelijk kunnen zijn.
"We verwachten dat de auto's vrij lage niveaus van neerwaartse druk
zullen hebben, vergelijkbaar met Bakoe of zelfs Monza: een hoge
topsnelheid halen zal essentieel zijn om competitief te zijn. Alle
sessies zullen 's nachts plaatsvinden, met ongebruikelijke
omgevings- en baantemperaturen voor een raceweekend; meer
vergelijkbaar met die van pre-season testing toen dat nog in Europa
plaatsvond. De lange rechte stukken maken het ook moeilijker om de
banden op te warmen tijdens de kwalificatie, evenals om ze in het
juiste temperatuurvenster te houden." Vanwege de verwachte lage
temperaturen en de lay-out van het circuit neemt Pirelli de
zachtste compounds mee: de C3, C4 en C5. Dat is interessant: hoe
zachter de band, hoe meer grip, maar des te korter de levensduur.
Pirelli verwacht echter dat het percentage slijtage beduidend
minder is dan tijdens andere Grands Prix: "In koude omstandigheden
wordt het verschil tussen koude bandenspanning en normale
bedrijfsdruk aanzienlijk verminderd - dus wanneer de auto in
beweging is, zal de bandenspanning veel minder toenemen dan op
andere circuits als gevolg van de lage asfalttemperaturen. Als
gevolg hiervan denken we dat de bedrijfsdruk nog steeds lager zal
zijn dan op andere circuits die zwaar belastend zijn voor banden,
zoals bijvoorbeeld Bakoe." De tijd zal het leren of het
Pirelli-rubber opgewassen is tegen de ongewone omstandigheden op
het circuit van Las Vegas!
