Horner: "FIA budgetplafond was als een volledige colonoscopie"
In tegenstelling tot het jaar ervoor, bleek in 2022 elk van de tien
teams zich netjes aan de reglementen heeft gehouden. Dit was in
2021 nog wel anders, toen Red Bull bleek het budgetplafond te
hebben overschreden. Een grote oorzaak van deze overbesteding had
te maken met de belastingkorting die verkeerd was toegepast. De FIA
accepteerde deze verklaring en Red Bull werd beboet nadat het een
Accepted Break Agreement met de FIA had gesloten. Ze kregen een
boete in vorm van reductie van de windtunnel- en
CFD-ontwikkelingstijd (Computational fluid dynamics, een manier om
airflow mee te berekenen, red.). "Nog niet de volledige impact
gezien" Het budgetplafond werd in aanloop naar 2021 geïntroduceerd
en Red Bull-teambaas Christian Horner prees de voortdurende
ontwikkeling en de grondigheid van de FIA. Maar toen werd zijn team
bestraft. En hier heeft het team uit Milton Keynes last van gehad,
ook al is het dit jaar vanwege de dominantie niet zichtbaar: "Je
hebt zeker nog niet de volledige impact gezien", vertelde Horner
aan de media, waaronder RacingNews365. "Gelukkig kwamen we aan het
begin van het jaar met een erg sterke auto en hebben we het
grootste deel van die ontwikkelingstijd, al vrij vroeg in het
seizoen, kunnen gebruiken voor de auto van volgend jaar", zo legt
de Brit uit. Dit is een belangrijk aspect voor Red Bull geweest:
"Ik denk dat het proces van het budgetplafond evolueert. Het is een
zeer complex pakket regels dat zich ontwikkeld heeft, en de mate
van nauwkeurigheid waarmee de FIA dit jaar te werk is gegaan, was
fenomenaal." Horner vergelijkt de verandering in reglementen met
een medisch onderzoek. "Het was een volledige colonoscopie die we
in de zomer hebben meegemaakt en ik denk dat de FIA ook van hun
kant leren en dat de regels zijn geëvolueerd." "Natuurlijk is elk
bedrijf op een iets andere manier gestructureerd, wat de
complexiteit nog groter maakt, bijvoorbeeld als je een
dochteronderneming hebt of wat je rapporteringsgroep is. Het zijn
erg complexe regels en ik denk dat de FIA behoorlijk goed werk
heeft geleverd in de afgelopen 12 maanden", zo sluit de teambaas
af.
teams zich netjes aan de reglementen heeft gehouden. Dit was in
2021 nog wel anders, toen Red Bull bleek het budgetplafond te
hebben overschreden. Een grote oorzaak van deze overbesteding had
te maken met de belastingkorting die verkeerd was toegepast. De FIA
accepteerde deze verklaring en Red Bull werd beboet nadat het een
Accepted Break Agreement met de FIA had gesloten. Ze kregen een
boete in vorm van reductie van de windtunnel- en
CFD-ontwikkelingstijd (Computational fluid dynamics, een manier om
airflow mee te berekenen, red.). "Nog niet de volledige impact
gezien" Het budgetplafond werd in aanloop naar 2021 geïntroduceerd
en Red Bull-teambaas Christian Horner prees de voortdurende
ontwikkeling en de grondigheid van de FIA. Maar toen werd zijn team
bestraft. En hier heeft het team uit Milton Keynes last van gehad,
ook al is het dit jaar vanwege de dominantie niet zichtbaar: "Je
hebt zeker nog niet de volledige impact gezien", vertelde Horner
aan de media, waaronder RacingNews365. "Gelukkig kwamen we aan het
begin van het jaar met een erg sterke auto en hebben we het
grootste deel van die ontwikkelingstijd, al vrij vroeg in het
seizoen, kunnen gebruiken voor de auto van volgend jaar", zo legt
de Brit uit. Dit is een belangrijk aspect voor Red Bull geweest:
"Ik denk dat het proces van het budgetplafond evolueert. Het is een
zeer complex pakket regels dat zich ontwikkeld heeft, en de mate
van nauwkeurigheid waarmee de FIA dit jaar te werk is gegaan, was
fenomenaal." Horner vergelijkt de verandering in reglementen met
een medisch onderzoek. "Het was een volledige colonoscopie die we
in de zomer hebben meegemaakt en ik denk dat de FIA ook van hun
kant leren en dat de regels zijn geëvolueerd." "Natuurlijk is elk
bedrijf op een iets andere manier gestructureerd, wat de
complexiteit nog groter maakt, bijvoorbeeld als je een
dochteronderneming hebt of wat je rapporteringsgroep is. Het zijn
erg complexe regels en ik denk dat de FIA behoorlijk goed werk
heeft geleverd in de afgelopen 12 maanden", zo sluit de teambaas
af.
