"Perez gaat de Grand Prix van Las Vegas winnen"
In de wekelijkse RacingNews365-podcast bespreken host Joris
Mosterdijk, F1-kenner Ruud Dimmers en autocoureur Tom Coronel de
kansen op het hagelnieuwe circuit in Las Vegas. Op het niet eerder
verreden stratencircuit kunnen de echte mannen van de jongens
onderscheiden worden, aangezien er geen rubber aanwezig zal zijn op
het asfalt van eventuele supportklassen, en de temperaturen op dit
moment in Las Vegas zijn ook niet al te hoog. En dan wordt het
evenement ook nog eens in de nacht gehouden, waar de temperatuur
nog verder zal gaan dalen. Kortom, wie stapt donderdagavond
Amerikaanse tijd in de auto en is gelijk snel? "Je kunt er gewoon
met een Boeing 737 op landen en opstijgen" "Ik verwacht niet direct
heel veel spektakel", bekent Tom. "Echt niet". Volgens de
Dakar-coureur heeft dit te maken met het feit dat tegenwoordig de
coureurs niet meer blind naar een raceweekend gaan, er is namelijk
al simulatorwerk verricht. Hij denkt wel dat het druk gaat worden
die eerste sessie: "Wat ik wel zie, is dat iedereen baankennis wil
opdoen, dat is een beetje net zoals in het begin van het seizoen,
en daarom is het gaaf om je wekker te zetten en die eerste vrije
training te gaan kijken. Voor het eerst, als iedereen de baan
opgaat, dan wil je weten hoe iedereen ervoor staat en wie eigenlijk
het snelste snel kan zijn", zo gaat Tom verder. "Want dat is
natuurlijk het mooie trucje." Hier gaat Dimmers vervolgens verder
op in: "Het zal ook wel even zoeken zijn. Er zit natuurlijk een
mega lang recht stuk in, en we zagen ook het eerste jaar in Bakoe
zo'n recht stuk waar je gewoon met een Boeing 737 op kunt landen en
kunt laten opstijgen. Alleen toch was het eerst: 'we rijden met
meer vleugel' en toen 'we rijden met minder vleugel. Je gaat van
alles proberen." "Hij is bijna herboren" "Je gaat de
vleugelsettings proberen, auto's op een andere manier afstellen,
want je weet het gewoon nog niet", denkt Ruud. "Het wordt
waarschijnlijk heel veel pitten, en heel snel weer door", reageert
Joris weer. "Dus coureurs gaan twee rondjes rijden, weer naar
binnen, setting, weer twee rondjes rijden..." Dit is ook de
verwachting van Coronel: "We gaan veel mensen op de baan zien." De
grootste vraag is alleen of de mannen met de meeste ervaring
(bijvoorbeeld Lewis Hamilton, of Nico Hulkenberg) er in VT1 ook
bovenuit gaan steken. Joris noemt bij de voorbeelden niet Sergio
Perez, en daar reageert Ruud gelijk op: "Je mist wel één man, of
het nou vrije training 1 is of niet, en dat is natuurlijk
streetfighter Sergio Perez." "Ja, maar die gaat winnen toch? Want
hij is echt een straatvechter en dit is natuurlijk een
stratencircuit", vraagt Mosterdijk zich hardop af. "Het is een
nieuw stratencircuit, hij is volgens Christian Horner en Helmut
Marko bijna herboren...." Hier moest Tom toch de twee mannen even
onderbreken: "Ik laat jullie even verder slap ouwehoeren, dat snap
je wel toch?" Hoe deze discussie afloopt, dat luister je hieronder
in de nieuwe podcastaflevering!
Mosterdijk, F1-kenner Ruud Dimmers en autocoureur Tom Coronel de
kansen op het hagelnieuwe circuit in Las Vegas. Op het niet eerder
verreden stratencircuit kunnen de echte mannen van de jongens
onderscheiden worden, aangezien er geen rubber aanwezig zal zijn op
het asfalt van eventuele supportklassen, en de temperaturen op dit
moment in Las Vegas zijn ook niet al te hoog. En dan wordt het
evenement ook nog eens in de nacht gehouden, waar de temperatuur
nog verder zal gaan dalen. Kortom, wie stapt donderdagavond
Amerikaanse tijd in de auto en is gelijk snel? "Je kunt er gewoon
met een Boeing 737 op landen en opstijgen" "Ik verwacht niet direct
heel veel spektakel", bekent Tom. "Echt niet". Volgens de
Dakar-coureur heeft dit te maken met het feit dat tegenwoordig de
coureurs niet meer blind naar een raceweekend gaan, er is namelijk
al simulatorwerk verricht. Hij denkt wel dat het druk gaat worden
die eerste sessie: "Wat ik wel zie, is dat iedereen baankennis wil
opdoen, dat is een beetje net zoals in het begin van het seizoen,
en daarom is het gaaf om je wekker te zetten en die eerste vrije
training te gaan kijken. Voor het eerst, als iedereen de baan
opgaat, dan wil je weten hoe iedereen ervoor staat en wie eigenlijk
het snelste snel kan zijn", zo gaat Tom verder. "Want dat is
natuurlijk het mooie trucje." Hier gaat Dimmers vervolgens verder
op in: "Het zal ook wel even zoeken zijn. Er zit natuurlijk een
mega lang recht stuk in, en we zagen ook het eerste jaar in Bakoe
zo'n recht stuk waar je gewoon met een Boeing 737 op kunt landen en
kunt laten opstijgen. Alleen toch was het eerst: 'we rijden met
meer vleugel' en toen 'we rijden met minder vleugel. Je gaat van
alles proberen." "Hij is bijna herboren" "Je gaat de
vleugelsettings proberen, auto's op een andere manier afstellen,
want je weet het gewoon nog niet", denkt Ruud. "Het wordt
waarschijnlijk heel veel pitten, en heel snel weer door", reageert
Joris weer. "Dus coureurs gaan twee rondjes rijden, weer naar
binnen, setting, weer twee rondjes rijden..." Dit is ook de
verwachting van Coronel: "We gaan veel mensen op de baan zien." De
grootste vraag is alleen of de mannen met de meeste ervaring
(bijvoorbeeld Lewis Hamilton, of Nico Hulkenberg) er in VT1 ook
bovenuit gaan steken. Joris noemt bij de voorbeelden niet Sergio
Perez, en daar reageert Ruud gelijk op: "Je mist wel één man, of
het nou vrije training 1 is of niet, en dat is natuurlijk
streetfighter Sergio Perez." "Ja, maar die gaat winnen toch? Want
hij is echt een straatvechter en dit is natuurlijk een
stratencircuit", vraagt Mosterdijk zich hardop af. "Het is een
nieuw stratencircuit, hij is volgens Christian Horner en Helmut
Marko bijna herboren...." Hier moest Tom toch de twee mannen even
onderbreken: "Ik laat jullie even verder slap ouwehoeren, dat snap
je wel toch?" Hoe deze discussie afloopt, dat luister je hieronder
in de nieuwe podcastaflevering!
