Verstappen profiteert in Las Vegas van unieke kwaliteit: "Dat is zijn kracht"
De Grand Prix van Las Vegas is voor velen hetzelfde als naar het
casino gaan in Sin City: alles of niets. Waar de één smelt voor de
pracht en praal, zegt de ander stug: " Doe mij Hockenheim of Sepang
maar, de sport wordt veel te commercieel!" Maar, if you like it or
not, komend weekend rijdt de Formule 1 in Las Vegas. Ook onder de
coureurs zijn de meningen verdeeld. Max Verstappen is vooralsnog
niet razend enthousiast over racen in de metropool, terwijl Daniel
Ricciardo en Lewis Hamilton staan te popelen om de pitstraat uit te
rijden tijdens de eerste vrije training. Maar wat kunnen de
coureurs verwachten van het nieuwe stratencircuit? En wat mogen de
fans verwachten? Het RacingNews365 podcast-panel geeft antwoord.
"De rijders hebben werkelijk geen idee wat ze kunnen verwachten",
is de eerste stelling die podcast-host Joris Mosterdijk voorlegt
aan Ruud Dimmers en Tom Coronel. Laatstgenoemde reageert. "Max
Verstappen!" "Nou, wel een klein beetje. Op de simulator hebben ze
natuurlijk heel veel proberen na te maken, op basis van hoe ze
denken dat het circuit eruit gaat zien. Maar ja, dat is natuurlijk
nooit helemaal honderd procent. Het is nooit spot on. Er zitten
altijd problemen in de simulatoren. De circuits zijn gescand, dat
gebeurt tot op één procent nauwkeurig. Maar heel veel dingen kun je
niet simuleren. Denk aan de temperaturen, de hobbeltjes..." De man
uit Eemnes vervolgt: "Ook voor de coureurs valt het niet mee. In
Barcelona heb je natuurlijk verschillende tests gehad in de Formule
4, Formule 3, Formule 2 en ga zo maar door. Hier is iedereen voor
het eerst, dat zorgt voor veel vraagtekens." Dimmers vult Coronel
aan: "Eén van de grootste vraagtekens is het asfalt. Dat kun je
niet simuleren. De hoeveelheid grip, de bandenslijtage. Jij noemt
als voorbeeld Barcelona, Tom. Daar is iedereen al honderdduizend
keer geweest. Daar kennen ze (de coureurs, red.) zowat ieder
kiezelsteentje in de grindbak. Dit is allemaal nieuw, net als toen
we naar Saudi-Arabië gingen, ook een supersnel stratencircuit." "En
wie vloog daar de pitbox uit?", vervolgt Dimmers. "Max
Verstappen!", antwoorden beiden tegelijk. "Hij was gewoon twee
seconden per ronde sneller dan wie dan ook in de eerste rondjes.
Weet je nog dat we in Zandvoort kwamen? Geen enkele coureur kende
Zandvoort in een moderne F1-auto. En wie vloog daar de pitbox uit?
Max Verstappen", roept het tweetal weer. "Dat gaan we dit weekend
waarschijnlijk weer zien. Max bouwt zó snel op." 'Een nieuw circuit
is altijd leuker' De eerste vrije training voor de GP van Las Vegas
vindt vrijdagochtend plaats om 05:30 Nederlandse tijd. Op de vraag
of het de moeite is je wekker te zetten, antwoordt Dimmers: "Een
nieuw circuit is altijd leuker, omdat er nog dingetjes gebeuren. We
kunnen al bijna voorspellen in welke ronde Sargeant zijn auto in de
muur jast. Ik vind het leuk om te zien wat er gebeurt op zo'n
nieuwe baan en wie er een vliegende start heeft." Dimmers gaat
verder: "In het begin zie je een bepaalde rondetijd. Aan einde van
de training zijn ze ineens vijf seconden sneller. Tegen het einde
van het weekend zijn ze misschien wel tien seconden sneller." Wie
daadwerkelijk die vliegende start heeft waar de man F1-kenner over
praat, daar is het podcast-trio het wel over eens: de mannen met
ervaring. "Als ik een paar coureurs noem... Hamilton, Bottas,
Alonso, Hulkenberg, Verstappen... Die zullen direct hard gaan toch?
Ze hebben een dijk aan ervaring in de F1", zegt Mosterdijk. "Ja",
antwoorden Coronel en Dimmers. "Ze gaan veel rondes rijden. We gaan
veel mensen op de baan zien", zegt Coronel. "We missen één iemand",
vult Dimmers cynisch aan. "Streetfighter Perez!" "Ja, die gaat
winnen! Hij is een straatvechter", zegt Mosterdijk. "En hij is
herboren als we Helmut Marko en Christian Horner moeten geloven",
lacht Dimmers. Coronel reageert op het ginnegappende tweetal. "Weet
je, ik laat jullie wel even slap ouwehoeren. Dat begrijpen jullie
wel. Want wat er nu allemaal gezegd wordt..."
casino gaan in Sin City: alles of niets. Waar de één smelt voor de
pracht en praal, zegt de ander stug: " Doe mij Hockenheim of Sepang
maar, de sport wordt veel te commercieel!" Maar, if you like it or
not, komend weekend rijdt de Formule 1 in Las Vegas. Ook onder de
coureurs zijn de meningen verdeeld. Max Verstappen is vooralsnog
niet razend enthousiast over racen in de metropool, terwijl Daniel
Ricciardo en Lewis Hamilton staan te popelen om de pitstraat uit te
rijden tijdens de eerste vrije training. Maar wat kunnen de
coureurs verwachten van het nieuwe stratencircuit? En wat mogen de
fans verwachten? Het RacingNews365 podcast-panel geeft antwoord.
"De rijders hebben werkelijk geen idee wat ze kunnen verwachten",
is de eerste stelling die podcast-host Joris Mosterdijk voorlegt
aan Ruud Dimmers en Tom Coronel. Laatstgenoemde reageert. "Max
Verstappen!" "Nou, wel een klein beetje. Op de simulator hebben ze
natuurlijk heel veel proberen na te maken, op basis van hoe ze
denken dat het circuit eruit gaat zien. Maar ja, dat is natuurlijk
nooit helemaal honderd procent. Het is nooit spot on. Er zitten
altijd problemen in de simulatoren. De circuits zijn gescand, dat
gebeurt tot op één procent nauwkeurig. Maar heel veel dingen kun je
niet simuleren. Denk aan de temperaturen, de hobbeltjes..." De man
uit Eemnes vervolgt: "Ook voor de coureurs valt het niet mee. In
Barcelona heb je natuurlijk verschillende tests gehad in de Formule
4, Formule 3, Formule 2 en ga zo maar door. Hier is iedereen voor
het eerst, dat zorgt voor veel vraagtekens." Dimmers vult Coronel
aan: "Eén van de grootste vraagtekens is het asfalt. Dat kun je
niet simuleren. De hoeveelheid grip, de bandenslijtage. Jij noemt
als voorbeeld Barcelona, Tom. Daar is iedereen al honderdduizend
keer geweest. Daar kennen ze (de coureurs, red.) zowat ieder
kiezelsteentje in de grindbak. Dit is allemaal nieuw, net als toen
we naar Saudi-Arabië gingen, ook een supersnel stratencircuit." "En
wie vloog daar de pitbox uit?", vervolgt Dimmers. "Max
Verstappen!", antwoorden beiden tegelijk. "Hij was gewoon twee
seconden per ronde sneller dan wie dan ook in de eerste rondjes.
Weet je nog dat we in Zandvoort kwamen? Geen enkele coureur kende
Zandvoort in een moderne F1-auto. En wie vloog daar de pitbox uit?
Max Verstappen", roept het tweetal weer. "Dat gaan we dit weekend
waarschijnlijk weer zien. Max bouwt zó snel op." 'Een nieuw circuit
is altijd leuker' De eerste vrije training voor de GP van Las Vegas
vindt vrijdagochtend plaats om 05:30 Nederlandse tijd. Op de vraag
of het de moeite is je wekker te zetten, antwoordt Dimmers: "Een
nieuw circuit is altijd leuker, omdat er nog dingetjes gebeuren. We
kunnen al bijna voorspellen in welke ronde Sargeant zijn auto in de
muur jast. Ik vind het leuk om te zien wat er gebeurt op zo'n
nieuwe baan en wie er een vliegende start heeft." Dimmers gaat
verder: "In het begin zie je een bepaalde rondetijd. Aan einde van
de training zijn ze ineens vijf seconden sneller. Tegen het einde
van het weekend zijn ze misschien wel tien seconden sneller." Wie
daadwerkelijk die vliegende start heeft waar de man F1-kenner over
praat, daar is het podcast-trio het wel over eens: de mannen met
ervaring. "Als ik een paar coureurs noem... Hamilton, Bottas,
Alonso, Hulkenberg, Verstappen... Die zullen direct hard gaan toch?
Ze hebben een dijk aan ervaring in de F1", zegt Mosterdijk. "Ja",
antwoorden Coronel en Dimmers. "Ze gaan veel rondes rijden. We gaan
veel mensen op de baan zien", zegt Coronel. "We missen één iemand",
vult Dimmers cynisch aan. "Streetfighter Perez!" "Ja, die gaat
winnen! Hij is een straatvechter", zegt Mosterdijk. "En hij is
herboren als we Helmut Marko en Christian Horner moeten geloven",
lacht Dimmers. Coronel reageert op het ginnegappende tweetal. "Weet
je, ik laat jullie wel even slap ouwehoeren. Dat begrijpen jullie
wel. Want wat er nu allemaal gezegd wordt..."
