Red Bull geeft eerste informatie prijs over nieuwe F1-bolide Verstappen

De RB19 zal de boeken ingaan als een van de meest dominante Formule
1-bolides in de geschiedenis. Adrian Newey en zijn technische team
zullen het haast onmogelijke moeten doen als ze de prestaties van
de huidige kalenderjaar in 2024 willen overtreffen. De laatste
maanden werd er weinig tot niets meer veranderd aan de RB19 en lag
de focus op de achtergrond al nagenoeg volledig op de RB20 van
volgend jaar. De afgelopen maanden, tot en met eind oktober, had
Red Bull echter last van de straf die men vorig jaar kreeg voor het
overschrijden van het budgetplafond. Volgens Paul Monaghan, Chief
Engineer, zorgde die straf ervoor dat het team extreem efficiënt te
werk moest en is gegaan. "De manier waarop we met de tijd in de
windtunnel en met de simulaties om zijn gesprongen, is gedwongen
zeer efficiënt geweest. Iedereen wil graag efficiënt zijn, maar
door de straf zijn we daarin nog verder verbeterd." "Het zijn geen
revolutionaire verbeteringen of iets dergelijks, maar in de
toekomst nemen we die verbeteringen mee en profiteren we ervan. De
straf is voorbij, maar er gelden vanwege onze plek in het
kampioenschap natuurlijk nog steeds restricties", zegt Monaghan,
die doelt op het budgetplafond en andere regelingen om het veld
dichter bij elkaar te brengen. Hoe beter een team presteert, des te
minder tijd het in de windtunnel mag spenderen. Concurrentie komt
dichterbij Monaghan merkt net als iedereen op dat de concurrentie
door het jaar heen dichterbij is gekomen op Red Bull. Het is dan
ook zaak dat de RB20 weer een verbetering wordt van de RB19. De
Brit licht alvast een tipje van de sluier op over de plannen voor
de komende maanden voor de nieuwe F1-bolide waar Verstappen en
Perez in 2024 mee op het strijdtoneel zullen verschijnen. Hij sluit
radicale wijzigingen uit, maar zijn team moet wel aan de bak. "Het
zou verkeerd zijn van ons om niet op zoek te gaan naar verbetering,
want de concurrentie komt dichterbij. De reglementen zijn vrij
streng vergeleken met vorige generaties F1-bolides, waarbij je
ietwat meer vrijheid had en meer dingen kon wijzigen." "Het zal
geen verrassing zijn als ik hier vertel dat de nieuwe bolide een
evolutie zal zijn van de huidige wagen. Het zou onnozel zijn om dit
concept weg te gooien, maar tegelijkertijd moeten we wel progressie
boeken. We moeten rondetijd weten te vinden. De concurrentie zit
ons op de hielen en als zij een stap zetten, moeten wij een grotere
stap zetten." "In de RB20 zullen we de lessen die we van de huidige
bolide hebben geleerd terugkomen, net als de goede aspecten. Dan
zullen we in Bahrein volgend jaar wel zien of we het goed genoeg
hebben gedaan", aldus het technische Red Bull-kopstuk.

Top Headlines

Oudere Top Headlines