Waarom F1 na groots nieuws geen nee meer kan zeggen tegen elfde F1-team
Het nieuws dat General Motors zich bij de FIA heeft aangemeld om
vanaf 2028 de zevende F1-motorleverancier te worden, is een
belangrijke en verrassende ontwikkeling. Het Amerikaanse merk was
al een samenwerking aangegaan met Andretti Global om het elfde team
op de grid te kunnen worden - mogelijk vanaf 2025. De poging van
Andretti Cadillac Racing stuitte echter op hevig verzet van de
gevestigde teams. Waarom is dit nieuws, dat GM motoren gaat
produceren, zo enorm? We nemen de zaak onder de loep. Andretti's
strijd Michael Andretti probeert al een aantal jaar om zijn
teamnaam op de Formule 1-grid te krijgen. In 2021 was er eerst een
mislukte poging om Sauber over te nemen, die op het laatste moment
afketste. Het team uit Hinwil kondigde uiteindelijk een deal met
Audi aan: vanaf 2026 wordt het team het Audi-fabrieksteam. Vorig
jaar besloot Andretti het dan maar alleen te gaan doen en kondigde
aan zich bij de F1 aan te willen sluiten als elfde team. F1 en de
bestaande teams stonden niet te trappelen, maar FIA-president
Mohammed Ben Sulayem zorgde voor opschudding door eerder dit jaar
een zogeheten Expression of Interest -proces in gang te zetten,
waarbij vijf teams zich aanmeldden voor mogelijke toetreding tot de
grid. Andretti's poging was altijd het meest uitgesproken, maar nog
steeds was F1 niet onder de indruk. Het grootste probleem was de
waarde en wat een nieuw team daar aan toe zou kunnen voegen,
aangezien het deel van het prijzengeld dat elk team krijgt onder
het Concorde Agreement af zou nemen als er een elfde partij aan
tafel zou zitten. Afzwakking van de waarde Met dit probleem in het
achterhoofd ging Andretti een partnerschap aan met General Motors,
om zo de Andretti Cadillac Racing-deelname op te zetten. Hoewel het
in eerste instantie een meesterzet leek - waarom zou het ook niet,
aangezien een van 's werelds grootste en machtigste automerken er
nu bij betrokken was - werd men er al snel op gewezen dat er geen
grote materiële waarde werd toegevoegd. Ja, GM en specifiek
Cadillac hebben een een enorme aantrekkingskracht, vooral voor de
Amerikaanse markt, maar er zat geen technologische waarde verbonden
aan de deal. Het leek veel meer op de huidige Alfa Romeo-Sauber
deal, waarbij het Italiaanse merk in wezen het team van een badge
voorziet, dan op de toekomstige Audi-Sauber deal, waarbij de Duitse
reus de technische zaken in handen krijgt. Dus hoewel die stap
positief was, was het project nog steeds weinig overtuigend als er
puur naar de toegevoegde waarde voor de sport werd gekeken. Veel
teams, waaronder Williams, wezen erop dat GM welkom zou zijn als
fabrieksteam, maar niet simpelweg samen met een nieuw,
onafhankelijk team. Toch liet GM weten dat het alleen samen met
Andretti toe wilde treden tot de sport. Nu is duidelijk geworden
waarom. De datum waarop het tij keerde In de tussentijd had
Andretti de eerste twee fasen van het toetredingsproces doorlopen,
die beide werden beoordeeld door de FIA. Geen enkel ander team was
hierin geslaagd, wat de kracht van het voorstel van de Amerikaan
benadrukt. Maar de moeilijkste fase komt er nog aan, namelijk de
commerciële besprekingen met de F1-bazen, waar de toegevoegde
waarde van het nieuwe team onder een vergrootglas zal liggen.
Voorheen was er genoeg reden om te twijfelen aan de toegevoegde
waarde van Andretti Cadillac racing. Het was tenslotte bijna
voorbestemd om een Alpine-Renault motor te gaan gebruiken en als
een onafhankelijk team door het leven te gaan. Welke waarde zou dat
hebben? Het had er alle schijn van dat dat uiteindelijk de
ondergang zou worden van het beoogde F1-team van Andretti. Het was
in ieder geval iets wat menig F1-teambaas de laatste twaalf maanden
riep. Maar dat verandert allemaal met de aankondiging van GM dat
het zich heeft aangemeld als F1-motorleverancier. Het is niet
alleen een teken van toewijding, maar het geeft Andretti ook een
antwoord op het grootste argument van alle huidige F1-teams. Het
wordt in wezen een fabrieksteam voor een autogigant, waarbij
Ferrari, Ford, Honda, Mercedes, Renault, Audi en Cadillac het tegen
elkaar op zullen nemen op het wereldpodium - met dus merken van
andere giganten als Volkswagen, Fiat, Ford, Daimler, Renault en GM.
Als dat geen waarde is, zal niets ooit goed genoeg zijn, zou je
zeggen. De aankondiging slaat in als een bom, op een positieve
manier. Als het team toetreedt tot de F1, zal 14 november 2023 de
boeken ingaan als de datum waarop het tij voor Andretti definitief
is gekeerd.
vanaf 2028 de zevende F1-motorleverancier te worden, is een
belangrijke en verrassende ontwikkeling. Het Amerikaanse merk was
al een samenwerking aangegaan met Andretti Global om het elfde team
op de grid te kunnen worden - mogelijk vanaf 2025. De poging van
Andretti Cadillac Racing stuitte echter op hevig verzet van de
gevestigde teams. Waarom is dit nieuws, dat GM motoren gaat
produceren, zo enorm? We nemen de zaak onder de loep. Andretti's
strijd Michael Andretti probeert al een aantal jaar om zijn
teamnaam op de Formule 1-grid te krijgen. In 2021 was er eerst een
mislukte poging om Sauber over te nemen, die op het laatste moment
afketste. Het team uit Hinwil kondigde uiteindelijk een deal met
Audi aan: vanaf 2026 wordt het team het Audi-fabrieksteam. Vorig
jaar besloot Andretti het dan maar alleen te gaan doen en kondigde
aan zich bij de F1 aan te willen sluiten als elfde team. F1 en de
bestaande teams stonden niet te trappelen, maar FIA-president
Mohammed Ben Sulayem zorgde voor opschudding door eerder dit jaar
een zogeheten Expression of Interest -proces in gang te zetten,
waarbij vijf teams zich aanmeldden voor mogelijke toetreding tot de
grid. Andretti's poging was altijd het meest uitgesproken, maar nog
steeds was F1 niet onder de indruk. Het grootste probleem was de
waarde en wat een nieuw team daar aan toe zou kunnen voegen,
aangezien het deel van het prijzengeld dat elk team krijgt onder
het Concorde Agreement af zou nemen als er een elfde partij aan
tafel zou zitten. Afzwakking van de waarde Met dit probleem in het
achterhoofd ging Andretti een partnerschap aan met General Motors,
om zo de Andretti Cadillac Racing-deelname op te zetten. Hoewel het
in eerste instantie een meesterzet leek - waarom zou het ook niet,
aangezien een van 's werelds grootste en machtigste automerken er
nu bij betrokken was - werd men er al snel op gewezen dat er geen
grote materiële waarde werd toegevoegd. Ja, GM en specifiek
Cadillac hebben een een enorme aantrekkingskracht, vooral voor de
Amerikaanse markt, maar er zat geen technologische waarde verbonden
aan de deal. Het leek veel meer op de huidige Alfa Romeo-Sauber
deal, waarbij het Italiaanse merk in wezen het team van een badge
voorziet, dan op de toekomstige Audi-Sauber deal, waarbij de Duitse
reus de technische zaken in handen krijgt. Dus hoewel die stap
positief was, was het project nog steeds weinig overtuigend als er
puur naar de toegevoegde waarde voor de sport werd gekeken. Veel
teams, waaronder Williams, wezen erop dat GM welkom zou zijn als
fabrieksteam, maar niet simpelweg samen met een nieuw,
onafhankelijk team. Toch liet GM weten dat het alleen samen met
Andretti toe wilde treden tot de sport. Nu is duidelijk geworden
waarom. De datum waarop het tij keerde In de tussentijd had
Andretti de eerste twee fasen van het toetredingsproces doorlopen,
die beide werden beoordeeld door de FIA. Geen enkel ander team was
hierin geslaagd, wat de kracht van het voorstel van de Amerikaan
benadrukt. Maar de moeilijkste fase komt er nog aan, namelijk de
commerciële besprekingen met de F1-bazen, waar de toegevoegde
waarde van het nieuwe team onder een vergrootglas zal liggen.
Voorheen was er genoeg reden om te twijfelen aan de toegevoegde
waarde van Andretti Cadillac racing. Het was tenslotte bijna
voorbestemd om een Alpine-Renault motor te gaan gebruiken en als
een onafhankelijk team door het leven te gaan. Welke waarde zou dat
hebben? Het had er alle schijn van dat dat uiteindelijk de
ondergang zou worden van het beoogde F1-team van Andretti. Het was
in ieder geval iets wat menig F1-teambaas de laatste twaalf maanden
riep. Maar dat verandert allemaal met de aankondiging van GM dat
het zich heeft aangemeld als F1-motorleverancier. Het is niet
alleen een teken van toewijding, maar het geeft Andretti ook een
antwoord op het grootste argument van alle huidige F1-teams. Het
wordt in wezen een fabrieksteam voor een autogigant, waarbij
Ferrari, Ford, Honda, Mercedes, Renault, Audi en Cadillac het tegen
elkaar op zullen nemen op het wereldpodium - met dus merken van
andere giganten als Volkswagen, Fiat, Ford, Daimler, Renault en GM.
Als dat geen waarde is, zal niets ooit goed genoeg zijn, zou je
zeggen. De aankondiging slaat in als een bom, op een positieve
manier. Als het team toetreedt tot de F1, zal 14 november 2023 de
boeken ingaan als de datum waarop het tij voor Andretti definitief
is gekeerd.
