Russell geen fan van stratencircuit Las Vegas: "Gaat niet iconisch worden"

Las Vegas is terug op de Formule 1-kalender! Voor het eerst sinds
1982 wordt er weer in de gokstad geracet en dat gegeven gaat niet
onopgemerkt voorbij. De bekendste artiesten zijn opgetrommeld om er
een gave show van te maken, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk
allemaal om de Grand Prix zelf. Het nieuwe stratencircuit
doorkruist het hart van Las Vegas, al vindt George Russell de
lay-out niet echt aanspreken. "Het circuit gaat niet iconisch
worden met deze lay-out", vertelt Russell tegenover onder meer
RacingNews365. "Ik denk dat het is samengesteld om het racen te
bevorderen. Natuurlijk weten we niet hoe goed we tegen elkaar
kunnen gaan racen, zeker met deze lange rechte stukken. We rijden
met weinig downforce, wat het slipstreameffect ook gaat
verminderen. De DRS gaat hier maar een tiende per ronde opleveren,
tegen bijvoorbeeld zes tienden in Spanje (het circuit in Barcelona
red.). Russell stipt grootste onzekerheden aan De Brit, die uitviel
in Brazilië, weet wat de doorslaggevende factoren gaan zijn tijdens
het GP-weekend in Las Vegas. "De banden gaan het belangrijkste
aspect zijn. In deze koude omstandigheden en met de lange rechte
stukken gaat het oppervlak van de band heel erg afkoelen. Daardoor
worden ze vatbaar voor graining (afbrokkelen van de band red.), wat
we ook vaak zien tijdens de wintertests . Ook kan de auto op
hobbels stuiten, waardoor je een andere lijn op het rechte stuk
moet rijden en de bolide hoger afstelt. Uiteraard verlies je dan
snelheid." Russell wijst ook nog naar een andere bijzondere factor.
"Er rijden geen andere raceklassen, dus iedere sessie wordt een
grote reset. Daarnaast mag het lokale verkeer het circuit weer
betreden in de nacht. De eerste en derde vrije training worden
daarom op een vieze baan verreden, maar dat geldt ook voor de race.
Er is dan 24 uur niet op het circuit gereden door F1-auto's, dus
daar moeten we zeker rekening mee houden."

Top Headlines

Oudere Top Headlines