Las Vegas heeft alles in zich om het lelijke 'Formule eendje' te worden
Je kan er tegenwoordig niet meer omheen draaien: de Formule 1 is
booming in de Verenigde Staten. De Netflix-serie Drive to Survive
heeft de populariteit in een stroomversnelling gebracht, wat koren
op de molen is voor Liberty Media, de Amerikaanse eigenaar van de
Formule 1. Dit jaar staan er maar liefst drie Grands Prix in de VS
op het programma en er ligt een wens om dat aantal nog verder uit
te breiden. Las Vegas is de laatste toevoeging op de kalender, met
een nieuw stratencircuit dat het hart van de stad doorkruist en
onder andere de welbekende Strip passeert. Naar verluidt gaat de
nieuwe GP ook meer dan één miljard dollar aan omzet opleveren. Maar
in hoeverre is het de afgelopen maand nou echt over het GP-weekend
an sich gegaan? Natuurlijk, de lage temperaturen en de onzekerheden
van een nieuw circuit passeerden veelvuldig de revue, maar verder
ging het eigenlijk alleen om entertainment. En niet het
entertainment op de baan, nee, het ging om de creatieve ideeën en
soms zelfs gekkigheden naast het circuit. Want ga maar na: er is
een trouwkapel opgezet in de paddock, de Formule 1 maakt reclame op
het surrealistische concertgebouw Sphere, de ticketprijzen rezen de
pan uit en de grootste en bekendste artiesten zijn opgetrommeld om
het publiek te vermaken. Geweldig voor de beleving en de mooie
plaatjes natuurlijk, zeker nu de sessies 's avonds worden verreden,
maar is dat nu waar de Formule 1 om draait? Moeten de auto's en de
coureurs niet in de spotlights staan? Het mogelijke spektakel op de
baan gaat de doorslaggevende factor zijn Goed, we schuiven alle
randzaken even opzij. De Formule 1 en de organisatie hebben in de
afgelopen maanden een nieuw stratencircuit uit de grond gestampt.
In april waren de hotspots van Las Vegas al tijdelijk afgesloten om
het asfalt te vervangen en de gehele stad 'autosportklaar' te
maken. Nu, in de week voor de race, zijn er echter onzekerheden
ontstaan of de uitgang van de pitstraat veilig genoeg is én of de
banden wel tegen deze temperaturen kunnen. De lay-out omvat
namelijk ontzettend veel lange rechte stukken, wat niet
bevorderlijk is voor de temperatuur in het Pirelli-rubber. Het
wordt met gemiddeld twaalf graden Celsius sowieso al de koudste
race van het jaar en dat op een krap en snel stratencircuit...
Extra spektakel, toch? Dat is zeker een mogelijkheid, maar in
principe dient de koningsklasse van de autosport te zorgen voor een
professionele en uitdagende uitstraling. Nu lijkt het er net op
alsof niemand wist dat het in november 's avonds koud is in de
woestijn. Pirelli heeft bijvoorbeeld werkelijk waar geen idee wat
ze moeten verwachten. De coureurs lieten hier en daar ook al
doorschemeren dat ze het Las Vegas Strip Circuit maar weinig
verheffend vinden. Uiteraard kan je dan ook andere stratencircuits
in twijfel trekken. Waarom staat de GP van Monaco wel op de
kalender? Heel simpel: historie. Monaco is sinds 1950 een unieke
locatie voor de F1, de muren staan nóg dichterbij dan in Las Vegas
en de coureurs krijgen er een speciaal gevoel bij. Die status heeft
Sin City nu simpelweg nog niet, dus het racespektakel van komend
weekend gaat de doorslaggevende factor zijn. Mocht de race
uitdraaien op een saai schouwspel, kan het zomaar zijn dat de GP
van Las Vegas al gauw de status van lelijk eendje bij zich draagt.
Er blijven dan voor de fans en coureurs weinig redenen over om heel
erg uit te kijken naar een weekendje Las Vegas. Hopelijk wordt het
tegendeel bewezen. Of er afsluitend nog iets positiefs over de GP
van Las Vegas te melden valt? Zeker, de kerbstones zien er prachtig
uit en voor hetzelfde geld wordt de race één groot spektakel, ook
voor de kijkers thuis. De credits gaan in dat geval naar de
coureurs.
booming in de Verenigde Staten. De Netflix-serie Drive to Survive
heeft de populariteit in een stroomversnelling gebracht, wat koren
op de molen is voor Liberty Media, de Amerikaanse eigenaar van de
Formule 1. Dit jaar staan er maar liefst drie Grands Prix in de VS
op het programma en er ligt een wens om dat aantal nog verder uit
te breiden. Las Vegas is de laatste toevoeging op de kalender, met
een nieuw stratencircuit dat het hart van de stad doorkruist en
onder andere de welbekende Strip passeert. Naar verluidt gaat de
nieuwe GP ook meer dan één miljard dollar aan omzet opleveren. Maar
in hoeverre is het de afgelopen maand nou echt over het GP-weekend
an sich gegaan? Natuurlijk, de lage temperaturen en de onzekerheden
van een nieuw circuit passeerden veelvuldig de revue, maar verder
ging het eigenlijk alleen om entertainment. En niet het
entertainment op de baan, nee, het ging om de creatieve ideeën en
soms zelfs gekkigheden naast het circuit. Want ga maar na: er is
een trouwkapel opgezet in de paddock, de Formule 1 maakt reclame op
het surrealistische concertgebouw Sphere, de ticketprijzen rezen de
pan uit en de grootste en bekendste artiesten zijn opgetrommeld om
het publiek te vermaken. Geweldig voor de beleving en de mooie
plaatjes natuurlijk, zeker nu de sessies 's avonds worden verreden,
maar is dat nu waar de Formule 1 om draait? Moeten de auto's en de
coureurs niet in de spotlights staan? Het mogelijke spektakel op de
baan gaat de doorslaggevende factor zijn Goed, we schuiven alle
randzaken even opzij. De Formule 1 en de organisatie hebben in de
afgelopen maanden een nieuw stratencircuit uit de grond gestampt.
In april waren de hotspots van Las Vegas al tijdelijk afgesloten om
het asfalt te vervangen en de gehele stad 'autosportklaar' te
maken. Nu, in de week voor de race, zijn er echter onzekerheden
ontstaan of de uitgang van de pitstraat veilig genoeg is én of de
banden wel tegen deze temperaturen kunnen. De lay-out omvat
namelijk ontzettend veel lange rechte stukken, wat niet
bevorderlijk is voor de temperatuur in het Pirelli-rubber. Het
wordt met gemiddeld twaalf graden Celsius sowieso al de koudste
race van het jaar en dat op een krap en snel stratencircuit...
Extra spektakel, toch? Dat is zeker een mogelijkheid, maar in
principe dient de koningsklasse van de autosport te zorgen voor een
professionele en uitdagende uitstraling. Nu lijkt het er net op
alsof niemand wist dat het in november 's avonds koud is in de
woestijn. Pirelli heeft bijvoorbeeld werkelijk waar geen idee wat
ze moeten verwachten. De coureurs lieten hier en daar ook al
doorschemeren dat ze het Las Vegas Strip Circuit maar weinig
verheffend vinden. Uiteraard kan je dan ook andere stratencircuits
in twijfel trekken. Waarom staat de GP van Monaco wel op de
kalender? Heel simpel: historie. Monaco is sinds 1950 een unieke
locatie voor de F1, de muren staan nóg dichterbij dan in Las Vegas
en de coureurs krijgen er een speciaal gevoel bij. Die status heeft
Sin City nu simpelweg nog niet, dus het racespektakel van komend
weekend gaat de doorslaggevende factor zijn. Mocht de race
uitdraaien op een saai schouwspel, kan het zomaar zijn dat de GP
van Las Vegas al gauw de status van lelijk eendje bij zich draagt.
Er blijven dan voor de fans en coureurs weinig redenen over om heel
erg uit te kijken naar een weekendje Las Vegas. Hopelijk wordt het
tegendeel bewezen. Of er afsluitend nog iets positiefs over de GP
van Las Vegas te melden valt? Zeker, de kerbstones zien er prachtig
uit en voor hetzelfde geld wordt de race één groot spektakel, ook
voor de kijkers thuis. De credits gaan in dat geval naar de
coureurs.
