Stewards hebben slecht nieuws voor Sainz en Ferrari: straf op komst
Na het incident in VT1, waarbij de Ferrari van Carlos Sainz zwaar
beschadigd raakte door een losgekomen putdeksel, diende het
Italiaanse team een speciaal verzoek in bij de stewards. Ze wilden
namelijk straffeloos de beschadigde onderdelen kunnen vervangen. De
stewards snappen het verzoek, maar hebben slecht nieuws. "We hebben
het document ontvangen van de technische FIA-delegatie, waarin werd
vermeld dat Ferrari de monocoque, ICE, batterij en elektronica van
Sainz heeft vervangen na contact met een object op de baan."
"Daarna hebben we ook het verzoek ontvangen van Ferrari om af te
wijken van de reglementen, zodat zij zonder straf onderdelen kunnen
vervangen. De stewards hebben vastgesteld dat de schade inderdaad
is toegebracht door een object op de baan en dat het uitzonderlijke
omstandigheden zijn." De stewards wijzen echter op de reglementen,
waardoor zij geen uitzonderingen mogen maken. "Volgens artikel 2.1
in de sportieve F1-reglementen moeten alle officials, waaronder wij
stewards vallen, de regels toepassen zoals deze opgesteld zijn.
Daarom moeten we dus de straf uitdelen." Tot slot benadrukken de
stewards dat ze eigenlijk helemaal geen straf uit willen delen.
"Als we de autoriteit hadden gehad om van de regels af te wijken in
deze zaak, want het gaat over verzachtende, ongebruikelijke en
ongelukkige omstandigheden, dan hadden we dat zeker gedaan. De
regels staan het ons echter niet toe", aldus het oordeel. Een straf
is er overigens nog niet bevestigd. Deze uitspraak ging alleen over
het verzoek om van de regels af te wijken.
beschadigd raakte door een losgekomen putdeksel, diende het
Italiaanse team een speciaal verzoek in bij de stewards. Ze wilden
namelijk straffeloos de beschadigde onderdelen kunnen vervangen. De
stewards snappen het verzoek, maar hebben slecht nieuws. "We hebben
het document ontvangen van de technische FIA-delegatie, waarin werd
vermeld dat Ferrari de monocoque, ICE, batterij en elektronica van
Sainz heeft vervangen na contact met een object op de baan."
"Daarna hebben we ook het verzoek ontvangen van Ferrari om af te
wijken van de reglementen, zodat zij zonder straf onderdelen kunnen
vervangen. De stewards hebben vastgesteld dat de schade inderdaad
is toegebracht door een object op de baan en dat het uitzonderlijke
omstandigheden zijn." De stewards wijzen echter op de reglementen,
waardoor zij geen uitzonderingen mogen maken. "Volgens artikel 2.1
in de sportieve F1-reglementen moeten alle officials, waaronder wij
stewards vallen, de regels toepassen zoals deze opgesteld zijn.
Daarom moeten we dus de straf uitdelen." Tot slot benadrukken de
stewards dat ze eigenlijk helemaal geen straf uit willen delen.
"Als we de autoriteit hadden gehad om van de regels af te wijken in
deze zaak, want het gaat over verzachtende, ongebruikelijke en
ongelukkige omstandigheden, dan hadden we dat zeker gedaan. De
regels staan het ons echter niet toe", aldus het oordeel. Een straf
is er overigens nog niet bevestigd. Deze uitspraak ging alleen over
het verzoek om van de regels af te wijken.
