FIA en F1 negeren teams en lappen eigen regels aan hun laars om gezichtsverlies te voorkomen
Inmiddels weten we allemaal wel wat er is gebeurd tijdens de
donderdag in Las Vegas. VT1 werd na tien minuten stilgelegd en niet
meer hervat, nadat er problemen waren met putdeksels op het
gloednieuwe Formule 1-circuit. Vervolgens moesten de FIA en F1 aan
de bak om het circuit op tijd gereed te krijgen voor VT2. Daar had
men ruim drie uur de tijd voor, want toen VT1 werd afgelast, was er
nog meer dan genoeg tijd. Er moesten echter zoveel putdeksels
aangepakt worden, dat het uren duurde. Uiteindelijk werd er 2.5 uur
later dan gepland begonnen aan VT2. Dat betekent dat er dus zo'n
5.5 uur zat tussen het vroege einde van VT1 en het begin van VT2.
Toen was het inmiddels al 02:30 uur in de ochtend lokale tijd. In
de onderstaande video legt onze man ter plaatse, Aaron Deckers, uit
hoe de regels door F1 en FIA op zij werden geschoven, maar ook hoe
de sfeer in de paddock was tijdens en na het debacle. Daaronder
vind je de kortere uitleg. YAL2mbMYJrA Reglementen op zij geschoven
In de Formule 1-reglementen staat echter opgesteld dat ruim 5 uur
tijd tussen de eerste en tweede vrije training niet is toegestaan.
Artikel 38.2 van de sportieve reglementen schrijft namelijk het
volgende voor: "In een raceweekend zonder sprintrace vinden er op
de eerste dag twee vrije trainingen plaats, die elk een uur duren
en die minstens twee uur en maximaal drie uur uit elkaar liggen."
Die periode van vijf uur tussen de twee trainingssessies was dus
niet reglementair. De FIA kan wel degelijk van die regels afwijken,
maar dan moeten alle F1-teams het daar wel mee eens zijn. Naar
verluidt was dit niet het geval, maar de teams zijn deze vrijdag
niet geraadpleegd door de FIA en F1; zij werden alleen
geïnformeerd. Sommige teams zouden hoogstwaarschijnlijk niet
akkoord zijn gegaan, zo heeft RacingNews365 begrepen, omdat zij het
wel welletjes vonden voor de vrijdag. Een late tweede training zou
namelijk slopend zijn voor het personeel. Toch konden zij niet van
zich laten horen, VT2 werd verreden en F1 voorkwam nog meer
gezichtsverlies. De tweede vrije training werd van 02:30 uur tot
04:00 uur lokale tijd gereden. De coureurs en teams moesten daarna
nog briefings in, en de 'avond'klok voor de monteurs werd
uiteindelijk uitgesteld naar 07:00 uur 's ochtends. Uiterlijk dan
moesten alle F1-bolide weer ingepakt zijn en moesten de monteurs
uiterlijk het circuit verlaten. Mensen in de hospitality van de
teams, die voor het personeel moeten zorgen, draaiden zo zelfs
bijna een shift van 24 uur!
donderdag in Las Vegas. VT1 werd na tien minuten stilgelegd en niet
meer hervat, nadat er problemen waren met putdeksels op het
gloednieuwe Formule 1-circuit. Vervolgens moesten de FIA en F1 aan
de bak om het circuit op tijd gereed te krijgen voor VT2. Daar had
men ruim drie uur de tijd voor, want toen VT1 werd afgelast, was er
nog meer dan genoeg tijd. Er moesten echter zoveel putdeksels
aangepakt worden, dat het uren duurde. Uiteindelijk werd er 2.5 uur
later dan gepland begonnen aan VT2. Dat betekent dat er dus zo'n
5.5 uur zat tussen het vroege einde van VT1 en het begin van VT2.
Toen was het inmiddels al 02:30 uur in de ochtend lokale tijd. In
de onderstaande video legt onze man ter plaatse, Aaron Deckers, uit
hoe de regels door F1 en FIA op zij werden geschoven, maar ook hoe
de sfeer in de paddock was tijdens en na het debacle. Daaronder
vind je de kortere uitleg. YAL2mbMYJrA Reglementen op zij geschoven
In de Formule 1-reglementen staat echter opgesteld dat ruim 5 uur
tijd tussen de eerste en tweede vrije training niet is toegestaan.
Artikel 38.2 van de sportieve reglementen schrijft namelijk het
volgende voor: "In een raceweekend zonder sprintrace vinden er op
de eerste dag twee vrije trainingen plaats, die elk een uur duren
en die minstens twee uur en maximaal drie uur uit elkaar liggen."
Die periode van vijf uur tussen de twee trainingssessies was dus
niet reglementair. De FIA kan wel degelijk van die regels afwijken,
maar dan moeten alle F1-teams het daar wel mee eens zijn. Naar
verluidt was dit niet het geval, maar de teams zijn deze vrijdag
niet geraadpleegd door de FIA en F1; zij werden alleen
geïnformeerd. Sommige teams zouden hoogstwaarschijnlijk niet
akkoord zijn gegaan, zo heeft RacingNews365 begrepen, omdat zij het
wel welletjes vonden voor de vrijdag. Een late tweede training zou
namelijk slopend zijn voor het personeel. Toch konden zij niet van
zich laten horen, VT2 werd verreden en F1 voorkwam nog meer
gezichtsverlies. De tweede vrije training werd van 02:30 uur tot
04:00 uur lokale tijd gereden. De coureurs en teams moesten daarna
nog briefings in, en de 'avond'klok voor de monteurs werd
uiteindelijk uitgesteld naar 07:00 uur 's ochtends. Uiterlijk dan
moesten alle F1-bolide weer ingepakt zijn en moesten de monteurs
uiterlijk het circuit verlaten. Mensen in de hospitality van de
teams, die voor het personeel moeten zorgen, draaiden zo zelfs
bijna een shift van 24 uur!
