Grote twijfel over strategie GP Las Vegas: dit wordt hét toverwoord tijdens de race

De GP van Las Vegas staat voor de deur. Op het stratencircuit was
er de laatste dagen weinig grip te vinden, al werd het tijdens de
sessies wel steeds een beetje beter. Toch is er nog veel
onzekerheid over de banden. Een eenstopper moet mogelijk zijn, maar
dan is het wel zaak om te voorkomen dat de banden gaan grainen .
Als die vorm van slijtage namelijk is ingezet, is er op deze koude
baan bijna geen weg meer terug en raakt een coureur van de regen in
de drup. Dat beaamt ook Mario Isola, bandenbaas van Pirelli. Hij
ziet dat twee banden de hoofdrol gaan spelen tijdens de race op het
6.2 kilometer lange circuit, waar er 50 ronden gereden zullen
worden. Of het een eenstopper of tweestopper wordt, dat kan echter
per coureur verschillen. "Het is duidelijk dat de harde en de
medium banden het meest geschikt zijn voor de race", begint de
Italiaan zijn verhaal. "Er zijn verschillende strategische opties
die op tafel liggen voor de GP van Las Vegas. "Afhankelijk van de
sets banden die de teams na de kwalificatie in zullen leveren en
afhankelijk van de mate van graining. Tijdens de kwalificatie was
die impact aanzienlijk, omdat er weinig grip was." "Als dat
fenomeen tijdens de race een kleinere rol speelt, omdat er meer
rubber op de baan komt te liggen, zou een eenstopper het snelste
moeten zijn. Anders kan een tweestopper ook nog steeds competitief
zijn. Daarin zal de keuze welke banden in te leveren na de
kwalificatie een grote rol spelen. Misschien zorgt het er zelfs
voor dat we zachte banden in het slot van de race gaan zien. Check
hieronder de vier mogelijke pitstopstrategieën volgens Pirelli, met
een tweestopper medium-hard-hard als beste optie, gevolgd door een
eenstopper medium-hard. Interlude: Wat is graining eigenlijk? Vaak
hoor je Formule 1-coureurs tijdens of na een wedstrijd klagen over
graining aan hun banden. Graining dankt zijn naam aan het Engelse
woord 'grain', wat 'korrel' betekent. Wanneer een coureur last
heeft van graining, dan komen er kleine stukjes rubber, korrels
dus, van hun banden af, die zichzelf vervolgens meteen weer
vasthechten aan een ander deel van de band. Daardoor ontstaat een
onregelmatig, hobbelig oppervlak op het rubber, dat ervoor kan
zorgen dat remmen en bochten maken lastiger wordt voor de coureurs,
omdat de grip en tractie van de band minder goed wordt. Hoe
ontstaat graining dan? De Pirelli-banden hebben een bijzondere
werking. Het optimale werkvenster, waarin de banden het beste tot
hun recht komen, is relatief klein. Mochten banden te koud zijn,
dan leveren ze te weinig grip en kan graining ontstaan. De
voorbanden zijn het lastigste op te warmen, dus daar komt graining
het vaakst op voor. Als de banden nog niet warm genoeg zijn, dan
glijden de coureurs namelijk als het ware door de bochten. Door al
dat glijden komen kleine korrels rubber los en blijven ze dus op
andere plekken aan de band kleven. Het gevolg: een hobbelig
oppervlak van de band, waardoor de band minder contact maakt met
het asfalt. Daardoor heeft een coureur weer minder grip tot zijn
beschikking. Graining hoeft echter niet per se meteen het einde te
betekenen van de band. De korrels slijten meestal weer weg,
waardoor de bandoppervlakte weer gladder wordt en de coureur zijn
grip weer (deels) terugkrijgt. Bekijk hieronder een grainende band.
Daaronder gaan we weer verder met het deel over de strategie!
Beschikbare banden Kijkend naar de twee beste strategieën volgens
Pirelli, hieronder te zien in het overzicht, dan hebben eigenlijk
alle toppers nog meer dan genoeg geschikte banden beschikbaar. Alle
Red Bull-, Ferrari- en Mercedes-coureurs beschikken namelijk over
twee sets nieuwe harde banden en minstens een set nieuwe medium
banden. Alleen Sergio Perez, Lewis Hamilton en George Russell
beschikken van de topteams over nieuwe zachte banden, omdat ze
tijdens de kwalificatie een setje hebben uitgespaard. Bij Perez en
Hamilton is dat logisch, want zij redden het niet tot Q3, maar bij
Russell is het wel opvallend. Betekent dit dat hij gaat aanvallen
bij de start op zondag? Hoe dan ook: zoals wel vaker zullen de
banden de doorslag gaan geven. Wie kan voorkomen dat het rubber
gaat grainen ?

Top Headlines

Oudere Top Headlines