Sainz weet waar start vol incidenten vandaan kwam: "Dit is onacceptabel"

Carlos Sainz loopt al het hele Grand Prix-weekend woedend rond in
Las Vegas. De Spanjaard kreeg een gridstraf vanwege het wisselen
van zijn batterij, terwijl hij niets aan het putdekselincident kon
doen in de eerste vrije training. Sainz moest daardoor vanaf de
twaalfde plaats starten en kende een dramatische start. De
Ferrari-coureur raakte Lewis Hamilton, spinde, moest een vroege
stop maken en kwam uiteindelijk niet verder dan de zesde plaats.
Sainz is wederom boos na afloop en heeft daar een opmerkelijke
reden voor. "De start was ontzettend tricky", vertelt de 29-jarige
Sainz tegenover onder meer RacingNews365. "De binnenkant van de
baan was vies door olie. Bovendien had ik last van koude banden en
de vieze lucht achter de bolides. Ik zag al een oliespoor achter de
auto's van de rijdersparade. Daar moet de FIA echt naar kijken,
want het is onacceptabel dat we een uur voor de race auto's laten
rijden die olie lekken. Het is gewoon oneerlijk." Sainz denkt dat
de startcrashes ontstonden door olie "De olie veroorzaakte
misschien wel heel wat crashes in de eerste bocht", vervolgt Sainz
zijn verhaal. "Waarschijnlijk had ik daarna een klein probleem met
de ophanging of het stuur, maar het weerhield me er niet van om
door te rijden. Ik vind het ontzettend jammer dat ik niet om de
zege heb kunnen strijden, want het leek erop dat de auto daar snel
genoeg voor was. Het had een leuke race kunnen worden." Ferrari
maande de Spanjaard ook tot het koelen van de auto, omdat de
temperaturen te hoog werden toen Sainz in verkeer reed. "Ik was de
schade aan het beperken in het verkeer en deed veel aan lift and
coast . We moesten er voorbij, want het was noodzakelijk dat ik de
motor ging sparen en de banden niet liet grainen . Het zou nooit
een makkelijke race meer worden, maar ik ben blij dat ik vanuit een
dramatische positie nog zesde ben geworden." Sainz maakt zich
hardop zorgen over de veiligheid van het nieuwe stratencircuit. "We
moeten naar een oplossing zoeken qua veiligheid. De eerste ronde op
koude banden was echt bizar en ik kan ook niet uitleggen hoe het is
om 340 kilometer per uur te rijden terwijl je weet dat de auto niet
gaat stoppen als je remt. Na de herstart leek het alsof ik op ijs
reed." Bekijk hieronder de beelden van de start!

Top Headlines

Oudere Top Headlines