Grappende Vasseur hekelt verlies chassis Sainz: "Of we moeten Abu Dhabi laten schieten"
Na de Formule 1 Grand Prix van Las Vegas wordt Ferrari-teambaas
Fred Vasseur gevraagd of hij nader kan specificeren hoeveel het
incident met de putdeksel Ferrari heeft gekost. Eerder gaf hij aan
dat het een 'fortuin' zou kosten. Maar wat is zijn concrete
schatting? "Ik dat een fortuin een hele reële schatting is", zo
laat hij zich niet in de kaart kijken. Gevraagd of dit binnen de
budgetlimiet valt, antwoordt hij wel bevestigend: "Ja, er zijn geen
uitzonderingsregels voor crashes", aldus de Fransman tegenover
onder andere RacingNews365. Of er discussies plaats zullen vinden
hierover? "Discussies vast wel, maar beslissingen is weer een heel
ander verhaal", zo toont hij zich cynisch. Als het journaille
vraagt of Ferrari een nieuw (reserve)chassis mee zal moeten nemen
naar Abu Dhabi, of dat het beschadigde chassis van Carlos Sainz
hersteld kan worden, moet Vasseur hard lachen. Maar ongetwijfeld
als een boer met kiespijn: "Nee, dat chassis is niet te repareren,
zelfs de stoel was beschadigd." Overigens zijn dus meer onderdelen
onherstelbaar beschadigd, hetgeen een voorraadprobleem met zich
meebrengt en dat in de slotfase van het seizoen waarin de budgetcap
vast niet heel veel speelruimte meer biedt: "De draadboom was
beschadigd, de versnellingsbak, de batterij en de motor was
compleet dood." "Dit heeft enorme financiële gevolgen, maar het
heeft ook gevolgen voor de voorraad reserveonderdelen. We kunnen in
een week tijd nu eenmaal niet een nieuwe monocoque bouwen en we
zullen moeten gaan schuiven met dat laatste beetje geld onder de
budgetlimiet. We hebben nog maar heel weinig speelruimte over,
tenzij we de GP van Abu Dhabi aan ons voorbij zouden laten gaan."
Dat laatste bedoelt hij natuurlijk bij wijze van grap, want er
staat voor Ferrari juist in Abu Dhabi nog heel veel op het spel. De
Scuderia is verwikkeld in een strijd met Mercedes om de tweede
plaats bij de constructeurs, waarbij het verschil slechts vier
punten bedraagt in het voordeel van Mercedes.
Fred Vasseur gevraagd of hij nader kan specificeren hoeveel het
incident met de putdeksel Ferrari heeft gekost. Eerder gaf hij aan
dat het een 'fortuin' zou kosten. Maar wat is zijn concrete
schatting? "Ik dat een fortuin een hele reële schatting is", zo
laat hij zich niet in de kaart kijken. Gevraagd of dit binnen de
budgetlimiet valt, antwoordt hij wel bevestigend: "Ja, er zijn geen
uitzonderingsregels voor crashes", aldus de Fransman tegenover
onder andere RacingNews365. Of er discussies plaats zullen vinden
hierover? "Discussies vast wel, maar beslissingen is weer een heel
ander verhaal", zo toont hij zich cynisch. Als het journaille
vraagt of Ferrari een nieuw (reserve)chassis mee zal moeten nemen
naar Abu Dhabi, of dat het beschadigde chassis van Carlos Sainz
hersteld kan worden, moet Vasseur hard lachen. Maar ongetwijfeld
als een boer met kiespijn: "Nee, dat chassis is niet te repareren,
zelfs de stoel was beschadigd." Overigens zijn dus meer onderdelen
onherstelbaar beschadigd, hetgeen een voorraadprobleem met zich
meebrengt en dat in de slotfase van het seizoen waarin de budgetcap
vast niet heel veel speelruimte meer biedt: "De draadboom was
beschadigd, de versnellingsbak, de batterij en de motor was
compleet dood." "Dit heeft enorme financiële gevolgen, maar het
heeft ook gevolgen voor de voorraad reserveonderdelen. We kunnen in
een week tijd nu eenmaal niet een nieuwe monocoque bouwen en we
zullen moeten gaan schuiven met dat laatste beetje geld onder de
budgetlimiet. We hebben nog maar heel weinig speelruimte over,
tenzij we de GP van Abu Dhabi aan ons voorbij zouden laten gaan."
Dat laatste bedoelt hij natuurlijk bij wijze van grap, want er
staat voor Ferrari juist in Abu Dhabi nog heel veel op het spel. De
Scuderia is verwikkeld in een strijd met Mercedes om de tweede
plaats bij de constructeurs, waarbij het verschil slechts vier
punten bedraagt in het voordeel van Mercedes.
