Het succes van Las Vegas roept ongemakkelijke vragen op voor Monaco
Al met al verliep de Grand Prix van Las Vegas goed, ondanks het
feit dat er een paar kreukels gladgestreken moeten worden. Voor een
gloednieuw circuit is dat echter niet ongewoon. Zo legde Toto Wolff
nog geen uur na de incidenten met de putdeksels, waardoor de eerste
vrije training werd gestaakt, hartstochtelijk uit dat
putdekselincidenten op stratencircuits niets nieuws zijn. Het was
een behoorlijke tegenslag dat de Formule 1, na honderden miljoenen
van haar eigen geld in de race te hebben gepompt, meteen
achterbleef met een smetje op het weekend. Gelukkig werd het een
spannende Grand Prix met vijf wisselingen van de leiding en 82
inhaalacties op de baan. Met een paar kleine aanpassingen aan het
circuit lijkt de F1 dus een stratencircuit te hebben gevonden waar
het mee uit de voeten kan. En dan te bedenken dat Vegas overspoeld
wordt door commerciële deals, dus wat is dan nog het nut van
Monaco? Monaco blijft met vraagtekens achter Het cliché dat Monaco
"de parel" van de Formule 1 is, is even schokkend als fout. Jaren
geleden wilden alle directeuren en bekende personen gezien worden,
en misschien nog relevanter worden in the place to be : Monte
Carlo. Monaco blijft nu toch echt met vraagtekens achter. Monaco
heeft een van de meest iconische achtergronden voor
sportevenementen ter wereld, in de haven. Iedereen met ook maar een
beetje interesse in sport heeft wel eens gehoord van d e Grand Prix
van Monaco. Maar dat juweeltje begint er een beetje tweedehands uit
te zien. F1-auto's zijn Monaco jaren geleden 'ontgroeid' en het
racespektakel bestaat tegenwoordig niet meer. Dat wil niet zeggen
dat het hele evenement een flop is, want de kwalificatie is meestal
een van de hoogtepunten van het seizoen, denk bijvoorbeeld aan Q3
van dit jaar, maar moet de meeste actie van een Grand Prix-weekend
in de kwalificatie zitten? Misschien niet. Maar sommige privileges
die Monaco kreeg onder Bernie Ecclestone zijn weggevaagd toen het
circuit in het moderne tijdperk werd meegesleept. De
donderdagtrainingen zijn afgeschaft en de vrijdagtrainingen en
FOM-controle zijn ervoor in de plaats gekomen. Het feit dat het de
Grand Prix van Monaco is, is geen reden genoeg om een plaats op de
kalender te rechtvaardigen, zeker niet als er genoeg andere landen
bereid zijn hun portemonnee te trekken om de F1 naar de stad te
lokken. Het artikel gaat verder onder de afbeelding. Er zijn nog
een paar ruwe kantjes die Vegas moet wegwerken, zoals de planning,
waarbij de race in feite een Japanse Grand Prix in het westen van
de Verenigde Staten is. Van alle nieuwe races die aan de kalender
van 2017 zijn toegevoegd, voelt Las Vegas het meest 'Liberty Media'
aan.Een race door het centrum van een van de beroemdste en meest
iconische steden ter wereld, 's nachts, is onontkoombaar en het is
iets wat je je kunt voorstellen bij de Formule 1. Racen in Monaco
zou tegenwoordig als nieuw idee de kamer uit worden gelachen, maar
een race in Vegas op de Strip? Dat is iets wat haalbaar en logisch
lijkt. Een F1-kalender zonder de Grand Prix van Monaco (2020 en
COVID uitgezonderd) voelt wel ondenkbaar. Het is onderdeel van het
DNA van racen, en het schrappen ervan zou heiligschennis lijken
gezien de geschiedenis met Ayrton Senna, Damon Hill, Michael
Schumacher en alle andere grootheden. Maar het voelt als een
relikwie uit het verleden en als Las Vegas het goed doet, voelt het
als het hedendaagse Monaco. Dat is iets waar het vorstendom grip op
moet krijgen.
feit dat er een paar kreukels gladgestreken moeten worden. Voor een
gloednieuw circuit is dat echter niet ongewoon. Zo legde Toto Wolff
nog geen uur na de incidenten met de putdeksels, waardoor de eerste
vrije training werd gestaakt, hartstochtelijk uit dat
putdekselincidenten op stratencircuits niets nieuws zijn. Het was
een behoorlijke tegenslag dat de Formule 1, na honderden miljoenen
van haar eigen geld in de race te hebben gepompt, meteen
achterbleef met een smetje op het weekend. Gelukkig werd het een
spannende Grand Prix met vijf wisselingen van de leiding en 82
inhaalacties op de baan. Met een paar kleine aanpassingen aan het
circuit lijkt de F1 dus een stratencircuit te hebben gevonden waar
het mee uit de voeten kan. En dan te bedenken dat Vegas overspoeld
wordt door commerciële deals, dus wat is dan nog het nut van
Monaco? Monaco blijft met vraagtekens achter Het cliché dat Monaco
"de parel" van de Formule 1 is, is even schokkend als fout. Jaren
geleden wilden alle directeuren en bekende personen gezien worden,
en misschien nog relevanter worden in the place to be : Monte
Carlo. Monaco blijft nu toch echt met vraagtekens achter. Monaco
heeft een van de meest iconische achtergronden voor
sportevenementen ter wereld, in de haven. Iedereen met ook maar een
beetje interesse in sport heeft wel eens gehoord van d e Grand Prix
van Monaco. Maar dat juweeltje begint er een beetje tweedehands uit
te zien. F1-auto's zijn Monaco jaren geleden 'ontgroeid' en het
racespektakel bestaat tegenwoordig niet meer. Dat wil niet zeggen
dat het hele evenement een flop is, want de kwalificatie is meestal
een van de hoogtepunten van het seizoen, denk bijvoorbeeld aan Q3
van dit jaar, maar moet de meeste actie van een Grand Prix-weekend
in de kwalificatie zitten? Misschien niet. Maar sommige privileges
die Monaco kreeg onder Bernie Ecclestone zijn weggevaagd toen het
circuit in het moderne tijdperk werd meegesleept. De
donderdagtrainingen zijn afgeschaft en de vrijdagtrainingen en
FOM-controle zijn ervoor in de plaats gekomen. Het feit dat het de
Grand Prix van Monaco is, is geen reden genoeg om een plaats op de
kalender te rechtvaardigen, zeker niet als er genoeg andere landen
bereid zijn hun portemonnee te trekken om de F1 naar de stad te
lokken. Het artikel gaat verder onder de afbeelding. Er zijn nog
een paar ruwe kantjes die Vegas moet wegwerken, zoals de planning,
waarbij de race in feite een Japanse Grand Prix in het westen van
de Verenigde Staten is. Van alle nieuwe races die aan de kalender
van 2017 zijn toegevoegd, voelt Las Vegas het meest 'Liberty Media'
aan.Een race door het centrum van een van de beroemdste en meest
iconische steden ter wereld, 's nachts, is onontkoombaar en het is
iets wat je je kunt voorstellen bij de Formule 1. Racen in Monaco
zou tegenwoordig als nieuw idee de kamer uit worden gelachen, maar
een race in Vegas op de Strip? Dat is iets wat haalbaar en logisch
lijkt. Een F1-kalender zonder de Grand Prix van Monaco (2020 en
COVID uitgezonderd) voelt wel ondenkbaar. Het is onderdeel van het
DNA van racen, en het schrappen ervan zou heiligschennis lijken
gezien de geschiedenis met Ayrton Senna, Damon Hill, Michael
Schumacher en alle andere grootheden. Maar het voelt als een
relikwie uit het verleden en als Las Vegas het goed doet, voelt het
als het hedendaagse Monaco. Dat is iets waar het vorstendom grip op
moet krijgen.
