Red Bull geeft definitief groen licht: AlphaTauri gooit het roer compleet om
Eerder dit jaar werd bekend dat het roer om zou gaan bij
AlphaTauri. Er waren geruchten dat het moederbedrijf, Red Bull, het
team in de etalage wilde zetten, maar uiteindelijk werd daar van
afgeweken. Ondanks enkele enorme aanbiedingen werd er besloten om
toch verder te gaan in de koningsklasse. Maar wel onder een ander
stramien. Daar waar AlphaTauri de laatste jaren juist wat afstand
had genomen van het grote Red Bull Racing, terwijl het team nu
juist weer alles wint wat er te winnen valt, zo moet dat vanaf
heden anders zijn. Men zoekt - in hoeverre dat binnen de
reglementen mag en kan - steeds meer toenadering tot Red Bull
Racing. Die omslag zorgt er nu al voor dat het team in de lift zit,
want de laatste races werd er een mooi aantal punten gescoord, maar
in 2024 moet dat nog duidelijker merkbaar zijn. Onder meer door een
nieuwe naam, nieuwe kleuren en nieuwe sponsoren. Nog steeds is niet
precies duidelijk hoe dat eruit gaat zien, maar dat er veel anders
zal zijn, is een publiek geheim. Ook binnen het management
verandert er het een en ander. Teambaas Franz Tost gaat dit weekend
zijn laatste weekend in de Formule 1 in als opperhoofd van het
team, nadat hij zelf besloot een stap terug te doen. Hij wordt
opgevolgd door Laurent Mekies, die overkomt van Ferrari. Peter
Bayer is bovendien aangesteld als nieuwe CEO. Zijn naam is bij het
grote publiek misschien minder bekend, maar in de F1-paddock geniet
hij veel aanzien. De Oostenrijker heeft veel bestuurservaring in
andere sporten, zoals het skiën en snowboarden, zeilen en bij het
Internationaal Olympisch Comité. Onder FIA-president Jean Todt was
hij van 2017 tot en met 2022 een van de belangrijke mannen bij de
autosportbond. F1 is booming Reden genoeg om de beste man aan zijn
mouw te trekken voor een exclusief interview. In Las Vegas ging
Bayer om tafel met RacingNews365 . Hij legt uit wat ervoor grootse
plannen aankomen. Hij komt met nieuws vers van de pers. "We hebben
geweldige progressie geboekt aan de commerciële kant van het
verhaal." "We hebben een nieuwe naam voor het team, een nieuwe
identiteit voor het team is ontwikkeld. De aandeelhouders hebben
afgelopen week alle plannen goedgekeurd. In Thailand (Red Bull is
deels in Thaise handen, red.) hebben we een vergadering gehad
waarbij we het eens zijn geworden over de wereldwijde strategie en
al die vergelijkbare onderwerpen. We zijn er dus helemaal klaar
voor. Er komt een compleet nieuwe set met partners, heel spannend."
"We hebben natuurlijk ook geluk dat F1 booming is, meer dan ooit.
In Vegas hier zie je de groei die F1 heeft doorgemaakt. Leuk nieuws
dus voor ons bij AlphaTauri, met significante partnerships die
eraan komen. Het duurt even om alle details vast te leggen, maar
over alle algemene zaken en de bedragen zijn we het eens. Het gaat
nu slechts nog om de details. We willen het jullie heel graag laten
weten, echt heel graag, maar helaas mag ik dat nog niet." Twee
oorzaken voor koerswijziging Het roer gaat dus om, maar zoals Bayer
zelf al aangeeft, profiteert AlphaTauri van het feit dat F1 hotter
is dan ooit. Mede daarom koos het nieuwe bestuur van Red Bull, dat
de taken van de overleden Dietrich Mateschitz overnam, ervoor om
door te gaan met het zusterteam in de Formule 1. "Er zijn twee
voornaamste redenen dat we door zijn gegaan. Dan gaan we terug naar
de discussie eerder dit jaar, toen het team mogelijk verkocht zou
worden. De interesse was significant. Heel veel partijen willen
graag een F1-team, uit alle hoeken van de wereld, maar vooral uit
de Verenigde Staten was er heel veel interesse." "Zodra de
beslissing door Red Bull was genomen om te blijven investeren in
het team, zag men een kans om het team nieuw leven in te blazen.
Dat het ene team meestreed om het kampioenschap en het andere team
achteraan reed, was men natuurlijk niet blij mee. Daarom moest er
iets veranderen." "Dat viel samen met Franz' keuze om een stap
terug te doen en zich na decennia bij dit team op zijn eigen leven
te focussen. Daarom besloot men meteen om naar nieuw management te
zoeken en op zoek te gaan naar een nieuwe naam. Red Bull wilde
tegelijkertijd ook een nieuwe weg inslaan met het kledingmerk
AlphaTauri." Eigen identiteit Want AlphaTauri het kledingmerk zal
niet ophouden te bestaan, maar dat een F1-team de naam van het mark
draagt, past niet meer bij de nieuwe koers, benadrukt Bayer.
"AlphaTauri gaat het anders doen. In plaats van grote eigen winkels
te hebben, zal men met het shop-in-shop concept aan de slag gaan in
warenhuizen. De zaken van AlphaTauri lopen goed, maar ze verdienen
niet genoeg geld om een F1-team te sponsoren." "Dat zorgde dus voor
een hele nieuwe discussie. Gaan we voor een nieuwe identiteit? Wij
vonden dat extreem belangrijk, want de sport is booming , dus de
fans moeten een gevoel krijgen bij het team. De teamnaam vernoemen
naar een sponsor is niet gewenst, er moet echt een identiteit zijn,
zoals we met Toro Rosso hadden." Want alleen zo kan het team uit
Faenza ook naast de baan de strijd aangaan met de andere teams,
redeneert de Oostenrijkse CEO. "Het is belangrijk om zo'n
identiteit te hebben, want aan de commerciële kant zijn we ook in
gevecht met merken als Ferrari, Mercedes, Aston Martin, noem maar
op! Daarom hadden we een goede identiteit nodig en daarom is dit
proces opgestart. We willen dus een eigen identiteit hebben en
sponsoren kunnen zich aan ons team koppelen als bijvoorbeeld
titelsponsor, zoals je in de F1-paddock wel meer ziet", zo doelt
hij op teamnamen als Mercedes AMG Petronas, Aston Martin Cognizant,
Red Bull Oracle Racing en Alfa Romeo Sauber.
AlphaTauri. Er waren geruchten dat het moederbedrijf, Red Bull, het
team in de etalage wilde zetten, maar uiteindelijk werd daar van
afgeweken. Ondanks enkele enorme aanbiedingen werd er besloten om
toch verder te gaan in de koningsklasse. Maar wel onder een ander
stramien. Daar waar AlphaTauri de laatste jaren juist wat afstand
had genomen van het grote Red Bull Racing, terwijl het team nu
juist weer alles wint wat er te winnen valt, zo moet dat vanaf
heden anders zijn. Men zoekt - in hoeverre dat binnen de
reglementen mag en kan - steeds meer toenadering tot Red Bull
Racing. Die omslag zorgt er nu al voor dat het team in de lift zit,
want de laatste races werd er een mooi aantal punten gescoord, maar
in 2024 moet dat nog duidelijker merkbaar zijn. Onder meer door een
nieuwe naam, nieuwe kleuren en nieuwe sponsoren. Nog steeds is niet
precies duidelijk hoe dat eruit gaat zien, maar dat er veel anders
zal zijn, is een publiek geheim. Ook binnen het management
verandert er het een en ander. Teambaas Franz Tost gaat dit weekend
zijn laatste weekend in de Formule 1 in als opperhoofd van het
team, nadat hij zelf besloot een stap terug te doen. Hij wordt
opgevolgd door Laurent Mekies, die overkomt van Ferrari. Peter
Bayer is bovendien aangesteld als nieuwe CEO. Zijn naam is bij het
grote publiek misschien minder bekend, maar in de F1-paddock geniet
hij veel aanzien. De Oostenrijker heeft veel bestuurservaring in
andere sporten, zoals het skiën en snowboarden, zeilen en bij het
Internationaal Olympisch Comité. Onder FIA-president Jean Todt was
hij van 2017 tot en met 2022 een van de belangrijke mannen bij de
autosportbond. F1 is booming Reden genoeg om de beste man aan zijn
mouw te trekken voor een exclusief interview. In Las Vegas ging
Bayer om tafel met RacingNews365 . Hij legt uit wat ervoor grootse
plannen aankomen. Hij komt met nieuws vers van de pers. "We hebben
geweldige progressie geboekt aan de commerciële kant van het
verhaal." "We hebben een nieuwe naam voor het team, een nieuwe
identiteit voor het team is ontwikkeld. De aandeelhouders hebben
afgelopen week alle plannen goedgekeurd. In Thailand (Red Bull is
deels in Thaise handen, red.) hebben we een vergadering gehad
waarbij we het eens zijn geworden over de wereldwijde strategie en
al die vergelijkbare onderwerpen. We zijn er dus helemaal klaar
voor. Er komt een compleet nieuwe set met partners, heel spannend."
"We hebben natuurlijk ook geluk dat F1 booming is, meer dan ooit.
In Vegas hier zie je de groei die F1 heeft doorgemaakt. Leuk nieuws
dus voor ons bij AlphaTauri, met significante partnerships die
eraan komen. Het duurt even om alle details vast te leggen, maar
over alle algemene zaken en de bedragen zijn we het eens. Het gaat
nu slechts nog om de details. We willen het jullie heel graag laten
weten, echt heel graag, maar helaas mag ik dat nog niet." Twee
oorzaken voor koerswijziging Het roer gaat dus om, maar zoals Bayer
zelf al aangeeft, profiteert AlphaTauri van het feit dat F1 hotter
is dan ooit. Mede daarom koos het nieuwe bestuur van Red Bull, dat
de taken van de overleden Dietrich Mateschitz overnam, ervoor om
door te gaan met het zusterteam in de Formule 1. "Er zijn twee
voornaamste redenen dat we door zijn gegaan. Dan gaan we terug naar
de discussie eerder dit jaar, toen het team mogelijk verkocht zou
worden. De interesse was significant. Heel veel partijen willen
graag een F1-team, uit alle hoeken van de wereld, maar vooral uit
de Verenigde Staten was er heel veel interesse." "Zodra de
beslissing door Red Bull was genomen om te blijven investeren in
het team, zag men een kans om het team nieuw leven in te blazen.
Dat het ene team meestreed om het kampioenschap en het andere team
achteraan reed, was men natuurlijk niet blij mee. Daarom moest er
iets veranderen." "Dat viel samen met Franz' keuze om een stap
terug te doen en zich na decennia bij dit team op zijn eigen leven
te focussen. Daarom besloot men meteen om naar nieuw management te
zoeken en op zoek te gaan naar een nieuwe naam. Red Bull wilde
tegelijkertijd ook een nieuwe weg inslaan met het kledingmerk
AlphaTauri." Eigen identiteit Want AlphaTauri het kledingmerk zal
niet ophouden te bestaan, maar dat een F1-team de naam van het mark
draagt, past niet meer bij de nieuwe koers, benadrukt Bayer.
"AlphaTauri gaat het anders doen. In plaats van grote eigen winkels
te hebben, zal men met het shop-in-shop concept aan de slag gaan in
warenhuizen. De zaken van AlphaTauri lopen goed, maar ze verdienen
niet genoeg geld om een F1-team te sponsoren." "Dat zorgde dus voor
een hele nieuwe discussie. Gaan we voor een nieuwe identiteit? Wij
vonden dat extreem belangrijk, want de sport is booming , dus de
fans moeten een gevoel krijgen bij het team. De teamnaam vernoemen
naar een sponsor is niet gewenst, er moet echt een identiteit zijn,
zoals we met Toro Rosso hadden." Want alleen zo kan het team uit
Faenza ook naast de baan de strijd aangaan met de andere teams,
redeneert de Oostenrijkse CEO. "Het is belangrijk om zo'n
identiteit te hebben, want aan de commerciële kant zijn we ook in
gevecht met merken als Ferrari, Mercedes, Aston Martin, noem maar
op! Daarom hadden we een goede identiteit nodig en daarom is dit
proces opgestart. We willen dus een eigen identiteit hebben en
sponsoren kunnen zich aan ons team koppelen als bijvoorbeeld
titelsponsor, zoals je in de F1-paddock wel meer ziet", zo doelt
hij op teamnamen als Mercedes AMG Petronas, Aston Martin Cognizant,
Red Bull Oracle Racing en Alfa Romeo Sauber.
