FIA voert wijzigingen door om track limits aan te pakken
Het Remote Operations Centre (ROC) heeft sinds het incident van de
Grand Prix van Oostenrijk, waarbij meer dan 1200 mogelijke track
limits onderzocht moesten worden, veranderingen doorgevoerd
waardoor de processen voor track limits sneller en efficiënter
zullen verlopen. "De ROC werd aan het begin van 2022 gelanceerd,
drie weken voor de Grand Prix van Bahrein, en we hebben
verschillende fases doorlopen", zo legt Tim Malyon, FIA’s Head of
the Remote Operations Centre en Deputy Race Director, het begin van
de uitrolfase van het ROC uit. "De eerste fase was de technologie
en de architectuur op orde krijgen, dus ik zou zeggen dat de eerste
vier races een observerende fase waren. Races vijf tot en met acht
draaiden om het implementeren van een hoger technologieniveau,
zodat het ROC de stewards actief kon ondersteunen. Dat betekende
het versterken van de communicatielijnen tussen het circuit en het
ROC, maar ook het inzetten van nieuwe apparatuur en IT-tools om zo
het ROC dezelfde tools te geven als Race Control." Tot slot, en dit
gebeurde volgens hem in het laatste deel van het 2023-seizoen: "Dat
was het actief bijdragen aan de identificatie van problemen en het
toezicht op de naleving van de regels ter plaatse." Veranderingen
sinds de Grand Prix van Oostenrijk De focus lag dit seizoen dus
voornamelijk op de ontwikkeling van het 'softwareplatform voor
evenementbeheer'. "Zodat meer mensen, en ook mensen op afstand, op
een efficiëntere manier konden bijdragen", legt Chris Bentley,
Single Seater Head of Information Systems Strategy uit. Hij noemt
hierbij een recent voorbeeld: "Als je kijkt naar hoe we vorig jaar
incidenten volgden, dan keken we naar een videofeed en als we een
probleem zagen, dan gingen we naar de intercom, gaven we mondeling
een tijdstempel en een auto door en dan moest Race Control het gaan
zoeken. Dit jaar hebben we de systemen veel meer geautomatiseerd,
zodat we vanaf de ROC de video kunnen pauzeren, op een knop kunnen
drukken, controleren of de gegevens kloppen en op verzenden kunnen
drukken om het incident toe te voegen aan de Race
Control-systemen." Een veel efficiëntere methode dus. Na de Grand
Prix van Oostenrijk moesten er 1200 mogelijke track limits
onderzocht worden. Uit dit incident is lering getrokken: "We hebben
de aanpak aanzienlijk veranderd tussen toen en nu", licht Malyon
toe. "Tijdens de recente Grand Prix van Qatar werkten er
bijvoorbeeld acht mensen aan de track limits in plaats van de vier
die we hadden in Oostenrijk." "Samen controleerden ze 820
gepasseerde bochten, die vervolgens werden teruggebracht tot 141
rapporten die naar Race Control werden gestuurd, en daarvan koos
Race Control ervoor om 51 ronden (rondetijden, red.) te schrappen.
Dankzij Oostenrijk en de verbeteringen die in de software zijn
aangebracht, kunnen we die controles verwerken en er 150 rapporten
van maken." Wat het proces voor Race Control dus veel makkelijker
maakt: "Nu is het een kwestie van klikken op een lijst met
rapporten en ja of nee zeggen", aldus Bentley.
Grand Prix van Oostenrijk, waarbij meer dan 1200 mogelijke track
limits onderzocht moesten worden, veranderingen doorgevoerd
waardoor de processen voor track limits sneller en efficiënter
zullen verlopen. "De ROC werd aan het begin van 2022 gelanceerd,
drie weken voor de Grand Prix van Bahrein, en we hebben
verschillende fases doorlopen", zo legt Tim Malyon, FIA’s Head of
the Remote Operations Centre en Deputy Race Director, het begin van
de uitrolfase van het ROC uit. "De eerste fase was de technologie
en de architectuur op orde krijgen, dus ik zou zeggen dat de eerste
vier races een observerende fase waren. Races vijf tot en met acht
draaiden om het implementeren van een hoger technologieniveau,
zodat het ROC de stewards actief kon ondersteunen. Dat betekende
het versterken van de communicatielijnen tussen het circuit en het
ROC, maar ook het inzetten van nieuwe apparatuur en IT-tools om zo
het ROC dezelfde tools te geven als Race Control." Tot slot, en dit
gebeurde volgens hem in het laatste deel van het 2023-seizoen: "Dat
was het actief bijdragen aan de identificatie van problemen en het
toezicht op de naleving van de regels ter plaatse." Veranderingen
sinds de Grand Prix van Oostenrijk De focus lag dit seizoen dus
voornamelijk op de ontwikkeling van het 'softwareplatform voor
evenementbeheer'. "Zodat meer mensen, en ook mensen op afstand, op
een efficiëntere manier konden bijdragen", legt Chris Bentley,
Single Seater Head of Information Systems Strategy uit. Hij noemt
hierbij een recent voorbeeld: "Als je kijkt naar hoe we vorig jaar
incidenten volgden, dan keken we naar een videofeed en als we een
probleem zagen, dan gingen we naar de intercom, gaven we mondeling
een tijdstempel en een auto door en dan moest Race Control het gaan
zoeken. Dit jaar hebben we de systemen veel meer geautomatiseerd,
zodat we vanaf de ROC de video kunnen pauzeren, op een knop kunnen
drukken, controleren of de gegevens kloppen en op verzenden kunnen
drukken om het incident toe te voegen aan de Race
Control-systemen." Een veel efficiëntere methode dus. Na de Grand
Prix van Oostenrijk moesten er 1200 mogelijke track limits
onderzocht worden. Uit dit incident is lering getrokken: "We hebben
de aanpak aanzienlijk veranderd tussen toen en nu", licht Malyon
toe. "Tijdens de recente Grand Prix van Qatar werkten er
bijvoorbeeld acht mensen aan de track limits in plaats van de vier
die we hadden in Oostenrijk." "Samen controleerden ze 820
gepasseerde bochten, die vervolgens werden teruggebracht tot 141
rapporten die naar Race Control werden gestuurd, en daarvan koos
Race Control ervoor om 51 ronden (rondetijden, red.) te schrappen.
Dankzij Oostenrijk en de verbeteringen die in de software zijn
aangebracht, kunnen we die controles verwerken en er 150 rapporten
van maken." Wat het proces voor Race Control dus veel makkelijker
maakt: "Nu is het een kwestie van klikken op een lijst met
rapporten en ja of nee zeggen", aldus Bentley.
