Waarom de strijd tussen Mercedes en Ferrari technisch alle kanten op kan

In een seizoen dat vanuit sportief oogpunt praktisch beslist is,
blijft de strijd om de tweede plaats in het
constructeurskampioenschap heel spannend. Ferrari bracht de
achterstand in Las Vegas terug naar vier punten, waardoor het de
enige felle strijd is tijdens de laatste race van het seizoen in
Abu Dhabi. Ferrari wist zestien punten terug te winnen op Mercedes
in één race, vooral dankzij de karakteristieken van het circuit in
Las Vegas. De lay-out versterkte de sterke punten van de SF-23 en
de belangrijke problemen van het aerodynamische concept van de auto
kwamen niet aan bod. Het is algemeen bekend dat de SF-23 de snelste
eenzitter is op het rechte stuk en geen rivalen heeft op circuits
waar dit kenmerk de meest relevante prestatiefactor is. Het is net
zo duidelijk hoe deze voorrechten worden versterkt in een enkele
kwalificatieronde met weinig brandstof aan boord, terwijl in de
race de verhouding min of meer substantieel verandert. Dat uit zich
in meer bandenslijtage, afhankelijk van de lay-out van het circuit,
mechanische grip én grip veroorzaakt door aerodynamische belasting.
Deze veronderstellingen met betrekking tot Ferrari zijn aanzienlijk
anders bij de Mercedes W14. Mercedes beschikt over inefficiënte
bolide De auto van het team uit Brackley is een van de minst
efficiënte auto's op de grid en zelfs een van de langzaamste op de
rechte stukken, op een paar zeldzame uitzonderingen na. De lay-out
van Las Vegas was zeker niet geschikt voor hun bolide, maar het is
gepast om te herhalen hoe Interlagos aan de andere kant ook een
moeilijk circuit bleek te zijn, terwijl het op papier de
karakteristieken van de W14 perfect had moeten versterken. De W14
laat namelijk zien goed uitgebalanceerd te zijn in de bochten en
scherp te zijn in richtingsveranderingen. In werkelijkheid, en dat
is al meerdere keren gebleken, is de slijtage van de banden, meer
aan de voorkant bij Mercedes en meer aan de achterkant bij Ferrari,
constant de bepalende factor geweest voor de prestaties van deze
twee auto's. Als je kijkt naar de lay-out van Yas Marina, kun je
stellen dat het een circuit met een dubbele persoonlijkheid is. Dat
wil zeggen, zonder het circuit gelijk in drie sectoren te verdelen,
dat de teams kunnen kiezen of ze een set-up kiezen die passen bij
de bochten, of een set-up kiezen die de snelheid op de rechte
stukken ten goede komt. De realiteit is dat in de simulaties, zelfs
in de afgelopen jaren, de twee configuraties praktisch
gelijkwaardig waren qua rondetijden. Dit geeft in zekere zin een
nieuw punt van gelijkheid aan in de strijd tussen Mercedes en
Ferrari. Het zal een nog groter prestatieverschil vormen met de
degradatie van de banden, gekoppeld aan de keuzes die de teams
hebben gemaakt op het gebied van mechanische en aerodynamische
set-up. Kortom, het wordt een interessante uitdaging tussen twee
belangrijke namen in de F1, voor een ereplaats die zeker geen titel
waard is, maar die geen van beiden wil opgeven. Ferrari In Las
Vegas pasten de karakteristieken van het circuit perfect bij de
lage rijhoogte van de SF-23, naast de voor de hand liggende
configuratie met weinig neerwaartse kracht. In Abu Dhabi wordt het
medium. Mercedes De nieuwste update voor de W14 werd geïntroduceerd
in Austin, met gemengde resultaten. De balans van de auto is
verbeterd in de secties op mediumsnelheid, maar blijft achter in de
snelle sectoren waar de luchtweerstand erg hoog blijft.

Top Headlines

Oudere Top Headlines