Geen Verstappen en andere grote namen in vrije training, veel nieuwe gezichten

Een bijzonder gezicht in de eerste vrije training van de Grand Prix in Abu Dhabi vrijdagmorgen. Max Verstappen, Lewis Hamilton en Sergio Pérez reden bijvoorbeeld geen meter. Er waren vooral heel veel nieuwe gezichten te zien. Dat komt omdat alle teams verplicht zijn om twee keer per jaar een 'rookie' in de auto te zetten. Dat moet een coureur zijn die niet meer dan twee grands prix heeft gereden. Omdat de meeste teams die coureurs niet willen inzetten tijdens cruciale weekenden door het jaar heen, wachten ze meestal tot de laatste racedagen van het jaar. Dat betekende dat Verstappen en Pérez een ochtendje vrij kregen van hun teambaas Christian Horner. De 28-jarige regerend Formule E-kampioen Jake Dennis en de 19-jarige Isack Hadjar namen hun plaatsen over. De twee nieuwelingen presteerden overigens niet heel bijzonder met een 16de en 17de plaats in de eerste vrije training, ze waren meer dan een seconde langzamer dan de snelste, George Russel. Waarschijnlijk komen de nummer 1 en 2 in de WK-stand later vandaag, tijdens de tweede vrije training, wel weer in actie aangezien zij wel de race op het Yas Marina Circuit wel zullen rijden. De nieuwe namen in de auto's maakten meteen kennis met de Formule 1. Zo was Alpine-rijder Jack Doohan bijna betrokken bij de 'grootste crash uit zijn carrière', zoals hij het zelf noemde. Hij kwam in de laatste bocht richting de finish Williams-coureur Logan Sargeant tegen, maar die wisselde van lijn en daardoor moest Doohan uitwijken en wist hij de crash maar net te voorkomen. Sargeant bood over de boardradio zijn excuses aan. "Ik zag hem te laat." Ook de rookie bij Aston Martin, Felipe Drugovich, viel op. Hij noteerde de tweede tijd in de eerste vrije training. Hoe snel zijn Ferrari en Mercedes? Hoewel veel bekende namen dus niet reden, was het wel interessant om te kijken hoe snel George Russel en Carlos Sainz zouden rijden voor Mercedes en Ferrari. Die twee teams strijden namelijk in het constructeurskampioenschap om plek twee, achter Red Bull. Dat is van groot belang voor beide teams, omdat een tweede plek miljoenen euro's meer oplevert dan plek drie. Om hoeveel geld het precies gaat, is nooit bekend gemaakt. Het lijkt er vooralsnog op dat Mercedes daar het meeste aanspraak op maakt. Dat team staat al op plek twee en zag Russel in de eerste vrije training naar 1.26.072 rijden, terwijl Carlos Sainz 0.6 seconde langzamer was. De tijden werden allebei genoteerd op de zachte band. Daarmee was hij maar heel nipt sneller dan zijn teamgenoot Robert Shwartzman. In het constructeurskampioenschap zijn ook McLaren en Aston Martin nog een strijd aan het uitvechten. Zij willen allebei dolgraag plek vier in bezit krijgen, wat ook weer miljoenen extra oplevert. In de achterhoede strijden Williams, Alpha Tauri, Alpha Romeo en Haas nog om een hogere klassering, want op plek tien eindigen betekent toch een financiële uitdaging voor het komende seizoen. Er zijn maar twee teams die eigenlijk niets meer te winnen en te verliezen hebben. Dat zijn Alpine en Red Bull, maar bij laatstgenoemde wil Max Verstappen uiteraard wel weer op de hoogste trede staan dit weekend. Hij aast namelijk op zijn 54ste zege.