F1-coureurs massaal verrast door onverwachte verandering aan circuit Abu Dhabi
Carlos Sainz heeft de oorzaak van zijn zware crash tijdens de
tweede vrije training in Abu Dhabi verder toegelicht. Na acht
minuten verloor Sainz de controle over zijn auto in bocht drie,
waarna hij met hoge snelheid in de vangrail belandde. De Spanjaard
bevestigde onmiddellijk op de boordradio dat hij ongedeerd was.
Toch was het een nieuwe tegenslag voor Ferrari nadat Sainz' auto
een week geleden in Las Vegas werd verwoest door een loszittende
putdeksel. Na zijn botsing met de muur prees Sainz de
veiligheidsnormen van de moderne Formule 1-auto's. "Ik voel me
goed", zegt hij. "Het was een behoorlijke crash, maar je kunt met
deze veilige auto's ongeschonden wegkomen. Ik heb wel een beetje
pijn, maar het is niets om me zorgen over te maken." De
Ferrari-coureur heeft wellicht een idee wat de oorzaak van de crash
is. "We hebben zeker dingen veranderd tussen de eerste en tweede
vrije training. Dat kan een effect hebben gehad, maar daar ga ik
natuurlijk niet verder op in. Helaas kon ik de auto niet onder
controle houden. Hij vloog gewoon onder me vandaan. Dat zijn van
die momenten waarop je het gevoel hebt dat je een complete
passagier bent. Je zou willen dat je iets anders had kunnen doen."
Sainz legt de schuld bij een hobbel in bocht drie Een hobbel in de
derde bocht leek de Ferrari uit balans te brengen. De 29-jarige
Sainz onthult dat hij in de eerste training bijna door dezelfde
hobbel werd verrast. Hij was niet de enige want veel coureurs
hadden er moeite mee en sommige teams moesten de auto door de
onverwachte verandering zelfs meteen hoger afstellen. "Om de een of
andere reden is het circuit veranderd vergeleken met eerdere
jaren", vertelt de Ferrari-coureur. "Er zijn twee hobbels. Een bij
het uitkomen van bocht twee en een bij het ingaan van bocht drie.
Deze nieuwe generatie auto's raken dan heel erg van slag." "Ik werd
er bijna door verrast in de eerste vrije training", vervolgt Sainz
zijn verhaal. "Ik moest zelfs een paar dingen veranderen in de
afstelling en in mijn lijn om het niet opnieuw mee te maken. Toch
verraste het me weer in de ronde van de crash. Het moet een hoek
zijn geweest of een manier waarop ik de hobbel nam. Ik was gewoon
passagier." Sainz sluit af met een subtiele waarschuwing. "We
hebben eerder gezien met deze generatie auto's dat elk van deze
kleine hobbels je een behoorlijk zware crash kan bezorgen." Check
hieronder de crash van Sainz en de analyse van de Viaplay-analisten
tweede vrije training in Abu Dhabi verder toegelicht. Na acht
minuten verloor Sainz de controle over zijn auto in bocht drie,
waarna hij met hoge snelheid in de vangrail belandde. De Spanjaard
bevestigde onmiddellijk op de boordradio dat hij ongedeerd was.
Toch was het een nieuwe tegenslag voor Ferrari nadat Sainz' auto
een week geleden in Las Vegas werd verwoest door een loszittende
putdeksel. Na zijn botsing met de muur prees Sainz de
veiligheidsnormen van de moderne Formule 1-auto's. "Ik voel me
goed", zegt hij. "Het was een behoorlijke crash, maar je kunt met
deze veilige auto's ongeschonden wegkomen. Ik heb wel een beetje
pijn, maar het is niets om me zorgen over te maken." De
Ferrari-coureur heeft wellicht een idee wat de oorzaak van de crash
is. "We hebben zeker dingen veranderd tussen de eerste en tweede
vrije training. Dat kan een effect hebben gehad, maar daar ga ik
natuurlijk niet verder op in. Helaas kon ik de auto niet onder
controle houden. Hij vloog gewoon onder me vandaan. Dat zijn van
die momenten waarop je het gevoel hebt dat je een complete
passagier bent. Je zou willen dat je iets anders had kunnen doen."
Sainz legt de schuld bij een hobbel in bocht drie Een hobbel in de
derde bocht leek de Ferrari uit balans te brengen. De 29-jarige
Sainz onthult dat hij in de eerste training bijna door dezelfde
hobbel werd verrast. Hij was niet de enige want veel coureurs
hadden er moeite mee en sommige teams moesten de auto door de
onverwachte verandering zelfs meteen hoger afstellen. "Om de een of
andere reden is het circuit veranderd vergeleken met eerdere
jaren", vertelt de Ferrari-coureur. "Er zijn twee hobbels. Een bij
het uitkomen van bocht twee en een bij het ingaan van bocht drie.
Deze nieuwe generatie auto's raken dan heel erg van slag." "Ik werd
er bijna door verrast in de eerste vrije training", vervolgt Sainz
zijn verhaal. "Ik moest zelfs een paar dingen veranderen in de
afstelling en in mijn lijn om het niet opnieuw mee te maken. Toch
verraste het me weer in de ronde van de crash. Het moet een hoek
zijn geweest of een manier waarop ik de hobbel nam. Ik was gewoon
passagier." Sainz sluit af met een subtiele waarschuwing. "We
hebben eerder gezien met deze generatie auto's dat elk van deze
kleine hobbels je een behoorlijk zware crash kan bezorgen." Check
hieronder de crash van Sainz en de analyse van de Viaplay-analisten
