Toen een woeste Alonso de F1-titel misliep na strategisch falen van Ferrari

Zelden was een titelstrijd zo spannend als in 2010. Voorafgaand aan
het laatste Grand Prix-weekend in Abu Dhabi konden nog vier
coureurs wereldkampioen worden. Red Bull, Ferrari en McLaren waren
lange tijd gelijkwaardig aan elkaar en alleen regerend
wereldkampioen Jenson Button en Felipe Massa waren afgehaakt in de
strijd, die ontzettend fel was geweest. Zo vond in dat jaar de
beruchte Turkije-botsing tussen Mark Webber en Sebastian Vettel
plaats. Het zou nooit meer goedkomen. Goed, Fernando Alonso had de
beste kaarten in handen toen het Formule 1-circus in Abu Dhabi
arriveerde. De Spanjaard verliet de vertrouwde omgeving van
Renault, ging naar Ferrari, boekte vijf zeges en stond zo aan de
leiding, voor Webber, de onstuimige Vettel en Lewis Hamilton. Voor
de laatstgenoemde coureur leek een tweede titel alleen theoretisch
nog mogelijk, net als voor Vettel. De Duitser moest zeven punten
goedmaken op Webber, vijftien op Alonso en had zo zijn momentjes
gekend in het seizoen. Twee vliegen in een klap slaan, het leek een
onmogelijke opgave. Leek, want de kansen zouden per sessie
verschuiven. Vettel startte vanaf poleposition, voor Hamilton en
Alonso. Niets aan het handje voor Alonso zou je zeggen, totdat de
coureur bij de start ook nog eens werd ingehaald door Button. De
vierde plaats was nog genoeg voor de titel, maar het begon al een
beetje kantje boord te worden. Ferrari gaat strategisch de mist in,
Alonso woedend op Petrov Webber reed achter Alonso, maar Ferrari
besloot toch om zich op de nummer twee van het kampioenschap te
focussen. Het team uit Italië reageerde meteen toen Webber zijn
vroege pitstop had gemaakt en haalde Alonso naar binnen. Op dat
moment kwam Petrov in beeld, want de Renault-coureur was al gestopt
en zat vóór Alonso en Webber toen zij weer het circuit op draaiden.
Een paar rondjes later begon Ferrari zenuwachtig te worden, want ze
instrueerden Alonso om toch snel een inhaalactie te plaatsen.
Vooraan was Vettel de lachende derde. De Duitser reed negen rondjes
langer door dan Alonso, kwam als tweede de baan weer op en nam al
snel de leiding weer over van Button. Het enige wat Vettel kon
doen, was de zege pakken en kijken in welke volgorde de rest zou
eindigen. Alonso was zich bewust van de situatie en begon
gefrustreerd te raken. De Spanjaard schoot meermaals van de baan in
een ultieme poging om Petrov te passeren. Ferrari had een
strategische fout begaan. In ronde 43, twaalf rondjes voor het
einde, volgde een legendarische boordradio van Andrea Stella, op
dat moment de engineer van Alonso: " Use the best of your talent,
we know how big it is. " Het was Alonso en Webber namelijk nog
steeds niet gelukt om de relatief onbekende Petrov te passeren. De
Russische coureur verdedigde als nooit tevoren en gaf geen
duimbreed toe. Het dreef Alonso en Webber tot wanhoop op de zevende
en achtste plaats, terwijl Vettel cruisend op de titel af koerste.
De volgorde zou niet meer veranderen. Vettel kwam als eerste over
de streep en pakte zo zijn eerste wereldtitel in de Formule 1.
Alonso eindigde als zevende, vlak voor Webber. De Spanjaard was
ongelofelijk boos op Petrov en liet dat op niet misverstane wijze
blijken na afloop. De gebaartjes vlogen Petrov om de oren op weg
naar de pits, terwijl de Rus zich van geen kwaad bewust was. Het
zou Vettel allemaal niet deren. De spannende ontknoping luidde een
dominant tijdperk van de Duitser in en ging de geschiedenisboeken
in vanwege de knotsgekke afloop. Bekijk hieronder hoe Alonso zijn
frustratie liet botvieren! Daaronder zie je de boardradio van
Vettel na de race.

Top Headlines

Oudere Top Headlines