FIA komt met ontwikkelingsverbod voor nieuwe generatie F1-bolides
Red Bull-topontwerper Adrian Newey en zijn concullega's kunnen hun
schetsboekjes met het oog op het Formule 1-seizoen 2026 nog even op
zak houden. De F1 Commissie heeft besloten dat er pas vanaf begin
'25 aan die auto's en de ontwikkeling daarvan gewerkt mag worden.
Een dergelijke beperking is niet nieuw, want die gold ook al voor
de huidige generatie F1-auto's. Die zouden eigenlijk al in 2021 het
levenslicht zien, maar dat werd een jaar uitgesteld door de
Covid19-pandemie. Er is destijds afgesproken dat de nieuwe auto
voor 2022 niet ontwikkeld mag worden vóór het begin van '21, ruwweg
een volledig kalenderjaar voordat de auto's voor het eerst de baan
op gaan. Nu wordt dus diezelfde tijdsperiode aangehouden met het
oog op 2026. Vroeg beginnen aan een nieuwe auto kan een team een
groot voordeel opleveren, en in zekere zin moet deze afspraak dus
voor een gelijker speelveld zorgen, in 2026, maar ook al de jaren
daarvoor, aangezien een vroege focus naar een nieuw project onder
de budgetcap altijd ten koste gaat van het huidige project.
schetsboekjes met het oog op het Formule 1-seizoen 2026 nog even op
zak houden. De F1 Commissie heeft besloten dat er pas vanaf begin
'25 aan die auto's en de ontwikkeling daarvan gewerkt mag worden.
Een dergelijke beperking is niet nieuw, want die gold ook al voor
de huidige generatie F1-auto's. Die zouden eigenlijk al in 2021 het
levenslicht zien, maar dat werd een jaar uitgesteld door de
Covid19-pandemie. Er is destijds afgesproken dat de nieuwe auto
voor 2022 niet ontwikkeld mag worden vóór het begin van '21, ruwweg
een volledig kalenderjaar voordat de auto's voor het eerst de baan
op gaan. Nu wordt dus diezelfde tijdsperiode aangehouden met het
oog op 2026. Vroeg beginnen aan een nieuwe auto kan een team een
groot voordeel opleveren, en in zekere zin moet deze afspraak dus
voor een gelijker speelveld zorgen, in 2026, maar ook al de jaren
daarvoor, aangezien een vroege focus naar een nieuw project onder
de budgetcap altijd ten koste gaat van het huidige project.
