MotoGP-legende Marquez: "Het moeilijkste besluit uit mijn carrière"
Of je houdt van hem, óf juist helemaal niet. Het lijkt vaak of er
met Marc Marquez niet meer smaken zijn. Maar het valt niet te
ontkennen dat de Spanjaard de MotoGP al ruim tien jaar op zijn kop
zet en ongeëvenaarde successen heeft geboekt. Hij won nota bene in
zijn debuutseizoen in een veld met echt niet de minste namen:
Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Andrea Dovizioso, Dani Pedrosa en
ga zo maar door. Zijn naam was meteen gevestigd en niet meer weg te
denken uit de koningsklasse van de tweewielers. De kleuren waarin
hij elf jaar uitkwam, die van Repsol Honda, zijn eigenlijk ook niet
bij hem weg te denken, maar onlangs kondigde hij aan dat die wegen
scheiden. Hij gaat volgend jaar als teamgenoot van broer Alex
Marquez aan de slag bij Gresini, op een Ducati wel te verstaan. Een
succeshuwelijk wordt verbroken en dat besluit viel hem zwaar, zo
legt Marquez uit in een exclusief interview met RacingNews365 .
"Het is zeker zo dat het een moeilijk en zwaar besluit was. Het is
de moeilijkste beslissing uit mijn carrière. Maar soms moet je in
het leven uit je comfortzone stappen en nieuwe kansen onderzoeken.
Ik heb mezelf mijn hele carrière tot het uiterste gepusht en ik wil
niet na mijn carrière met twijfels blijven zitten over zaken die ik
misschien niet heb gedaan. Ik wil kunnen doen wat ik in het moment
voel dat ik moet doen." Huwelijk tussen mij en Honda was een
win-winsituatie Marc Marquez Einde van een tijdperk Dat gezegd
hebbende weet hij heel goed wat hij achterlaat en wat hij aan de
Repsol Honda-familie te danken heeft. "Ik ben Honda ontzettend
dankbaar. Zij hebben me de kans gegeven om te debuteren in de
MotoGP en zij hebben me de kans gegeven om zes MotoGP-wereldtitels
te geven in elf jaar tijd. Het is een hele succesvolle periode
geworden. Zij hebben mij heel veel gegeven en ik denk dat ik op
mijn beurt Honda veel heb gegeven. Het was een win-winsituatie."
Marquez debuteerde in 2013 bij Honda, een lange tijd geleden. Hij
was toen nog maar 20 jaar oud en nam het op tegen enkele van de
allergrootsten. Hoe kon het dat hij niet volledig starstruck was?
Hij stond opeens tegenover zijn (toen nog) grote idool Valentino
Rossi en versloeg direct iedereen! Het is echter niet zo dat hij
helemáál nergens van onder de indruk was. "Wat het meeste indruk op
me maakte, waren de kleuren. Opeens draag je en loop je tussen die
beroemde Repsol Honda-kleuren, waar eerder grote namen als Mick
Doohan, Alex Criville, Rossi en Dani Pedrosa in reden. Maar vanaf
het prilste begin voelde ik me echt goed in het team en mijn
rijstijl paste meteen bij die machine. Ik voelde ook aan alles dat
ze in mij een belangrijke spil in het MotoGP-project zagen."
Agressieve stijl Over Rossi gesproken: mist hij hem in de MotoGP of
de competitie met zijn voormalig aartsrivaal? Ergens wel: "In welk
kampioenschap dan ook, of het nou om voetbal gaat, F1 of MotoGP, is
het mooier als de grootste namen deelnemen. Ik heb het geluk gehad
dat ik het tegen zulke namen op mocht nemen, écht grote namen. In
het kampioenschap missen we dat soort namen, waaronder ook Rossi,
dan ook." Het woord 'rijstijl' was eerder in het gesprek reeds
gevallen. Hij wordt vaak bekritiseerd om zijn aanvallende,
agressieve rijstijl. Het risico op een aanrijding met andere
coureurs ligt dan al wat sneller op de loer. Maar het is echt niet
dat hij zijn stijl niet aan wil passen. Hij gaat er alleen niet
sneller door. "Mijn stijl is altijd super agressief geweest. Ik
push de motor tot het uiterste, soms ook tot het punt waarop ik de
fiets aan het overdriven ben. Het is wel zo dat ik, ingegeven door
mijn armblessure, de laatste jaren mijn stijl iets aan heb móéten
passen en dat ik minder agressief ben. Ik rij nu iets vloeiender.
Ik zou wel nóg vloeiender en preciezer kunnen rijden, maar dan zou
ik langzamer zijn. Ik moet daarom vasthouden aan mijn eigen stijl
en dat betekent dat ik altijd de limiet op zal zoeken." Maar ja,
volgend jaar wacht dus een eerste kennismaking met de tegenwoordig
dominante Ducati, en wel de winnende fabrieksmachine van dit jaar.
Dat gaat hoe dan ook anders zijn: "Er wacht mij de mooie uitdading
om mijn stijl aan te passen aan een voor mij compleet nieuwe motor.
Hoe? Dat moet blijken tijdens de eerst test in Valencia. Maar eerst
wil ik nog mijn periode met en bij Honda goed afsluiten." All in In
de 5-delige Red Bull TV-documentaire 'All in' krijg je een
uitgebreide, unieke en eerlijke inkijk het leven van Marc Marquez.
Van zijn 'vete' met Rossi tot zijn veelbesproken rijstijl en het
blessureleed, alles komt erbij aan bod.
met Marc Marquez niet meer smaken zijn. Maar het valt niet te
ontkennen dat de Spanjaard de MotoGP al ruim tien jaar op zijn kop
zet en ongeëvenaarde successen heeft geboekt. Hij won nota bene in
zijn debuutseizoen in een veld met echt niet de minste namen:
Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Andrea Dovizioso, Dani Pedrosa en
ga zo maar door. Zijn naam was meteen gevestigd en niet meer weg te
denken uit de koningsklasse van de tweewielers. De kleuren waarin
hij elf jaar uitkwam, die van Repsol Honda, zijn eigenlijk ook niet
bij hem weg te denken, maar onlangs kondigde hij aan dat die wegen
scheiden. Hij gaat volgend jaar als teamgenoot van broer Alex
Marquez aan de slag bij Gresini, op een Ducati wel te verstaan. Een
succeshuwelijk wordt verbroken en dat besluit viel hem zwaar, zo
legt Marquez uit in een exclusief interview met RacingNews365 .
"Het is zeker zo dat het een moeilijk en zwaar besluit was. Het is
de moeilijkste beslissing uit mijn carrière. Maar soms moet je in
het leven uit je comfortzone stappen en nieuwe kansen onderzoeken.
Ik heb mezelf mijn hele carrière tot het uiterste gepusht en ik wil
niet na mijn carrière met twijfels blijven zitten over zaken die ik
misschien niet heb gedaan. Ik wil kunnen doen wat ik in het moment
voel dat ik moet doen." Huwelijk tussen mij en Honda was een
win-winsituatie Marc Marquez Einde van een tijdperk Dat gezegd
hebbende weet hij heel goed wat hij achterlaat en wat hij aan de
Repsol Honda-familie te danken heeft. "Ik ben Honda ontzettend
dankbaar. Zij hebben me de kans gegeven om te debuteren in de
MotoGP en zij hebben me de kans gegeven om zes MotoGP-wereldtitels
te geven in elf jaar tijd. Het is een hele succesvolle periode
geworden. Zij hebben mij heel veel gegeven en ik denk dat ik op
mijn beurt Honda veel heb gegeven. Het was een win-winsituatie."
Marquez debuteerde in 2013 bij Honda, een lange tijd geleden. Hij
was toen nog maar 20 jaar oud en nam het op tegen enkele van de
allergrootsten. Hoe kon het dat hij niet volledig starstruck was?
Hij stond opeens tegenover zijn (toen nog) grote idool Valentino
Rossi en versloeg direct iedereen! Het is echter niet zo dat hij
helemáál nergens van onder de indruk was. "Wat het meeste indruk op
me maakte, waren de kleuren. Opeens draag je en loop je tussen die
beroemde Repsol Honda-kleuren, waar eerder grote namen als Mick
Doohan, Alex Criville, Rossi en Dani Pedrosa in reden. Maar vanaf
het prilste begin voelde ik me echt goed in het team en mijn
rijstijl paste meteen bij die machine. Ik voelde ook aan alles dat
ze in mij een belangrijke spil in het MotoGP-project zagen."
Agressieve stijl Over Rossi gesproken: mist hij hem in de MotoGP of
de competitie met zijn voormalig aartsrivaal? Ergens wel: "In welk
kampioenschap dan ook, of het nou om voetbal gaat, F1 of MotoGP, is
het mooier als de grootste namen deelnemen. Ik heb het geluk gehad
dat ik het tegen zulke namen op mocht nemen, écht grote namen. In
het kampioenschap missen we dat soort namen, waaronder ook Rossi,
dan ook." Het woord 'rijstijl' was eerder in het gesprek reeds
gevallen. Hij wordt vaak bekritiseerd om zijn aanvallende,
agressieve rijstijl. Het risico op een aanrijding met andere
coureurs ligt dan al wat sneller op de loer. Maar het is echt niet
dat hij zijn stijl niet aan wil passen. Hij gaat er alleen niet
sneller door. "Mijn stijl is altijd super agressief geweest. Ik
push de motor tot het uiterste, soms ook tot het punt waarop ik de
fiets aan het overdriven ben. Het is wel zo dat ik, ingegeven door
mijn armblessure, de laatste jaren mijn stijl iets aan heb móéten
passen en dat ik minder agressief ben. Ik rij nu iets vloeiender.
Ik zou wel nóg vloeiender en preciezer kunnen rijden, maar dan zou
ik langzamer zijn. Ik moet daarom vasthouden aan mijn eigen stijl
en dat betekent dat ik altijd de limiet op zal zoeken." Maar ja,
volgend jaar wacht dus een eerste kennismaking met de tegenwoordig
dominante Ducati, en wel de winnende fabrieksmachine van dit jaar.
Dat gaat hoe dan ook anders zijn: "Er wacht mij de mooie uitdading
om mijn stijl aan te passen aan een voor mij compleet nieuwe motor.
Hoe? Dat moet blijken tijdens de eerst test in Valencia. Maar eerst
wil ik nog mijn periode met en bij Honda goed afsluiten." All in In
de 5-delige Red Bull TV-documentaire 'All in' krijg je een
uitgebreide, unieke en eerlijke inkijk het leven van Marc Marquez.
Van zijn 'vete' met Rossi tot zijn veelbesproken rijstijl en het
blessureleed, alles komt erbij aan bod.
