Opvallende Bottas gaf kleurloos Alfa Romeo vooral buiten het circuit kleur
Het Formule 1-seizoen 2023 had voor Alfa Romeo een veelbelovend
jaar moeten worden, maar in plaats daarvan verloor het team
gaandeweg het seizoen terrein om uiteindelijk sporadisch puntjes te
sprokkelen. Het team hield vast aan Valtteri Bottas en Guanyu Zhou
in plaats van nieuw, jong talent een kans te geven (denk
bijvoorbeeld aan Formule 2-kampioen Theo Pourchaire). Op papier een
goede keuze, omdat men er op inzette schade door crashes tot een
minimum te beperken en er op die manier zoveel mogelijk focus op de
ontwikkeling kon worden gelegd. Het team introduceerde stilletjes
enkele updates, met name voor de Formule 1 Grand Prix van
Groot-Brittannië, waar de vloer, diffuser en achterwielophanging
onder handen werden genomen. Echter, het team kreeg het niet voor
elkaar om net zulke grote stappen te zetten als de concurrentie.
Bottas gaf duidelijk te verstaan dat hij wilde dat het tempo werd
opgeschroefd, omdat hij daadwerkelijk vreesde achterop te geraken.
Halverwege het seizoen wist het team enkel in vier weekenden punten
te scoren, en aan het einde van het seizoen werd het team ingehaald
door AlphaTauri. Uiteindelijk zou het team terugzakken naar de 9e
positie met slechts 16 punten, terwijl de slechtste race in
Brazilië nog moest komen, daar waar beide bolides de finish niet
zagen vanwege technische problemen. Bottas vs. Zhou Kijkend naar de
onderlinge statistieken was het duidelijk dat Bottas de bovenhand
had, met 10 punten voor de Fin en 6 punten voor de Chinees. Hoewel
het voor Bottas niet het gemakkelijkste seizoen was, wist hij toch
ook vooral naast de baan de spotlight op zich gericht, met
bijvoorbeeld een naaktkalender en een opvallend matje in de nek die
samengaat met een niet te missen snor. In de kwalificaties wist
Bottas Zhou met 16-6 te verslaan, een kleine verbetering ten
opzichte van 2022 (14-8). De beste race voor Bottas was de GP van
Qatar, waar hij zijn beste resultaat uit Bahrein met de achtste
plaats wist te evenaren. Hij kreeg ook behoorlijk wat pech voor de
kiezen. Denk maar aan de GP van Saoedi-Arabië, daar waar hij schade
reed toen hij de brokstukken van de botsende McLarens op zijn pad
trof. Zhou slaagde er ondertussen niet in beter te presteren dan
drie keer de negende plaats, te weten in Australië, Spanje en
Qatar. Zijn beste optreden zagen we in Barcelona. Daar zou hij
waarschijnlijk hoger zijn gefinisht dan negende, ware het niet dat
hij een aanvaring had met Yuki Tsunoda. Verbetering in 2024? Eén
van de belangrijkste transfers voor Alfa Romeo was de komst van
voormalig McLaren-kopstuk James Key. Teammanager Alessandro Alunni
Bravi bevestigde dat ze de winter zullen gebruiken om de bolide
radicaal om te gooien: "De auto van volgend jaar zal niet
eenvoudigweg een evolutie zijn, want we denken dat de auto op
sommige vlakken uit was ontwikkeld", zo stelde hij ten overstaan
van onder andere RacingNews365. "We zullen een compleet nieuwe auto
neerzetten, van het chassis tot aan de ophangingen, alles wordt
onder handen genomen. Het is natuurlijk makkelijk om problemen aan
te wijzen, maar ze aanpakken is weer iets anders. We werken hard en
het werknemersbestand groeit gestaag." "Met de nieuwe aanwinsten
die allemaal hun steentje bij kunnen dragen aan de auto van volgend
jaar. Echter, de eerste antwoorden worden volgend jaar pas
duidelijk in Bahrein." Alfa Romeo zal volgend jaar verder gaan
onder een andere naam, aangezien Alfa Romeo als titelsponsor
afhaakt. Mogelijk gaat het weer Sauber heten, de naam waaronder het
team nog altijd staat ingeschreven in de Formule 1, of wordt de
naam aangepast aan de komst van een nieuwe sponsor?
jaar moeten worden, maar in plaats daarvan verloor het team
gaandeweg het seizoen terrein om uiteindelijk sporadisch puntjes te
sprokkelen. Het team hield vast aan Valtteri Bottas en Guanyu Zhou
in plaats van nieuw, jong talent een kans te geven (denk
bijvoorbeeld aan Formule 2-kampioen Theo Pourchaire). Op papier een
goede keuze, omdat men er op inzette schade door crashes tot een
minimum te beperken en er op die manier zoveel mogelijk focus op de
ontwikkeling kon worden gelegd. Het team introduceerde stilletjes
enkele updates, met name voor de Formule 1 Grand Prix van
Groot-Brittannië, waar de vloer, diffuser en achterwielophanging
onder handen werden genomen. Echter, het team kreeg het niet voor
elkaar om net zulke grote stappen te zetten als de concurrentie.
Bottas gaf duidelijk te verstaan dat hij wilde dat het tempo werd
opgeschroefd, omdat hij daadwerkelijk vreesde achterop te geraken.
Halverwege het seizoen wist het team enkel in vier weekenden punten
te scoren, en aan het einde van het seizoen werd het team ingehaald
door AlphaTauri. Uiteindelijk zou het team terugzakken naar de 9e
positie met slechts 16 punten, terwijl de slechtste race in
Brazilië nog moest komen, daar waar beide bolides de finish niet
zagen vanwege technische problemen. Bottas vs. Zhou Kijkend naar de
onderlinge statistieken was het duidelijk dat Bottas de bovenhand
had, met 10 punten voor de Fin en 6 punten voor de Chinees. Hoewel
het voor Bottas niet het gemakkelijkste seizoen was, wist hij toch
ook vooral naast de baan de spotlight op zich gericht, met
bijvoorbeeld een naaktkalender en een opvallend matje in de nek die
samengaat met een niet te missen snor. In de kwalificaties wist
Bottas Zhou met 16-6 te verslaan, een kleine verbetering ten
opzichte van 2022 (14-8). De beste race voor Bottas was de GP van
Qatar, waar hij zijn beste resultaat uit Bahrein met de achtste
plaats wist te evenaren. Hij kreeg ook behoorlijk wat pech voor de
kiezen. Denk maar aan de GP van Saoedi-Arabië, daar waar hij schade
reed toen hij de brokstukken van de botsende McLarens op zijn pad
trof. Zhou slaagde er ondertussen niet in beter te presteren dan
drie keer de negende plaats, te weten in Australië, Spanje en
Qatar. Zijn beste optreden zagen we in Barcelona. Daar zou hij
waarschijnlijk hoger zijn gefinisht dan negende, ware het niet dat
hij een aanvaring had met Yuki Tsunoda. Verbetering in 2024? Eén
van de belangrijkste transfers voor Alfa Romeo was de komst van
voormalig McLaren-kopstuk James Key. Teammanager Alessandro Alunni
Bravi bevestigde dat ze de winter zullen gebruiken om de bolide
radicaal om te gooien: "De auto van volgend jaar zal niet
eenvoudigweg een evolutie zijn, want we denken dat de auto op
sommige vlakken uit was ontwikkeld", zo stelde hij ten overstaan
van onder andere RacingNews365. "We zullen een compleet nieuwe auto
neerzetten, van het chassis tot aan de ophangingen, alles wordt
onder handen genomen. Het is natuurlijk makkelijk om problemen aan
te wijzen, maar ze aanpakken is weer iets anders. We werken hard en
het werknemersbestand groeit gestaag." "Met de nieuwe aanwinsten
die allemaal hun steentje bij kunnen dragen aan de auto van volgend
jaar. Echter, de eerste antwoorden worden volgend jaar pas
duidelijk in Bahrein." Alfa Romeo zal volgend jaar verder gaan
onder een andere naam, aangezien Alfa Romeo als titelsponsor
afhaakt. Mogelijk gaat het weer Sauber heten, de naam waaronder het
team nog altijd staat ingeschreven in de Formule 1, of wordt de
naam aangepast aan de komst van een nieuwe sponsor?
