Gepasseerde De Vries haalt late opleving AlphaTauri niet
Het jaar van AlphaTauri leek op een teleurstelling uit te draaien,
maar dankzij een late update was de slotfase toch positief. Het
Italiaanse team lag lange tijd op koers om als laatste te eindigen
in het constructeurskampioenschap en zou uiteindelijk op de achtste
plaats eindigen door in extremis heel wat punten te scoren. Het
zusterteam van Red Bull begon aan het seizoen met Yuki Tsunoda en
rookie Nyck de Vries, die een kans in de Formule 1 kreeg na
successen in de Formule 2 en Formule E. Zoals in het verleden bij
AlphaTauri wel vaker het geval was, vonden er tijdens het seizoen
coureurswissels plaats. De Vries presteerde niet naar wens en werd
na de Grand Prix van Groot-Brittannië aan de kant gezet. Daniel
Ricciardo was de vervanger van De Vries en had, ondanks dat de
coureur zijn pols brak tijdens de tweede vrije training in
Zandvoort, een belangrijke stem in de ontwikkeling van de auto.
Terwijl de meeste teams zich na de zomerstop al op hun bolides voor
2024 hadden gericht, ging AlphaTauri door met de ontwikkeling tot
aan de laatste race in Abu Dhabi. Het besluit om door te gaan met
de productie van upgrades bleek waardevol, want AlphaTauri maakte
een late sprong in het constructeurskampioenschap. De achtste
plaats zou uiteindelijk een verbetering zijn ten opzichte van 2022,
toen het team op de negende plaats eindigde. AlphaTauri's beste
resultaat werd door Ricciardo behaald in Mexico. De Australiër
finishte daar op de zevende plaats. Na vier top 10-klasseringen in
de eerste 17 races, pakte AlphaTauri in de laatste vijf races nog
viermaal punten. Yuki Tsunoda, Nyck de Vries, Daniel Ricciardo en
Liam Lawson Vier coureurs kwamen dit seizoen uit voor AlphaTauri.
De veranderingen werden dus in gang gezet toen De Vries werd
gepasseerd ten gunste van Ricciardo. De Vries had moeite om op
snelheid te komen, ondanks zijn bak aan autosportervaring en zijn
geweldige optreden voor Williams tijdens de Grand Prix van Italië
in 2022. Tsunoda deed het een stuk beter dan De Vries. In de
kwalificaties én de races werd het 8-2 voor de Japanner. Het was
echter wel duidelijk dat er een grote uitdaging wachtte toen
Ricciardo bij het team kwam. Na een moeilijke periode bij McLaren
was Ricciardo weer zichzelf bij AlphaTauri en beweerde hij dat hij
"op een fijne" plek zit na zijn ongemakkelijke vertrek bij de Red
Bull-familie. Het duo Tsunoda/Ricciardo zette sterke prestaties
neer in de slotfase van het seizoen, waardoor er plekken werden
gewonnen in het kampioenschap. Tsunoda versloeg Ricciardo met 4-3
in de kwalificaties en de races. Ondanks zijn impact verliep
Ricciardo's comeback niet zo soepel als gehoopt, want in Nederland
blesseerde hij zijn pols en was hij voor vijf wedstrijden
uitgeschakeld. Liam Lawson stapte in en liet meteen een goede
indruk achter door in Zandvoort, onder lastige, natte
omstandigheden, uit de problemen te blijven. Lawson was niet zomaar
een stand-in. De Nieuw-Zeelander zette indrukwekkende prestaties
neer, waaronder de negende plaats in het bloedhete Singapore. Dat
was op dat moment het beste seizoensresultaat voor AlphaTauri.
Tsunoda versloeg Lawson met 3-2 in de onderlinge
kwalificatiestrijd, maar Lawson kwam als winnaar uit de bus in de
races. Het werd 3-1. De Grand Prix van Italië wordt niet meegeteld
omdat Tsunoda in de formatieronde moest opgeven. Tsunoda en
Ricciardo blijven aan in 2024, terwijl Lawson opnieuw als back-up
zal fungeren. Afgaande op hun prestaties van dit jaar, is het team
qua coureurs goed voorbereid voor het nieuwe seizoen. AlphaTauri
gaat een nieuw tijdperk in 2023 was het laatste jaar met de naam
AlphaTauri, een naam die op zijn beurt in 2020 de populaire naam
Toro Rosso verving. Een nieuwe naam luidt een nieuw tijdperk in,
ook omdat het team onder een nieuw management zal opereren nu
teambaas Franz Tost met pensioen is gegaan. De Oostenrijker stond
aan het roer van het team sinds 2006 en heeft met verschillende
succesvolle coureurs gewerkt, waaronder meervoudig wereldkampioenen
Sebastian Vettel en Max Verstappen. Voormalig Ferrari-kopstuk
Laurent Mekies zal de rol van teambaas op zich nemen, terwijl het
voormalige FIA-lid Peter Bayer taken zal uitvoeren in de rol van
CEO. Hoewel hij geen rol meer zal spelen in het team, werkte Tost
tot en met het einde aan verbeteringen voor de toekomst. "Het team
is nog niet compleet, er komen nog meer mensen aan, ook voor de
aerodynimica," zei hij. "Ik drong aan qua updates omdat ik inzicht
wilde krijgen in het feit of de nieuwe groep de juiste kant op gaat
met de filosofie. Anders was het volgend jaar ook een probleem
geweest en dat is wat ik wilde voorkomen. In de tweede
seizoenshelft kwam alles samen omdat we deze nieuwe mensen eerder
niet hadden."
maar dankzij een late update was de slotfase toch positief. Het
Italiaanse team lag lange tijd op koers om als laatste te eindigen
in het constructeurskampioenschap en zou uiteindelijk op de achtste
plaats eindigen door in extremis heel wat punten te scoren. Het
zusterteam van Red Bull begon aan het seizoen met Yuki Tsunoda en
rookie Nyck de Vries, die een kans in de Formule 1 kreeg na
successen in de Formule 2 en Formule E. Zoals in het verleden bij
AlphaTauri wel vaker het geval was, vonden er tijdens het seizoen
coureurswissels plaats. De Vries presteerde niet naar wens en werd
na de Grand Prix van Groot-Brittannië aan de kant gezet. Daniel
Ricciardo was de vervanger van De Vries en had, ondanks dat de
coureur zijn pols brak tijdens de tweede vrije training in
Zandvoort, een belangrijke stem in de ontwikkeling van de auto.
Terwijl de meeste teams zich na de zomerstop al op hun bolides voor
2024 hadden gericht, ging AlphaTauri door met de ontwikkeling tot
aan de laatste race in Abu Dhabi. Het besluit om door te gaan met
de productie van upgrades bleek waardevol, want AlphaTauri maakte
een late sprong in het constructeurskampioenschap. De achtste
plaats zou uiteindelijk een verbetering zijn ten opzichte van 2022,
toen het team op de negende plaats eindigde. AlphaTauri's beste
resultaat werd door Ricciardo behaald in Mexico. De Australiër
finishte daar op de zevende plaats. Na vier top 10-klasseringen in
de eerste 17 races, pakte AlphaTauri in de laatste vijf races nog
viermaal punten. Yuki Tsunoda, Nyck de Vries, Daniel Ricciardo en
Liam Lawson Vier coureurs kwamen dit seizoen uit voor AlphaTauri.
De veranderingen werden dus in gang gezet toen De Vries werd
gepasseerd ten gunste van Ricciardo. De Vries had moeite om op
snelheid te komen, ondanks zijn bak aan autosportervaring en zijn
geweldige optreden voor Williams tijdens de Grand Prix van Italië
in 2022. Tsunoda deed het een stuk beter dan De Vries. In de
kwalificaties én de races werd het 8-2 voor de Japanner. Het was
echter wel duidelijk dat er een grote uitdaging wachtte toen
Ricciardo bij het team kwam. Na een moeilijke periode bij McLaren
was Ricciardo weer zichzelf bij AlphaTauri en beweerde hij dat hij
"op een fijne" plek zit na zijn ongemakkelijke vertrek bij de Red
Bull-familie. Het duo Tsunoda/Ricciardo zette sterke prestaties
neer in de slotfase van het seizoen, waardoor er plekken werden
gewonnen in het kampioenschap. Tsunoda versloeg Ricciardo met 4-3
in de kwalificaties en de races. Ondanks zijn impact verliep
Ricciardo's comeback niet zo soepel als gehoopt, want in Nederland
blesseerde hij zijn pols en was hij voor vijf wedstrijden
uitgeschakeld. Liam Lawson stapte in en liet meteen een goede
indruk achter door in Zandvoort, onder lastige, natte
omstandigheden, uit de problemen te blijven. Lawson was niet zomaar
een stand-in. De Nieuw-Zeelander zette indrukwekkende prestaties
neer, waaronder de negende plaats in het bloedhete Singapore. Dat
was op dat moment het beste seizoensresultaat voor AlphaTauri.
Tsunoda versloeg Lawson met 3-2 in de onderlinge
kwalificatiestrijd, maar Lawson kwam als winnaar uit de bus in de
races. Het werd 3-1. De Grand Prix van Italië wordt niet meegeteld
omdat Tsunoda in de formatieronde moest opgeven. Tsunoda en
Ricciardo blijven aan in 2024, terwijl Lawson opnieuw als back-up
zal fungeren. Afgaande op hun prestaties van dit jaar, is het team
qua coureurs goed voorbereid voor het nieuwe seizoen. AlphaTauri
gaat een nieuw tijdperk in 2023 was het laatste jaar met de naam
AlphaTauri, een naam die op zijn beurt in 2020 de populaire naam
Toro Rosso verving. Een nieuwe naam luidt een nieuw tijdperk in,
ook omdat het team onder een nieuw management zal opereren nu
teambaas Franz Tost met pensioen is gegaan. De Oostenrijker stond
aan het roer van het team sinds 2006 en heeft met verschillende
succesvolle coureurs gewerkt, waaronder meervoudig wereldkampioenen
Sebastian Vettel en Max Verstappen. Voormalig Ferrari-kopstuk
Laurent Mekies zal de rol van teambaas op zich nemen, terwijl het
voormalige FIA-lid Peter Bayer taken zal uitvoeren in de rol van
CEO. Hoewel hij geen rol meer zal spelen in het team, werkte Tost
tot en met het einde aan verbeteringen voor de toekomst. "Het team
is nog niet compleet, er komen nog meer mensen aan, ook voor de
aerodynimica," zei hij. "Ik drong aan qua updates omdat ik inzicht
wilde krijgen in het feit of de nieuwe groep de juiste kant op gaat
met de filosofie. Anders was het volgend jaar ook een probleem
geweest en dat is wat ik wilde voorkomen. In de tweede
seizoenshelft kwam alles samen omdat we deze nieuwe mensen eerder
niet hadden."
