Nieuwe Formule 1-regel voorkomt sloot aan gridstraffen
Het Formule 1-seizoen 2023 was al enkele races oud toen men besloot
om de F1-regels ietwat te herschrijven. Waar men voorheen maar drie
exemplaren van de ICE (verbrandingsmotor), Turbo, MGU-H en MGU-K
straffeloos mocht gebruiken, werd voor al die onderdelen dat aantal
opgekrikt naar vier. De keuze daarvoor was logisch, aangezien de
kalender de afgelopen jaren in volume niet alleen gestaag is
gegroeid, er zijn ook sprintraces toegevoegd aan het format,
hetgeen een extra belasting voor de motoren vormt. Van de CE
(Control Electronics) en ES (Energy Store) bleef de regel gelden
dat er per seizoen twee straffeloos van aangesproken mogen worden.
Voor de uitlaat bleef gelden dat er acht exemplaren gebruikt mogen
worden, maar dat is überhaupt nooit een probleem geweest.
Onderstaande tabel laat zien dat er logischerwijs gretig gebruik is
gemaakt van die regel. Dat men nu vier motoren heeft gebruikt, wil
daarbij natuurlijk niet zeggen dat men dat ook had gedaan als de
voormalige gebruikslimiet van drie motoren was blijven staan, maar
het heeft menig team ongetwijfeld meer ruimte tot manoeuvreren
geboden. Voor de ICE, Turbo, MGU-H en MGU-K geldt dat zodra er in
onderstaande tabel een '5' staat er een gridstraf is toegekend,
terwijl dat bij de ES en CE het geval is zodra er een '3' of inn
sommige gevallen zelfs een '4' staat. De totale schade is echter te
overzien. Gebruikte motoronderdelen per F1-coureur 2023
om de F1-regels ietwat te herschrijven. Waar men voorheen maar drie
exemplaren van de ICE (verbrandingsmotor), Turbo, MGU-H en MGU-K
straffeloos mocht gebruiken, werd voor al die onderdelen dat aantal
opgekrikt naar vier. De keuze daarvoor was logisch, aangezien de
kalender de afgelopen jaren in volume niet alleen gestaag is
gegroeid, er zijn ook sprintraces toegevoegd aan het format,
hetgeen een extra belasting voor de motoren vormt. Van de CE
(Control Electronics) en ES (Energy Store) bleef de regel gelden
dat er per seizoen twee straffeloos van aangesproken mogen worden.
Voor de uitlaat bleef gelden dat er acht exemplaren gebruikt mogen
worden, maar dat is überhaupt nooit een probleem geweest.
Onderstaande tabel laat zien dat er logischerwijs gretig gebruik is
gemaakt van die regel. Dat men nu vier motoren heeft gebruikt, wil
daarbij natuurlijk niet zeggen dat men dat ook had gedaan als de
voormalige gebruikslimiet van drie motoren was blijven staan, maar
het heeft menig team ongetwijfeld meer ruimte tot manoeuvreren
geboden. Voor de ICE, Turbo, MGU-H en MGU-K geldt dat zodra er in
onderstaande tabel een '5' staat er een gridstraf is toegekend,
terwijl dat bij de ES en CE het geval is zodra er een '3' of inn
sommige gevallen zelfs een '4' staat. De totale schade is echter te
overzien. Gebruikte motoronderdelen per F1-coureur 2023
