Waarom de F1-bazen het hardnekkige commentaar Verstappen van naast zich neerleggen

Eigenlijk gaat er sinds de introductie van het sprintformat in 2021
geen dag voorbij zonder dat er over gesproken wordt. De sprintraces
houden de gemoederen flink bezig, want iedereen in de paddock vindt
er wel wat van. Max Verstappen is geen fan en spreekt zich daar
vaak over uit, terwijl er vanuit andere coureurs en prominenten wel
wat positieve geluiden te horen zijn. De Formule 1 houdt de poot
stijf, ondanks dat het format al verscheidene malen is aangepast.
Die aanpassingen zijn ook nodig, maar al met al lijkt het best
logisch dat de sprintraces in stand worden gehouden. De
belangrijkste redenen? Kijkcijfers en spektakel. Dat hangt
uiteraard samen met elkaar. Het is simpelweg een feit dat de
kijkcijfers een flinke boost hebben gekregen dóór het toegenomen
spektakel. Waar normaal gesproken de vrijdag en de zaterdagochtend
worden gevuld met vrije trainingen, is het nu gelijk tijd voor een
kwalificatie, een sprintkwalificatie en een sprintrace. De Formule
1 en eigenaar Liberty Media varen hun koers op spektakel, dus in
die zin is het logisch dat het sprintformat, met wat finetuning
hier en daar, commercieel interessant is. Toto Wolff, zelf geen
voorstander van het format, gaf tegenover onder meer RacingNews365
toe dat de kijkcijfers stijgen. "Ik denk dat Stefano (Domenicali,
CEO van de FOM, red.) weet wat hij doet. Hij heeft alle data. Ik
ben wellicht wat te puristisch, te old school, te koppig. De data
laat zien dat er interesse is in sprintraceweekenden." En dat
klopt, als we de data die F1 met de wereld heeft gedeeld inderdaad
mogen geloven. +11% kijkers tijdens GP-weekend in Azerbeidzjan in
2023 t.o.v. 2022 +40% kijkers naar de Sprint Shootout in
Azerbeidzjan 2023 t.o.v. VT3 in 2022 +40% kijkers naar de Sprint
Shootout in Oostenrijk 2023 t.o.v. VT3 in 2022 +34% kijkers naar de
kwalificatie in België 2023 t.o.v. VT2 in 2022 +139% kijkers naar
de kwalificatie in de VS t.o.v. VT2 in 2022 De sprintraces waren
dit jaar ook lang niet altijd saai, wat de Formule 1 weer goed kan
gebruiken in hun reclame voor het format. Zo waren in 2023 de
edities in Oostenrijk, België, allebei in de regen, en Brazilië
vrij spectaculair. Er was volop actie op de baan, ook omdat
coureurs soms bereid zijn om extra risico's te nemen voor een paar
punten. Dat er in 2024 'maar' zes sprintweekenden worden
georganiseerd, helpt daar natuurlijk ook bij. De uniekheid van het
format wordt zo behouden. Het artikel gaat hieronder verder. Wat
zei Max Verstappen over het sprintformat? "Zo'n weekend vind ik
niet echt leuk. Ik vind het niet erg om na één training meteen te
gaan kwalificeren. Het is denk ik zelfs beter voor me. Maar in de
sprintraces zit geen gevoel. Iedere keer als ik zo'n race doe, gaat
het erom dat ik geen schade rijd en gaat het erom om in de top drie
te blijven." "Wat mij betreft is dat niet echt een race, want je
gaat vervolgens over op de echte race. Daar zijn veel meer punten
te behalen dus neem je daar ook wat meer risico. Je hebt een extra
start, dat is misschien wel een beetje leuk", zo klonk het
commentaar van de tweevoudig kampioen eerder dit jaar. Het artikel
gaat hieronder verder . Format moet wel worden aangepast Uiteraard
is er ook kritiek en het blijft belangrijk dat de Formule 1 daar
naar luistert. Coureurs en teams, waaronder Verstappen en Wolff,
zijn soms bang dat de sport haar tradities verliest. Zo worden de
kwalificaties voor de hoofdrace op vrijdag afgewerkt in
sprintweekenden, terwijl die sessie traditioneel altijd op zaterdag
werd verreden. De toevoeging van de sprintkwalificatie, die wél
naar de zaterdag ging, haalt zo de charme van de officiële
kwalificatie weg, was een veelgehoord geluid. Ook de ontstane
situatie in de Verenigde Staten, op het Circuit of the Americas,
was geen goede reclame voor het format. De parc fermé-regels,
waardoor de set-ups van de auto's niet meer veranderd mogen worden,
gingen tijdens een sprintweekend altijd in na de eerste vrije
training. In Austin leverde dat problemen op door de hobbels. Lewis
Hamilton en Charles Leclerc werden uit de uitslag van de hoofdrace
geschrapt vanwege het simpele feit dat de vloerplank te veel was
afgesleten. Mercedes en Ferrari verklaarden na afloop fout te
zitten, maar zeiden ook dat ze niet genoeg data op hadden kunnen
doen in het uurtje trainingstijd. De Formule 1 probeert het
bestaansrecht van het sprintformat te vergroten door naar die
kritiek te luisteren. Er is al veelvuldig gesproken over het
verplaatsen van de kwalificatie en aanpassingen in het parc
fermé-reglement. Dat gegeven, in combinatie met de stijgende
kijkcijfers, maakt het geen gekke gedachte dat de sprintraces nog
een kans verdienen. Iedere fan wil uiteindelijk zoveel mogelijk
genieten van spektakel op de baan. Volgend jaar gaat het wel om
vallen of opstaan. Als de geopperde wijzigingen niet het gewenste
effect brengen, heeft de Formule 1 er een hele kluif aan om de
teams en coureurs opnieuw te overtuigen. Mocht het wel slagen,
lijkt de autosportgigant, commercieel en sportief, een gouden
product in handen te hebben.

Top Headlines

Oudere Top Headlines