Fris Williams moet laatste kinderziektes oplossen om stap naar de top te zetten
Williams sprokkelde door het jaar heen gestaag haar WK-puntjes
binnen, ondanks het feit dat het team al vroeg de focus verlegde
naar 2024. Hoewel het een beter seizoen was, kende Williams hier en
daar ook wat problemen. 2023 stond in het teken van een nieuwe
start voor Williams, want James Vowles kwam over van Mercedes om de
rol van teambaas op zich te nemen. Vowles werd het hele jaar
geprezen om zijn managementcapaciteiten, want hij bracht het team
uit Grove naar de hoogste positie in het constructeurskampioenschap
sinds 2017. De afgelopen jaren stond Williams vaker wel dan niet
onderaan in het kampioenschap, maar het begon meteen goed aan het
seizoen met een tiende plaats voor Alex Albon in Bahrein. Het
schepte de verwachting dat Williams zo nu en dan in staat zou zijn
om punten te pakken, met name op circuits met lange rechte stukken.
De FW45 kwam namelijk nog steeds downforce tekort ten opzichte van
de naaste concurrenten, maar was bijster goed op de rechte stukken.
Uitmuntende prestaties van Albon gedurende het seizoen hielpen
Williams in de goede richting. Wanneer werd aangenomen dat de auto
snel zou zijn, stond Albon zijn mannetje. In Canada en Italië,
algemeen bekend als circuits waar topsnelheid belangrijk is, kwam
de Britse Thai twee keer als zevende over de streep. Williams was
verder de grote verrassing tijdens de Grand Prix van Nederland. De
verwachtingen waren niet hooggespannen, mede door de krappe en
bochtige aard van het circuit. Desondanks haalde Albon er, opnieuw,
het maximale uit met de achtste plaats. Meer verrassende en mooie
resultaten in de tweede helft van het seizoen zorgden ervoor dat
Williams een late aanval van AlphaTauri afsloeg in de strijd om de
zevende plaats in het constructeurskampioenschap. Alex Albon en
Logan Sargeant Albon, die zich als teamleider heeft gemanifesteerd
sinds zijn komst in 2022, kan mooie cijfers overleggen in zijn
onderlinge strijd met Logan Sargeant. In de kwalificaties werd het
maar liefst 22-0 voor Albon, een unicum in het huidige tijdperk.
Sargeant kreeg aan het begin van het seizoen de ruimte om te wennen
en alle procedures onder de knie te krijgen. De Amerikaan reed
vorig seizoen nog in de Formule 2 en werd in eerste instantie
geprezen door het team omdat hij uit de problemen bleef. Die
tendens zou veranderen naarmate het seizoen vorderde. Op het moment
dat Albon zich op zijn gemak begon te voelen in de FW45 en punten
ging pakken, maakte Sargeant juist meer fouten. Sterker nog: van de
Grand Prix van België tot en met Japan, vijf weekenden op rij, reed
Sargeant schade door een touché met een andere coureur of de
vangrail. Ook Albon kan geen schone lei overleggen. De coureur
crashte na een eigen fout in Australië terwijl hij op koers lag om
punten te pakken. Naar eigen zeggen was dat de grootste smet op
zijn seizoen. Sargeant begon wel beter te presteren in de slotfase
van het seizoen. Hij haalde weliswaar met geluk zijn enige puntje
binnen - Lewis Hamilton en Charles Leclerc werden gediskwalificeerd
na Sargeants thuisrace in de Verenigde Staten - maar over het
algemeen werd de snelheid ook almaar beter. De zevende plaats in de
kwalificatie van de Grand Prix van Las Vegas was het hoogtepunt.
Onder andere door dat resultaat stelde Sargeant zijn stoeltje
veilig voor 2024. Williams kijkt vooruit Er bestaat geen twijfel
over dat 2023 een succesvol jaar was voor Williams. Het team uit
Grove heeft al vrij lang geen successen meer geboekt, maar het
afgelopen seizoen zou tot optimisme moeten leiden. Als het team
doorgaat met het verbeteren van de faciliteiten en het investeren
in de organisatiestructuur, kan het gaan bouwen aan een
langverwachte comeback naar de top. Vowles gaf ook toe dat zijn
verwachtingen zijn overtroffen in 2023. "Ik denk dat het beter is
dan waar ik op hoopte, maar je moet niet vergeten dat we tegen
McLaren vochten in Bahrein en zij nu meedoen om podiumplaatsen en
overwinningen. De realiteit is dat er dit jaar teams zijn, McLaren
en AlphaTauri zijn daar goede voorbeelden van, die knappe
prestaties neerzetten met hun auto en beginnen te vechten met de
topteams." "Het is duidelijk dat wij op dezelfde voet verder willen
gaan", ging Vowles verder in op de situatie bij Williams. "Na de
zomerstop scoorden we bijna altijd punten, of hadden we de
mogelijkheid om punten te scoren. We bevinden ons in een heel
andere positie ten opzichte van vorig jaar. Maar zoals ik al zei,
is het onze ambitie om hogerop te komen, verder dan waar we nu
staan. En dat zal veel meer inspanningen vergen."
binnen, ondanks het feit dat het team al vroeg de focus verlegde
naar 2024. Hoewel het een beter seizoen was, kende Williams hier en
daar ook wat problemen. 2023 stond in het teken van een nieuwe
start voor Williams, want James Vowles kwam over van Mercedes om de
rol van teambaas op zich te nemen. Vowles werd het hele jaar
geprezen om zijn managementcapaciteiten, want hij bracht het team
uit Grove naar de hoogste positie in het constructeurskampioenschap
sinds 2017. De afgelopen jaren stond Williams vaker wel dan niet
onderaan in het kampioenschap, maar het begon meteen goed aan het
seizoen met een tiende plaats voor Alex Albon in Bahrein. Het
schepte de verwachting dat Williams zo nu en dan in staat zou zijn
om punten te pakken, met name op circuits met lange rechte stukken.
De FW45 kwam namelijk nog steeds downforce tekort ten opzichte van
de naaste concurrenten, maar was bijster goed op de rechte stukken.
Uitmuntende prestaties van Albon gedurende het seizoen hielpen
Williams in de goede richting. Wanneer werd aangenomen dat de auto
snel zou zijn, stond Albon zijn mannetje. In Canada en Italië,
algemeen bekend als circuits waar topsnelheid belangrijk is, kwam
de Britse Thai twee keer als zevende over de streep. Williams was
verder de grote verrassing tijdens de Grand Prix van Nederland. De
verwachtingen waren niet hooggespannen, mede door de krappe en
bochtige aard van het circuit. Desondanks haalde Albon er, opnieuw,
het maximale uit met de achtste plaats. Meer verrassende en mooie
resultaten in de tweede helft van het seizoen zorgden ervoor dat
Williams een late aanval van AlphaTauri afsloeg in de strijd om de
zevende plaats in het constructeurskampioenschap. Alex Albon en
Logan Sargeant Albon, die zich als teamleider heeft gemanifesteerd
sinds zijn komst in 2022, kan mooie cijfers overleggen in zijn
onderlinge strijd met Logan Sargeant. In de kwalificaties werd het
maar liefst 22-0 voor Albon, een unicum in het huidige tijdperk.
Sargeant kreeg aan het begin van het seizoen de ruimte om te wennen
en alle procedures onder de knie te krijgen. De Amerikaan reed
vorig seizoen nog in de Formule 2 en werd in eerste instantie
geprezen door het team omdat hij uit de problemen bleef. Die
tendens zou veranderen naarmate het seizoen vorderde. Op het moment
dat Albon zich op zijn gemak begon te voelen in de FW45 en punten
ging pakken, maakte Sargeant juist meer fouten. Sterker nog: van de
Grand Prix van België tot en met Japan, vijf weekenden op rij, reed
Sargeant schade door een touché met een andere coureur of de
vangrail. Ook Albon kan geen schone lei overleggen. De coureur
crashte na een eigen fout in Australië terwijl hij op koers lag om
punten te pakken. Naar eigen zeggen was dat de grootste smet op
zijn seizoen. Sargeant begon wel beter te presteren in de slotfase
van het seizoen. Hij haalde weliswaar met geluk zijn enige puntje
binnen - Lewis Hamilton en Charles Leclerc werden gediskwalificeerd
na Sargeants thuisrace in de Verenigde Staten - maar over het
algemeen werd de snelheid ook almaar beter. De zevende plaats in de
kwalificatie van de Grand Prix van Las Vegas was het hoogtepunt.
Onder andere door dat resultaat stelde Sargeant zijn stoeltje
veilig voor 2024. Williams kijkt vooruit Er bestaat geen twijfel
over dat 2023 een succesvol jaar was voor Williams. Het team uit
Grove heeft al vrij lang geen successen meer geboekt, maar het
afgelopen seizoen zou tot optimisme moeten leiden. Als het team
doorgaat met het verbeteren van de faciliteiten en het investeren
in de organisatiestructuur, kan het gaan bouwen aan een
langverwachte comeback naar de top. Vowles gaf ook toe dat zijn
verwachtingen zijn overtroffen in 2023. "Ik denk dat het beter is
dan waar ik op hoopte, maar je moet niet vergeten dat we tegen
McLaren vochten in Bahrein en zij nu meedoen om podiumplaatsen en
overwinningen. De realiteit is dat er dit jaar teams zijn, McLaren
en AlphaTauri zijn daar goede voorbeelden van, die knappe
prestaties neerzetten met hun auto en beginnen te vechten met de
topteams." "Het is duidelijk dat wij op dezelfde voet verder willen
gaan", ging Vowles verder in op de situatie bij Williams. "Na de
zomerstop scoorden we bijna altijd punten, of hadden we de
mogelijkheid om punten te scoren. We bevinden ons in een heel
andere positie ten opzichte van vorig jaar. Maar zoals ik al zei,
is het onze ambitie om hogerop te komen, verder dan waar we nu
staan. En dat zal veel meer inspanningen vergen."
