FIA reageert op Red Bull-geruchten en kondigt nieuwe richtlijnen aan
AlphaTauri was altijd al een juniorteam van Red Bull, maar de
samenwerking is dit jaar weer verder geïntensiveerd. Het Italiaanse
team, dat na dit seizoen een andere naam krijgt, kondigde aan dat
ze meer standaardonderdelen van Red Bull gaan kopen. Dat gegeven,
in combinatie met de werkende updates en een sterk slot van 2023,
riep vraagtekens op bij andere teams. Nikolas Tombazis, de man die
bij de FIA over eenzitters gaat, ziet geen problemen in de huidige
samenwerking, zo vertelt hij tegen Motorsport Total . "We houden
teams die samenwerken veel strenger in de gaten dan volledig
onafhankelijke teams", stelt Tombazis. "Dat doen we om er zeker van
te zijn dat er niets gebeurt. Het probleem ligt niet alleen bij de
samenwerking tussen Red Bull en AlphaTauri, maar ook bij andere
samenwerkende teams. Wij zijn van mening dat AlphaTauri een heel
ander aerodynamisch concept heeft dan Red Bull en we zien dus geen
tekenen van een directe samenwerking. Wel is het duidelijk dat
AlphaTauri hard werkt en een stap heeft gezet. Maar ik denk niet
dat het door de samenwerking komt." "Het toezicht is een van de
moeilijkste onderdelen" De Griek stelt wel dat de FIA de
intensiteit van de samenwerkingen niet altijd even goed kan
vaststellen en daarom nieuwe richtlijnen gaat doorvoeren. "Het
toezicht is een van de moeilijkste onderdelen. We moeten
controleren en er voor zorgen dat al de teams goed van elkaar
gescheiden zijn. Binnenkort vaardigen we verdere richtlijnen uit om
de teams te informeren hoe ze ons kunnen overtuigen dat er niets
geks gebeurt. We onderschatten de uitdaging niet." Maar wat houdt
de FIA dan bijvoorbeeld niet in de gaten? "De dagelijkse bewegingen
van mensen en dat is ook niet de bedoeling. Teams als Red Bull en
AlphaTauri worden vaak bekritiseerd omdat ze dezelfde eigenaar
hebben of wat dan ook, maar ze zijn niet de enigen die kunnen
samenwerken. Het kunnen ook twee onafhankelijke teams zijn die
besluiten om elkaar te helpen en van elkaar te profiteren." "Ik
geloof niet dat het zal gebeuren, maar ik wil ermee zeggen dat we
qua controle niet alleen aan de verkochte, fysieke onderdelen
gebonden mogen zijn", sluit Tombazis af.
samenwerking is dit jaar weer verder geïntensiveerd. Het Italiaanse
team, dat na dit seizoen een andere naam krijgt, kondigde aan dat
ze meer standaardonderdelen van Red Bull gaan kopen. Dat gegeven,
in combinatie met de werkende updates en een sterk slot van 2023,
riep vraagtekens op bij andere teams. Nikolas Tombazis, de man die
bij de FIA over eenzitters gaat, ziet geen problemen in de huidige
samenwerking, zo vertelt hij tegen Motorsport Total . "We houden
teams die samenwerken veel strenger in de gaten dan volledig
onafhankelijke teams", stelt Tombazis. "Dat doen we om er zeker van
te zijn dat er niets gebeurt. Het probleem ligt niet alleen bij de
samenwerking tussen Red Bull en AlphaTauri, maar ook bij andere
samenwerkende teams. Wij zijn van mening dat AlphaTauri een heel
ander aerodynamisch concept heeft dan Red Bull en we zien dus geen
tekenen van een directe samenwerking. Wel is het duidelijk dat
AlphaTauri hard werkt en een stap heeft gezet. Maar ik denk niet
dat het door de samenwerking komt." "Het toezicht is een van de
moeilijkste onderdelen" De Griek stelt wel dat de FIA de
intensiteit van de samenwerkingen niet altijd even goed kan
vaststellen en daarom nieuwe richtlijnen gaat doorvoeren. "Het
toezicht is een van de moeilijkste onderdelen. We moeten
controleren en er voor zorgen dat al de teams goed van elkaar
gescheiden zijn. Binnenkort vaardigen we verdere richtlijnen uit om
de teams te informeren hoe ze ons kunnen overtuigen dat er niets
geks gebeurt. We onderschatten de uitdaging niet." Maar wat houdt
de FIA dan bijvoorbeeld niet in de gaten? "De dagelijkse bewegingen
van mensen en dat is ook niet de bedoeling. Teams als Red Bull en
AlphaTauri worden vaak bekritiseerd omdat ze dezelfde eigenaar
hebben of wat dan ook, maar ze zijn niet de enigen die kunnen
samenwerken. Het kunnen ook twee onafhankelijke teams zijn die
besluiten om elkaar te helpen en van elkaar te profiteren." "Ik
geloof niet dat het zal gebeuren, maar ik wil ermee zeggen dat we
qua controle niet alleen aan de verkochte, fysieke onderdelen
gebonden mogen zijn", sluit Tombazis af.
