FIA bevestigt maatregel na uitputtingsslag in Qatar
De Grand Prix van Qatar en vooral de nasleep ervan hielden de
gemoederen bezig. De hitte, in combinatie met de hoge
luchtvochtigheid, leidde tot uitputting en ziekte bij coureurs. Er
werd gelijk om maatregelen gevraagd en de FIA kondigde aan het te
gaan onderzoeken. Nu is er een klap op gegeven in de laatste
vergadering van het World Motor Sport Council. In 2024 komt er een
zogenaamde cooling 'scoop' op de bolides als er sprake is van
bloedhete omstandigheden. Daar wordt in de IndyCar Series al
gebruikt van gemaakt middels een luchthapper, die aan de bovenkant
van de aeroscreen (hoofdbescherming red.) is geplaatst. De FIA
stelt dat deze maatregel een 'eerste stap moet zijn' en er nog
wordt gekeken naar andere mogelijkheden. Het is niet het enige
besluit. Zo gaan de lampen in de pitstraat vanaf 2024 veertig
minuten voor de start op groen. Dit seizoen was dat nog vijftig
minuten. Ook mogen er minder- en minder zware metalen onderdelen op
de vloer worden bevestigd. Het gaat dan wel alleen om onderdelen
die als veiligheidsrisico zijn aangeduid. Tenslotte moeten monteurs
van bolides die uit de pitstraat starten eerder stoppen met hun
werk aan de auto.
gemoederen bezig. De hitte, in combinatie met de hoge
luchtvochtigheid, leidde tot uitputting en ziekte bij coureurs. Er
werd gelijk om maatregelen gevraagd en de FIA kondigde aan het te
gaan onderzoeken. Nu is er een klap op gegeven in de laatste
vergadering van het World Motor Sport Council. In 2024 komt er een
zogenaamde cooling 'scoop' op de bolides als er sprake is van
bloedhete omstandigheden. Daar wordt in de IndyCar Series al
gebruikt van gemaakt middels een luchthapper, die aan de bovenkant
van de aeroscreen (hoofdbescherming red.) is geplaatst. De FIA
stelt dat deze maatregel een 'eerste stap moet zijn' en er nog
wordt gekeken naar andere mogelijkheden. Het is niet het enige
besluit. Zo gaan de lampen in de pitstraat vanaf 2024 veertig
minuten voor de start op groen. Dit seizoen was dat nog vijftig
minuten. Ook mogen er minder- en minder zware metalen onderdelen op
de vloer worden bevestigd. Het gaat dan wel alleen om onderdelen
die als veiligheidsrisico zijn aangeduid. Tenslotte moeten monteurs
van bolides die uit de pitstraat starten eerder stoppen met hun
werk aan de auto.
