Uitblinker Albon kende geen bewijsdrang in 2023: "Meer zelfvertrouwen"

Alex Albon heeft tot nu toe een roerige Formule 1-carrière achter
de rug. De coureur begon in 2019 bij Toro Rosso en werd na een
halfjaar al overgeheveld naar de hoofdmacht: Red Bull. Albon
verving Pierre Gasly, maar zou anderhalf jaar later zelf ook aan de
kant worden geschoven ten faveure van Sergio Perez. Albon keek een
jaar toe als reservecoureur en kreeg vanaf 2022 een tweede kans bij
het team van Williams. De Britse Thai schoot uit de startblokken
met een sterk punt in Australië, ondanks het feit dat de bolide nog
niet snel genoeg was. Williams zou acht punten scoren en als
laatste eindigen in het constructeurskampioenschap. Albon was wel
een lichtpuntje, want hij presteerde het gehele jaar sterk. In
2023, met James Vowles die het stokje overnam als teambaas, scoorde
Albon 27 punten. Hij leidde Williams zo naar de zevende plaats in
het constructeurskampioenschap, wat het team miljoenen dollars
extra opleverde. Albon was het speerpunt in de terugkeer van
Williams naar het middenveld, want na een grote update in Canada
scoorde hij in zeven races en één sprintrace punten. Daardoor wordt
hij gezien als één van de best presterende coureurs van 2023. Albon
is nu onlosmakelijk verbonden aan Williams en spreekt in een
uitgebreid interview met onder meer RacingNews365 over zijn
prestaties in 2023. Coureur en team moeten als één samenwerken "Op
persoonlijk vlak denk ik niet dat er veel veranderd is ten opzichte
van vorig jaar", antwoordt Albon op de vraag of hij een verschil in
prestaties ziet tussen 2022 en 2023. "Ik denk dat de grootste
veranderingen voort komen uit wat meer zelfvertrouwen, want vorig
jaar moest ik mezelf bewijzen. Ik had het gevoel dat dat was gelukt
en dit jaar ging het meer om: 'Oké, hoe help ik het team vooruit en
breng ik ze waar ze moeten staan?'" De 27-jarige coureur weet
waarom het nu beter gaat. "Ervaring speelt een grote rol. Niet
alleen in de Formule 1, maar ook binnen het team. Ik zal je een
voorbeeld geven. Stel dat ik aan de tweede vrije training begin (in
Abu Dhabi red.), dan weet ik al hoe de auto zal aanvoelen. Ik weet
in welke bochten we beperkingen zullen hebben en in welke bochten
de auto goed werkt." "Je bent altijd een stap verder als je een
weekend ingaat en je er het jaar ervoor ook hebt gereden", vervolgt
Albon zijn verhaal. "Dat maakt echt een groot verschil, omdat je al
kunt anticiperen op problemen en je sterke en zwakke punten als
coureur. Dat is heel nuttig. Het helpt ook als je een auto hebt die
sneller en makkelijker te besturen is. De auto van dit jaar is
beter te besturen. Je kan hem meer tot de limiet pushen en daardoor
creëer je ook weer vertrouwen. Dat komt niet alleen door mezelf,
maar ook omdat de auto dat toestaat." De tekst gaat verder onder de
afbeelding. Albon haalt McLaren aan Albon wijst naar McLaren. Dat
team begon het seizoen in de achterhoede en streed na een fikse
upgrade ineens om podiumplaatsen. "Ik heb het eerder gezegd, maar
het geldt ook voor Oscar Piastri en Lando Norris. Zij zijn niet
ineens beter geworden door de updates. Het zijn goede coureurs, die
met hulp van de auto in staat zijn om te floreren. En ik denk niet
dat de situatie van Williams daar veel van verschilt." Tijdens de
trainingen voor de Grand Prix van Mexico was Albon ontzettend snel
en werd hij getipt voor een sterke startpositie op de grid. De FW45
had het echter moeilijk in de kwalificatie, waardoor Albon niet
verder kwam dan de veertiende plaats. Hij zou uiteindelijk nog wel
negende worden in de race. Als Albon wordt gevraagd of hij in
bepaalde sessies niet alles eruit heeft gehaald, vindt hij dat de
focus te vaak op de prestaties van coureurs wordt gelegd. "Jullie
(de media red.) kijken te vaak naar de coureur" stelt Albon. "Het
gaat om de coureur én de auto. In Las Vegas reden we met een set-up
zodat we de banden snel op temperatuur kregen. Daardoor gingen we
als vijfde en zesde van start, maar in de eerste ronde van de race
raakten de banden al oververhit. Dat heeft niets met de coureur te
maken en is het compromis. Ik deed wat ik moest doen in de
kwalificatie en misschien presteerden we als team wel iets te goed.
We overtroffen de snelheid van de auto. Als we een goede race
hadden willen afwerken, dan waren we misschien niet verder gekomen
dan P10 en P11 in de kwalificatie." De coureur verwijst ook naar
Mexico om zijn standpunt te beargumenteren. "In Mexico stonden we
in de top drie tijdens de eerste en derde vrije training. In de
tweede training ging de baantemperatuur met tien graden omhoog en
kregen we de banden niet meer aan de praat. Dat zijn ups en downs
die je van buitenaf niet ziet. Ik denk eigenlijk dat het een heel
constant seizoen is geweest. In kwalificaties heb ik volgens mij
geen fouten gemaakt." Albon sluit af door één minpunt van het
seizoen te benoemen. "Ik heb het meeste spijt van mijn crash in
Australië. Daar gooide ik een puntenpositie weg en dat had ik beter
moeten doen. Maar het is lastig om alles van buitenaf te
beoordelen. Er gebeuren zoveel dingen die niemand ooit ziet."

Top Headlines

Oudere Top Headlines