Alonso stipt verbeterpunten Aston Martin aan: "We hebben wat ideeën"

De opmars van Aston Martin verbaasde vriend en vijand aan het begin
van 2023. Fernando Alonso stond zes keer op het podium in de eerste
acht races en was daardoor lange tijd de naaste belager van de
onaantastbare Red Bulls. In de tweede seizoenshelft ging het minder
goed. McLaren, Mercedes en Ferrari ontwikkelden hun bolides door en
zouden vaker en vaker voor Alonso en Lance Stroll eindigen. Op een
gegeven moment had Aston Martin zelfs moeite om punten te scoren.
Alonso liet zijn kwaliteiten nog wel zien door twee knappe podiums
te pakken in Zandvoort en Brazilië en eindigde zo op de vierde
plaats in het rijderskampioenschap, maar de Spanjaard beaamt
tegenover onder meer RacingNews365 dat er werk verzet moet worden
richting 2024. "Ik denk dat we wat constanter moeten worden", stelt
Alonso. "Het zou mooi zijn als we volgend jaar stabieler kunnen
presteren. Misschien was het een van onze zwakke punten dat de auto
in een beperkt spectrum opereerde, al is dat hetzelfde voor
iedereen. En we moeten de snelheid op het rechte stuk verbeteren.
Ik denk dat dat het zwakste punt van de auto was en als we zo snel
wilden zijn als de andere teams, moesten we te veel aanpassingen
doorvoeren aan de achtervleugel." "Alles zou beter moeten zijn in
2024" Alonso zag ook dat de ontwikkeling werd geremd doordat Aston
Martin moeite had om de auto goed af te stellen. "Ik denk dat het
consequenties had voor de ontwikkeling van de auto. Maar dat geldt
voor iedereen, zoals ik zei. Ik denk dat je in bepaalde gebieden
compromissen moeten zoeken om meer snelheid uit de auto te halen.
Dan wordt het alleen maar lastiger, maar we hebben wat ideeën voor
volgend jaar. Alles zou dan beter moeten zijn." De routinier denkt
dat de races waarin Aston Martin het heel lastig had, denk
bijvoorbeeld aan de Verenigde Staten en Mexico, alleen maar hebben
geholpen. "Er zijn duidelijke aanwijzingen dat de auto
onderpresteerde tijdens bepaalde Grands Prix en er zijn ook
verschillende filosofieën in de pitstraat. Ik denk dat we na alle
experimenten en kennis van dit jaar nu beter weten in welke
richting we de auto moeten ontwikkelen. Maar dat blijft constant
veranderen. Er is geen magische knop om de auto te verbeteren. Over
zes maanden kan iets alweer verouderd zijn."

Top Headlines

Oudere Top Headlines