Sauber tempert verwachtingen rond Audi: "Realistisch blijven voor 2026"

Voor Alfa Romeo, het team dat volgend jaar onder een andere noemer
verder gaat en oorspronkelijk Sauber heette, ging 2023 niet van een
leien dakje. Het team zag aan het begin van het jaar teambaas Fred
Vasseur naar Ferrari vertrekken en zou uiteindelijk maar zestien
punten scoren. Valtteri Bottas en Guanyu Zhou beschikte niet over
een bolide die steevast in het middenveld kon acteren. De negende
plaats in het constructeurskampioenschap was het gevolg. Zoals
gezegd gaat er vanaf 2024 ook veel veranderen bij het team. Alfa
Romeo verdwijnt als naamgever, waardoor er eigenlijk een
overgangsfase ontstaat richting 2026. Vanaf dat moment stapt Audi
in en wordt Sauber een fabrieksteam als de nieuwe reglementen in
werking treden. Hoog tijd om terug- en vooruit te blikken met
Alessandro Alunni Bravi, de Team Representative . De Italiaan is
allereerst teleurgesteld over 2023. "Ik ben teleurgesteld over het
resultaat van dit jaar, want ik denk niet dat het ons potentieel
weerspiegelt", vertelt Bravi. "Het komt ook niet overeen met onze
ambities en verwachtingen. De teleurstelling wordt gedeeld in het
gehele team en het is niet zo dat ik met vingers naar mensen wijs.
Maar ik ben wel de verantwoordelijke en we hadden het beter moeten
doen als team." "Veel teams zitten heel dicht bij elkaar" Hoe het
komt dat Alfa Romeo ten opzichte van 2022 een stapje terug heeft
gedaan? Bravi heeft daar wel zo zijn ideeën over. "Het niveau is
omhoog gegaan en veel teams zitten heel dicht bij elkaar. In
verschillende races hebben we bijvoorbeeld Alpine en Aston Martin
terug zien zakken naar ons niveau, waardoor zes teams binnen een
tiende van een seconde om een positie streden. Als we het weekend
niet maximaliseren vanuit de coureur en het team, eindigen we niet
in de punten." "Ik denk wel dat we verbeteringen hebben aangebracht
in de ontwikkeling van de auto", vervolgt Bravi zijn verhaal. "We
hebben regelmatig, binnen drie of vier races gedurende het seizoen,
ontwikkelingen en updates meegebracht. De design- en
productiecapaciteit en de efficiëntie zijn ook verbeterd, alleen
hebben we het niet voor elkaar gekregen om net als McLaren een
grote stap te zetten. Alle teams zijn dit jaar verbeterd, dus we
moeten hogere doelen stellen voor de auto van volgend jaar." Om die
ontwikkeling en de overgang naar Audi een boost te geven, zijn
Andreas Seidl en James Key binnengehaald als CEO en technisch
directeur. De beide mannen kwamen over van McLaren. Bravi legt uit
waarom er voor Key is gekozen als technisch brein. "We besloten om
James aan te stellen omdat hij ervaring heeft in verschillende
rollen. We hadden het gevoel dat we over meer ervaring moesten
beschikken. Je hebt een persoon als James nodig om het overzicht te
bewaren en de zwaktes aan te wijzen zodat onze prestaties
verbeteren. Hij is daar in september mee gestart. De technische
afdelingen zijn er ook om ons te helpen in de veranderingen voor
2026." De tekst gaat verder onder de afbeelding. De voorbereidingen
voor 2026 Bravi haalt daar een belangrijk punt aan. In 2026 gaan de
reglementen op de schop en komt er onder andere een nieuwe motor.
Audi besloot om bij Sauber in te stappen en het Zwitserse team tot
fabrieksteam om te dopen. De voorbereidingen zijn al in volle gang,
want het is een flinke taak, zo stelt de Italiaan. "We zijn al
begonnen met het transformeren van onze structuur. Dat heeft niet
alleen impact op de technische afdeling, maar bijvoorbeeld ook op
commercie. We hebben veel acties bepaald in onze race om klaar te
zijn voor 2026. Het is namelijk al bijna 2026 en alle afdelingen
zijn dus al begonnen." De transformatie ligt vooral op het bordje
van Seidl, stelt Bravi. "Het is belangrijk dat Audi de structuur en
zwaktes van Sauber begrijpt. Mijn ervaring ligt vooral bij het
samenwerken met fabrikanten, dus het proces om de wensen te
achterhalen, ligt bij Andreas. Hij heeft veel ervaring opgedaan bij
Porsche Motorsport en McLaren. Het doel en de visie worden wel door
iedereen gesteund. We moeten verbeteren en kwaliteit toevoegen."
Dat moet dan leiden tot een goede basis voor 2026. "We moeten
vanuit een goede positie beginnen, maar het gat is groot. En we
moeten het gat dichten in twee of drie jaar. Dat is niet
gemakkelijk. Maar het kan helpen om onze zwakke punten aan te
pakken met een praktische aanpak en de juiste beslissingen te
nemen. We zijn dromers als we denken dat we in 2026 om de
wereldtitel gaan strijden. We hebben heldere doelen en zijn klaar
om die te bereiken, maar we moeten realistisch blijven. In 2026
willen we competitief zijn."

Top Headlines

Oudere Top Headlines