Veteraan Alonso haalt het onderste uit de kan en maakt gehakt van Stroll
Er werd gefluisterd over verbeteringen aan de auto van Aston Martin
tijdens de winterstop en het team arriveerde tijdens de tests
voorafgaand aan het seizoen met de ogen op zich gericht. De test
was positief voor het team, maar de geschiedenis heeft ons geleerd
om niet blind te varen op de tijden en prestaties van het
voorseizoen. Maar toen de auto tijdens de seizoensopening in een
competitieve omgeving werd geplaatst, leverde dat resultaat op:
Fernando Alonso behaalde een podium tijdens zijn debuut voor Aston
Martin. Er was een even indrukwekkende prestatie van Lance Stroll,
die aan het herstellen was van een fietsongeluk in de winter,
waardoor hij tijdens de tests geen kilometers kon maken. Aston
Martins indrukwekkende vorm hield aan tijdens de volgende
raceweekenden, toen Alonso podium na podium behaalde en zichzelf
wederom bewees als eens van de allerbesten op de grid. Alonso's
consistente prestaties zorgden ervoor dat er naarmate de kalender
vorderde een groot verschil ontstond tussen hem en Stroll in het
rijderskampioenschap. Het tempo van het team zou snel afnemen omdat
het werd ingehaald door haar rivalen, maar de substantiële winst
die het team boekte tijdens de winterstop bood een boost die het
hele jaar door niet meer kon worden aangetast. Maar terwijl de ene
coureur (Alonso) lof kreeg toegezwaaid voor zijn prestaties tijdens
het seizoen, zette de andere - opnieuw - vraagtekens bij zijn
plaats op de F1-grid. Fernando Alonso en Lance Stroll Stroll werd
in de beginfase van het seizoen geprezen voor zijn strijd tegen
breuken in beide polsen en een gebroken teen. Na zijn herstel
slaagde hij er achter niet in om het niveau van Alonso te evenaren
en de Canadese coureur verloor de kwalificatiestrijd met 19-3. Het
is een enorme ommezwaai in het voordeel van Alonso, want ook de
race head-to-head ging met 18-4 in het voordeel van de tweevoudig
wereldkampioen. Alonso scoorde zes podiumplaatsen in de eerste acht
races en nog eens twee in de tweede helft van het seizoen, wat hem
op weg hielp naar zijn hoogste klassering in tien jaar. De
Spanjaard bestempelde het jaar als zijn beste qua prestaties, naast
zijn seizoen in 2012 met Ferrari. Met zijn 42 jaar wuifde Alonso
alle suggesties weg dat hij te oud is om een stoeltje te bezetten.
Stroll had een handvol respectabele prestaties gedurende het jaar,
maar zijn matige snelheid in vergelijking met Alonso deed vragen
rijzen over zijn F1-toekomst. De opmerkingen zijn dezelfde die
Stroll al een groot deel van zijn carrière achtervolgen. Desondanks
sloot Stroll het jaar goed af met een duo vijfde plaatsen tijdens
de Grand Prix van Brazilië en Las Vegas, maar de Canadees heeft
volgend jaar werk aan de winkel als hij verlost wil worden van de
twijfel over zijn F1-zitje. Geen minpunten Aston Martin eindigde
het seizoen als vijfde in het constructeurskampioenschap, twee
posities hoger dan het resultaat van vorig jaar. Teamleider Mike
Krack benadrukte dat er geen negatieve punten aan dit seizoen
blijven kleven, ondanks het feit dat het team na de zomer de vorm
van de eerste rondes niet kon vasthouden. "Maximaal positief", zei
Krack tegen de media, waaronder RacingNews365 , toen hij het
seizoen beoordeelde. "Ik denk dat als we terugkijken, we acht
podiumplaatsen hebben gehad. We hebben 280 punten. Ik denk dat we
moeite zullen hebben om een negatief punt te vinden als we
uitzoomen en naar ons seizoen kijken." "Ik zie geen negatieve
punten, want je moet bewust meer uitzoomen dan dat, je kunt niet
race voor race kijken."
tijdens de winterstop en het team arriveerde tijdens de tests
voorafgaand aan het seizoen met de ogen op zich gericht. De test
was positief voor het team, maar de geschiedenis heeft ons geleerd
om niet blind te varen op de tijden en prestaties van het
voorseizoen. Maar toen de auto tijdens de seizoensopening in een
competitieve omgeving werd geplaatst, leverde dat resultaat op:
Fernando Alonso behaalde een podium tijdens zijn debuut voor Aston
Martin. Er was een even indrukwekkende prestatie van Lance Stroll,
die aan het herstellen was van een fietsongeluk in de winter,
waardoor hij tijdens de tests geen kilometers kon maken. Aston
Martins indrukwekkende vorm hield aan tijdens de volgende
raceweekenden, toen Alonso podium na podium behaalde en zichzelf
wederom bewees als eens van de allerbesten op de grid. Alonso's
consistente prestaties zorgden ervoor dat er naarmate de kalender
vorderde een groot verschil ontstond tussen hem en Stroll in het
rijderskampioenschap. Het tempo van het team zou snel afnemen omdat
het werd ingehaald door haar rivalen, maar de substantiële winst
die het team boekte tijdens de winterstop bood een boost die het
hele jaar door niet meer kon worden aangetast. Maar terwijl de ene
coureur (Alonso) lof kreeg toegezwaaid voor zijn prestaties tijdens
het seizoen, zette de andere - opnieuw - vraagtekens bij zijn
plaats op de F1-grid. Fernando Alonso en Lance Stroll Stroll werd
in de beginfase van het seizoen geprezen voor zijn strijd tegen
breuken in beide polsen en een gebroken teen. Na zijn herstel
slaagde hij er achter niet in om het niveau van Alonso te evenaren
en de Canadese coureur verloor de kwalificatiestrijd met 19-3. Het
is een enorme ommezwaai in het voordeel van Alonso, want ook de
race head-to-head ging met 18-4 in het voordeel van de tweevoudig
wereldkampioen. Alonso scoorde zes podiumplaatsen in de eerste acht
races en nog eens twee in de tweede helft van het seizoen, wat hem
op weg hielp naar zijn hoogste klassering in tien jaar. De
Spanjaard bestempelde het jaar als zijn beste qua prestaties, naast
zijn seizoen in 2012 met Ferrari. Met zijn 42 jaar wuifde Alonso
alle suggesties weg dat hij te oud is om een stoeltje te bezetten.
Stroll had een handvol respectabele prestaties gedurende het jaar,
maar zijn matige snelheid in vergelijking met Alonso deed vragen
rijzen over zijn F1-toekomst. De opmerkingen zijn dezelfde die
Stroll al een groot deel van zijn carrière achtervolgen. Desondanks
sloot Stroll het jaar goed af met een duo vijfde plaatsen tijdens
de Grand Prix van Brazilië en Las Vegas, maar de Canadees heeft
volgend jaar werk aan de winkel als hij verlost wil worden van de
twijfel over zijn F1-zitje. Geen minpunten Aston Martin eindigde
het seizoen als vijfde in het constructeurskampioenschap, twee
posities hoger dan het resultaat van vorig jaar. Teamleider Mike
Krack benadrukte dat er geen negatieve punten aan dit seizoen
blijven kleven, ondanks het feit dat het team na de zomer de vorm
van de eerste rondes niet kon vasthouden. "Maximaal positief", zei
Krack tegen de media, waaronder RacingNews365 , toen hij het
seizoen beoordeelde. "Ik denk dat als we terugkijken, we acht
podiumplaatsen hebben gehad. We hebben 280 punten. Ik denk dat we
moeite zullen hebben om een negatief punt te vinden als we
uitzoomen en naar ons seizoen kijken." "Ik zie geen negatieve
punten, want je moet bewust meer uitzoomen dan dat, je kunt niet
race voor race kijken."
