Kwalificatiekanonnen: Verstappen slacht Perez, Hamilton en Russell aan elkaar gewaagd
Maar liefst 22 keer zaten de F1-coureurs afgelopen seizoen met het
mes tussen de tanden voor de strijd om poleposition. Max Verstappen
veroverde twaalf keer de eerste startplaats, gevolgd door Charles
Leclerc met vijf poles. Je zou dus kunnen stellen dat dié strijd
niet enorm spannend was. Het gevecht tussen sommige teamgenoten was
daarentegen iets minder goed te voorspellen. Zo gingen
Mercedes-coureurs George Russell en Lewis Hamilton nek aan nek:
Hamilton stond elf keer voor zijn teammaat en vice versa. Over een
heel seizoen was Hamilton de snellere van de twee, maar met
minimale marge: de zevenvoudig wereldkampioen was gemiddeld genomen
slechts 0,017 seconden sneller dan Russell. Het kleinste gat - qua
gemiddelde rondetijd - was er bij Alpine. Pierre Gasly was over 22
races gemiddeld slechts 0,007 seconden rapper dan Esteban Ocon. Bij
de Franse renstal waren de verschillen qua tijd dus echt marginaal.
Qua positie echter wat minder: Gasly stond veertien keer voor zijn
teamgenoot, zes keer meer dan Ocon (acht keer). Lawson, Sargeant,
Perez en Stroll stonden erbij en keken ernaar Het grootste verschil
op het gebied van rondetijd was er bij AlphaTauri, waar de
inmiddels ervaren Yuki Tsunda het opnam tegen rookie Liam Lawson.
In de vijf races die Lawson meedeed was hij gemiddeld 0,582
seconden langzamer dan de Japanner. Ook Logan Sargeant was
gemiddeld meer dan een halve seconde langzamer dan teamgenoot
Alexander Albon met een achterstand van 0,560 seconden. Sargeant
wist overigens geen enkele keer(!) voor Albon te starten. Max
Verstappen stond in 2023 twintig keer voor Sergio Perez. Het gat
tussen de twee Red Bull-rijders was gemiddeld 0,495 seconden in het
voordeel van de Nederlander. Ook het gat tussen Fernando Alonso en
Lance Stroll was groot: Stroll startte negentien keer achter de
Spaanse veteraan en gaf gemiddeld 0,440 seconden toe. Bekijk
hieronder alle kwalificatieverschillen én de uitslagen van de
onderlinge duels van 2023.
mes tussen de tanden voor de strijd om poleposition. Max Verstappen
veroverde twaalf keer de eerste startplaats, gevolgd door Charles
Leclerc met vijf poles. Je zou dus kunnen stellen dat dié strijd
niet enorm spannend was. Het gevecht tussen sommige teamgenoten was
daarentegen iets minder goed te voorspellen. Zo gingen
Mercedes-coureurs George Russell en Lewis Hamilton nek aan nek:
Hamilton stond elf keer voor zijn teammaat en vice versa. Over een
heel seizoen was Hamilton de snellere van de twee, maar met
minimale marge: de zevenvoudig wereldkampioen was gemiddeld genomen
slechts 0,017 seconden sneller dan Russell. Het kleinste gat - qua
gemiddelde rondetijd - was er bij Alpine. Pierre Gasly was over 22
races gemiddeld slechts 0,007 seconden rapper dan Esteban Ocon. Bij
de Franse renstal waren de verschillen qua tijd dus echt marginaal.
Qua positie echter wat minder: Gasly stond veertien keer voor zijn
teamgenoot, zes keer meer dan Ocon (acht keer). Lawson, Sargeant,
Perez en Stroll stonden erbij en keken ernaar Het grootste verschil
op het gebied van rondetijd was er bij AlphaTauri, waar de
inmiddels ervaren Yuki Tsunda het opnam tegen rookie Liam Lawson.
In de vijf races die Lawson meedeed was hij gemiddeld 0,582
seconden langzamer dan de Japanner. Ook Logan Sargeant was
gemiddeld meer dan een halve seconde langzamer dan teamgenoot
Alexander Albon met een achterstand van 0,560 seconden. Sargeant
wist overigens geen enkele keer(!) voor Albon te starten. Max
Verstappen stond in 2023 twintig keer voor Sergio Perez. Het gat
tussen de twee Red Bull-rijders was gemiddeld 0,495 seconden in het
voordeel van de Nederlander. Ook het gat tussen Fernando Alonso en
Lance Stroll was groot: Stroll startte negentien keer achter de
Spaanse veteraan en gaf gemiddeld 0,440 seconden toe. Bekijk
hieronder alle kwalificatieverschillen én de uitslagen van de
onderlinge duels van 2023.
