Voormalig F1-engineer snapt saillante uitspraken Verstappen volledig
Ernest Knoors zien we vandaag de dag vooral in actie als analist
bij Viaplay , maar de Nederlander heeft een schat aan ervaring in
de Formule 1-wereld. In 1996 begon hij als Senior Engineer bij
motorleverancier Cosworth en werkte hij jarenlang nauw samen met de
F1-teams Stewart GP en Jaguar F1. In 2002 ging hij aan de slag bij
BMW en werd hij een belangrijke schakel in het F1-team. Hij was de
race-engineer van Nick Heidfeld en Juan Pablo Montoya en tevens
technisch coördinator van de F1-motoren van het team. Van 2006 tot
en met 2012 was hij vervolgens actief bij het grote Ferrari, waar
hij de eindverantwoordelijke was voor alles wat met de levering van
motoren aan klantenteams te maken had. Knoors zat samen met
RacingNews365 voor een interview en blikte samen met ons terug op
onder meer de periode bij BMW. Montoya, de Colombiaanse coureur die
soms verschrikkelijk snel was, heeft een geweldige indruk
achtergelaten op de voormalig F1-engineer. "Het was fantastisch om
met hem samen te werken", zo opent Knoors het bal. "Juan Pablo was
iemand die eigenlijk altijd het maximale uit zijn auto kon halen.
Hij kwam uit de IndyCar-klasse en daar reden ze toen zonder
bandenwarmers. Hij was er altijd heel goed in om zijn auto op de
limiet af te stellen, in lastige omstandigheden, als het regende of
het koud was, of net in een kwalificatieronde om het maximale uit
zijn auto halen. Dat was zijn sterke punt." Toch bleef de teller
voor Montoya in de hoogtijdagen van Ferrari staan op zeven
GP-overwinningen (waarvan vier voor BMW en later drie voor McLaren)
en twee derde plaatsen in het WK. Knoors legt uit waarom. "Qua
race-intelligentie, of om een heel kampioenschap aan elkaar te
rijgen, was hij iets misschien iets te impulsief. Absoluut op de
limiet rijden, dat kon hij als geen ander. Als engineer was dat
heel leuk om mee te werken. Uiteindelijk heeft het niet geleid tot
een kampioenschap, maar er zijn wel jaren geweest waarin hij
meedeed in het WK. Eigenlijk alleen Michael Schumacher en Kimi
Raikkonen waren degenen die hem daar vanaf hielden." Relatie
engineer en coureur Alhoewel er destijds minder races werden
georganiseerd, benadrukt Knoors hoe belangrijk het was om een goede
relatie te hebben met een coureur. "Je bent zoveel onderweg. In die
tijden reden we 'maar' 16 à 17 races. Wel werkten we twintig à
dertig tests af in een jaar. Een test duurde dan twee à drie dagen
lang, vaak in Barcelona of Jerez. De hoeveelheid tijd die je
doorbrengt met het hele team, is enorm. Op een gegeven moment wordt
dat echt een familie." Knoors wijst al snel naar de combinatie
Verstappen-Lambiase om een hedendaags voorbeeld te geven van een
ijzersterke band tussen coureur en engineer. "Als je een goede band
hebt met een coureur, goed met hem overweg kan, vriendschappelijk,
dan bevordert dat de werkrelatie. Dat is nu heel belangrijk." "Dat
zie je nu ook met race-engineers. Als je Gianpiero Lambiase en Max
ziet: je moet met elkaar overweg kunnen. Dan kan je namelijk ook
dingen zeggen die misschien niet alleen maar complimenteus zijn,
maar kritiek, die wel op de juiste manier worden opgevat en
opgepakt. Die relatie tussen engineers en coureurs, is echt extreem
belangrijk." Als Lambiase stopt, dan stop ik ook De voormalig
F1-engineer, die vandaag de dag onder meer nog steeds bezig is met
het restaureren en onderhouden van oude Formule 1-bolides, snapt
dan ook wel waarom Verstappen zijn engineer zo hoog heeft zitten.
Opvallende uitspraken, waarin Verstappen zijn F1-lot verbindt aan
Lambiase, daar kan Knoors wel begrip voor opbrengen. Na zijn eerste
kampioenschap, zei Max namelijk het volgende. "Ik heb tegen hem
gezegd dat ik alleen met hem wil werken. Zodra hij stopt, stop ik
ook. Het is ongelooflijk hoe wij samenwerken. Natuurlijk kunnen we
ooit heel streng zijn naar elkaar toe, maar dat verlang ik ook. Hij
moet het mij kunnen vertellen als ik een eikel ben en andersom. Dat
heb ik hem ook altijd voorgehouden." "Ik kan dat begrijpen",
reageert Knoors gevraagd naar die uitspraken. "Of het in de
realiteit zover zal komen? Iemand als Lambiase, een engineer in het
algemeen, kan andere redenen hebben om te stoppen. Dat kan met
familie te maken hebben, het is namelijk een zeer intensieve baan.
Er kunnen allerlei dingen misgaan waardoor iemand gedwongen wordt
om te stoppen." "Max zal uiteindelijk stoppen als hij zelf klaar
is, denk ik. Zeker zal hij het team dat hij nu om zich heen heeft
zoveel mogelijk bij elkaar willen houden, maar ik kan me heel goed
voorstellen dat het voor Max een enorme impact heeft als er een
kernpersoon wegvalt. Of hij er dan mee stopt, dat is aan hem, maar
het zal zeker impact hebben op de manier waarop hij werkt." Op een
gegeven moment wordt een F1-team dan echt een familie Ernest Knoors
We sluiten het hoofdstuk over Knoors engineerscarrière af door te
vragen welke huidige F1-coureur misschien lastig is om mee samen te
werken als engineer. "Uiteindelijk zijn die jongens ook allemaal
gemotiveerd om te winnen, om hard te werken", redeneert hij. "Als
je met een Fernando Alonso samenwerkt, dan is dat een genot. Als je
hem in een team hebt, dan kan hij ook best wel lastig zijn, omdat
hij altijd pusht voor de beste oplossingen voor hem, terwijl je als
team zijnde misschien ook op zoek moet naar oplossingen die het
beste voor het hele team zijn. In het algemeen: mensen die
gemotiveerd zijn en zichzelf pushen om het beste eruit te halen,
dat is altijd wel goed om mee te werken." "De moeilijkste coureur
is misschien een soort Lance Stroll. Dat zijn een stuk moeilijkere
karakters om in te schatten, maar de jongens die direct met hem
samenwerken zullen ook wel een goede band met hem hebben hoor. "
Check hieronder het hele interview met Ernest Knoors, die onder
meer ingaat op de RB19 van Max Verstappen, die ene race waar het
misging met Red Bull, Perez die geen pannenkoek is en het team dat
volgens hem dé grootste uitdager gaat worden van Red Bull in 2024.
xK6zqn4Mh9Y
bij Viaplay , maar de Nederlander heeft een schat aan ervaring in
de Formule 1-wereld. In 1996 begon hij als Senior Engineer bij
motorleverancier Cosworth en werkte hij jarenlang nauw samen met de
F1-teams Stewart GP en Jaguar F1. In 2002 ging hij aan de slag bij
BMW en werd hij een belangrijke schakel in het F1-team. Hij was de
race-engineer van Nick Heidfeld en Juan Pablo Montoya en tevens
technisch coördinator van de F1-motoren van het team. Van 2006 tot
en met 2012 was hij vervolgens actief bij het grote Ferrari, waar
hij de eindverantwoordelijke was voor alles wat met de levering van
motoren aan klantenteams te maken had. Knoors zat samen met
RacingNews365 voor een interview en blikte samen met ons terug op
onder meer de periode bij BMW. Montoya, de Colombiaanse coureur die
soms verschrikkelijk snel was, heeft een geweldige indruk
achtergelaten op de voormalig F1-engineer. "Het was fantastisch om
met hem samen te werken", zo opent Knoors het bal. "Juan Pablo was
iemand die eigenlijk altijd het maximale uit zijn auto kon halen.
Hij kwam uit de IndyCar-klasse en daar reden ze toen zonder
bandenwarmers. Hij was er altijd heel goed in om zijn auto op de
limiet af te stellen, in lastige omstandigheden, als het regende of
het koud was, of net in een kwalificatieronde om het maximale uit
zijn auto halen. Dat was zijn sterke punt." Toch bleef de teller
voor Montoya in de hoogtijdagen van Ferrari staan op zeven
GP-overwinningen (waarvan vier voor BMW en later drie voor McLaren)
en twee derde plaatsen in het WK. Knoors legt uit waarom. "Qua
race-intelligentie, of om een heel kampioenschap aan elkaar te
rijgen, was hij iets misschien iets te impulsief. Absoluut op de
limiet rijden, dat kon hij als geen ander. Als engineer was dat
heel leuk om mee te werken. Uiteindelijk heeft het niet geleid tot
een kampioenschap, maar er zijn wel jaren geweest waarin hij
meedeed in het WK. Eigenlijk alleen Michael Schumacher en Kimi
Raikkonen waren degenen die hem daar vanaf hielden." Relatie
engineer en coureur Alhoewel er destijds minder races werden
georganiseerd, benadrukt Knoors hoe belangrijk het was om een goede
relatie te hebben met een coureur. "Je bent zoveel onderweg. In die
tijden reden we 'maar' 16 à 17 races. Wel werkten we twintig à
dertig tests af in een jaar. Een test duurde dan twee à drie dagen
lang, vaak in Barcelona of Jerez. De hoeveelheid tijd die je
doorbrengt met het hele team, is enorm. Op een gegeven moment wordt
dat echt een familie." Knoors wijst al snel naar de combinatie
Verstappen-Lambiase om een hedendaags voorbeeld te geven van een
ijzersterke band tussen coureur en engineer. "Als je een goede band
hebt met een coureur, goed met hem overweg kan, vriendschappelijk,
dan bevordert dat de werkrelatie. Dat is nu heel belangrijk." "Dat
zie je nu ook met race-engineers. Als je Gianpiero Lambiase en Max
ziet: je moet met elkaar overweg kunnen. Dan kan je namelijk ook
dingen zeggen die misschien niet alleen maar complimenteus zijn,
maar kritiek, die wel op de juiste manier worden opgevat en
opgepakt. Die relatie tussen engineers en coureurs, is echt extreem
belangrijk." Als Lambiase stopt, dan stop ik ook De voormalig
F1-engineer, die vandaag de dag onder meer nog steeds bezig is met
het restaureren en onderhouden van oude Formule 1-bolides, snapt
dan ook wel waarom Verstappen zijn engineer zo hoog heeft zitten.
Opvallende uitspraken, waarin Verstappen zijn F1-lot verbindt aan
Lambiase, daar kan Knoors wel begrip voor opbrengen. Na zijn eerste
kampioenschap, zei Max namelijk het volgende. "Ik heb tegen hem
gezegd dat ik alleen met hem wil werken. Zodra hij stopt, stop ik
ook. Het is ongelooflijk hoe wij samenwerken. Natuurlijk kunnen we
ooit heel streng zijn naar elkaar toe, maar dat verlang ik ook. Hij
moet het mij kunnen vertellen als ik een eikel ben en andersom. Dat
heb ik hem ook altijd voorgehouden." "Ik kan dat begrijpen",
reageert Knoors gevraagd naar die uitspraken. "Of het in de
realiteit zover zal komen? Iemand als Lambiase, een engineer in het
algemeen, kan andere redenen hebben om te stoppen. Dat kan met
familie te maken hebben, het is namelijk een zeer intensieve baan.
Er kunnen allerlei dingen misgaan waardoor iemand gedwongen wordt
om te stoppen." "Max zal uiteindelijk stoppen als hij zelf klaar
is, denk ik. Zeker zal hij het team dat hij nu om zich heen heeft
zoveel mogelijk bij elkaar willen houden, maar ik kan me heel goed
voorstellen dat het voor Max een enorme impact heeft als er een
kernpersoon wegvalt. Of hij er dan mee stopt, dat is aan hem, maar
het zal zeker impact hebben op de manier waarop hij werkt." Op een
gegeven moment wordt een F1-team dan echt een familie Ernest Knoors
We sluiten het hoofdstuk over Knoors engineerscarrière af door te
vragen welke huidige F1-coureur misschien lastig is om mee samen te
werken als engineer. "Uiteindelijk zijn die jongens ook allemaal
gemotiveerd om te winnen, om hard te werken", redeneert hij. "Als
je met een Fernando Alonso samenwerkt, dan is dat een genot. Als je
hem in een team hebt, dan kan hij ook best wel lastig zijn, omdat
hij altijd pusht voor de beste oplossingen voor hem, terwijl je als
team zijnde misschien ook op zoek moet naar oplossingen die het
beste voor het hele team zijn. In het algemeen: mensen die
gemotiveerd zijn en zichzelf pushen om het beste eruit te halen,
dat is altijd wel goed om mee te werken." "De moeilijkste coureur
is misschien een soort Lance Stroll. Dat zijn een stuk moeilijkere
karakters om in te schatten, maar de jongens die direct met hem
samenwerken zullen ook wel een goede band met hem hebben hoor. "
Check hieronder het hele interview met Ernest Knoors, die onder
meer ingaat op de RB19 van Max Verstappen, die ene race waar het
misging met Red Bull, Perez die geen pannenkoek is en het team dat
volgens hem dé grootste uitdager gaat worden van Red Bull in 2024.
xK6zqn4Mh9Y
