McLaren voltooit de meest onwaarschijnlijke ommekeer

De openingsweken van het Formule 1-seizoenvan 2023 waren
zorgwekkende tijden voor McLaren, dat het gevoel leek te hebben dit
jaar achteraan het veld te moeten gaan concurreren. De eerste
tekenen van misère kwamen bij de onthulling van de auto, toen
technisch directeur James Key toegaf dat het team de
prestatiedoelen in de winter niet had gehaald.De MCL60, waarin
Lando Norris zijn vijfde seizoen in de F1 reed, naast nieuwkomer
Oscar Piastri, was traag en niet competitief. Kort na de start van
het jaar verliet Key dan ook McLaren en werd er een nieuwe
technische structuur aangekondigd. De veranderingen brachten een
ommekeer teweeg voor McLaren, dat een handvol punten scoorde in de
eerste raceweekenden, voordat een aanzienlijke upgrade in
Oostenrijk de prestaties deed omslaan. Het team uit Woking steeg in
de twee Grands Prix die volgden op de upgrade onmiddellijk in de
pikorde, met achtereenvolgende podiumplaatsen voor Norris. De goede
vorm zou tot het einde van de campagne aanhouden en het team sloot
het jaar af met in totaal negen podiumplaatsen, waarvan twee voor
rookie Piastri. Norris beschreef de ommekeer van McLaren als de
grootste ommekeer van een F1-team in de afgelopen 10 jaar, wat de
hoop heeft aangewakkerd dat het team een consistente koploper kan
worden, nadat het zich dit jaar een aantal keer heeft kunnen mengen
met de traditionele topteams. Lando Norris en Oscar Piastri Eén van
de grootste voordelen van McLaren is de onmiskenbare kracht van
haar rijdersduo. Norris wordt gezien als een van de beste coureurs
van het veld en Piastri heeft dit jaar laten zien dat hij een ster
in wording is.Norris schitterde dit jaar voor McLaren en was de
sterkste van het duo. Piastri had echter een jaar aan de kant
gestaan en moest zich, zoals alle rookies, aanpassen aan de
competitieve eisen van de F1. Norris eindigde de onderlinge strijd
in de kwalificatie met een voorsprong 15-7 en in de race was de
eindstand binnen McLaren zelfs 17-5 in zijn voordeel, waardoor hij
het jaar afsloot met 108 punten voorsprong op Piastri in het
coureurskampioenschap. Als de auto snel was, kon je er vanuit gaan
dat Norris het waar zou maken. Hij sloot het seizoen af met zeven
podiumplaatsen, maar wacht nog steeds op die haast ongrijpbare
eerste overwinning, die er zeker aan zit te komen. Middenin zijn
reeks topprestaties werd de Brit af en toe onder druk gezet door
Piastri, waardoor hij een interne strijd beleefde die in de
voorgaande jaren ontbrak. De fouten die je normaal van een rookie
zou verwachten, zag je nauwelijks bij Piastri, want de Australiër
bepaalde zelf het tempo - inclusief een geweldige prestatie in
Qatar - waar hij de sprintpole, de sprintzege en de tweede plaats
in de Grand Prix pakte. Zijn prestaties maakten zoveel indruk op
McLaren dat het team geen tijd verspilde om hem langer vast te
leggen, tot het einde van het seizoen 2026. Norris en Piastri
vormen een van de meest geweldige line-ups op de grid en als
McLaren blijft leveren, kunnen de coureurs ongetwijfeld nieuwe
hoogten bereiken. Stella benadrukt belang van herstructurering
McLarens grote herstructurering aan het begin van het jaar zorgde
ervoor dat Andrea Stella de rol van teambaas overnam en Rob
Marshall en David Sanchez werden gerekruteerd van respectievelijk
Red Bull en Ferrari. Ondanks het feit dat de laatste twee grote
namen pas in januari 2024 met hun werk bij McLaren zullen beginnen,
heeft Stella verklaard dat de veranderingen in de top van het
technische team van cruciaal belang waren voor de ommekeer tijdens
het seizoen. "De technische herstructurering was een fundamentele
factor," zei hij. "De herstructurering zelf omvat mensen die nog
niet begonnen zijn. Als we het hebben over de nieuwe technische
samenstelling, met drie technisch directeuren, zijn twee van hen
nog niet begonnen." "Peter Prodromou is verantwoordelijk voor de
aerodynamica, David Sanchez voor performance and concepts en Rob
Marshall voor engineering and design . Effectief heeft deze
structuur duidelijkheid gegeven over de verantwoordelijkheden en
heeft het ook mogelijk gemaakt om de aerodynamische afdeling te
herstructureren, waarbij Peter Prodromou de leiding kreeg en
Giuseppe Pesce werd ondersteund. Dat was op de korte termijn
essentieel." "Deze jongens hebben absoluut een grote rol gespeeld
bij het bepalen van de nieuwe richting voor het ontwerp van de auto
vanuit aerodynamisch oogpunt. Dit heeft het mogelijk gemaakt om
gebruik te maken van het talent dat intern al beschikbaar was bij
McLaren", aldus Stella.

Top Headlines

Oudere Top Headlines