Ferrari komt opnieuw tekort in de Formule 1

Ferrari begon de Formule 1-campagne van 2023 vol goede hoop mee te
dingen naar het wereldkampioenschap. Het Italiaanse team pakte in
2022 vier Grands Prix-zeges en ondanks het feit dat het er niet in
slaagde om zijn kampioenspotentieel dat jaar waar te maken, was het
een welkome opsteker na een problematische reeks seizoenen. Ferrari
begon het afgelopen seizoen voor het derde achtereenvolgende jaar
met Charles Leclerc en Carlos Sainz als coureurs. Ferrari begon
meteen met een achterstand, want in Bahrein moest Leclerc zijn auto
met motorproblemen parkeren. Een nieuwe DNF voor de Monegaskische
coureur volgde in Australië, maar zoals hij zo vaak heeft gedaan
tijdens zijn loopbaan in de F1, liet hij zijn snelheid gelden door
vijf polepositions te pakken, terwijl Sainz er twee wist te
veroveren. De Ferrari-auto, die agressief omging met zijn banden en
onvoorspelbaar was in de bochten, viel op de zondagen vaak terug en
werd met afstand verslagen door de dominante RB19 van Red Bull. Een
uitzonderlijk slecht weekend voor de wereldkampioenen Red Bull viel
echter in handen van Ferrari, want Sainz greep de kans die hem in
Singapore werd geboden en zorgde daarmee voor de enige
verliespartij van Red Bull dit jaar. Ferrari zette laat in het
seizoen nog de achtervolging op Mercedes voor de tweede plaats in
het constructeurskampioenschap, maar miste de derde stek met een
pijnlijk verschil van slechts drie punten. Het betekende het einde
van opnieuw een teleurstellend jaar voor de Scuderia. Charles
Leclerc en Carlos Sainz Het was Leclerc's vijfde jaar bij Ferrari,
maar hij kreeg dit jaar te maken met een al te bekend gevoel. De
26-jarige coureur wordt beschouwd als een van de sterkste
kwalificatie coureurs op de grid en dit jaar zegevierde hij opnieuw
in de onderlinge strijd door Sainz met 15-7 te verslaan. De interne
strijd op zondag zit iets dichter op elkaar, maar de statistieken
benadrukken Ferrari's tekortkomingen. Leclerc zegeviert met 10-9,
maar in die stand is rekening gehouden twee keer een DNS (did not
start, red.) voor de coureurs, in respectievelijk Qatar en Brazilië
als gevolg van betrouwbaarheidsproblemen, evenals Leclerc's
diskwalificatie in de Verenigde Staten. Het was een beetje een
rommelig seizoen voor het duo te midden van meer mislukte
strategieën en tegenvallende prestaties. Toch waren er ook enkele
glimpen van succes. Sainz pakte back-to-back polepositions in
Italië en Singapore. In Monza was hij achter de Red Bulls samen met
Leclerc betrokken bij een strijd om de laatste podiumplek. Hij kwam
als winnaar uit de bus en mocht op het beroemde podium staan, voor
de tienduizenden uitzinnige Tifosi. Een nog betere prestatie kwam
een race later in Singapore, waar Sainz standhield, fantastisch
omging met de druk van Lando Norris en het achtervolgende
Mercedes-paar George Russell en Lewis Hamilton, en won. Leclerc was
vooral sterk in het laatste kwart van het jaar en pakte drie
polepositions in de laatste vijf raceweekenden. Hij had pech in de
Verenigde Staten en Brazilië door technische problemen, maar zijn
goede prestaties zorgden ervoor dat hij consequent vooraan in het
veld reed - en hoe kan je zijn geweldige inhaalactie op Sergio
Perez in de laatste ronde in Las Vegas vergeten? De middelen om te
strijden waren voor Leclerc en Sainz dit jaar beperkt. Aangezien
beide coureurs een aflopend contract hebben, zou het misschien niet
verrassend zijn om een van hen een nieuwe uitdaging aan te zien
gaan als Ferrari in 2024 weer zo'n moeilijk jaar doormaakt. Ferrari
verlaagt de verwachtingen Het was het eerste jaar voor Frederic
Vasseur in de rol van teambaas. Na enkele seizoenen bij Alfa Romeo
is hij bij het grote Ferrari aan de slag gegaan. Vasseur gaf toe
dat de verwachtingen van Ferrari te hoog waren in de aanloop naar
het seizoen, maar beweerde dat het volgend jaar niet dezelfde fout
zal maken. "Ik denk zeker dat het verwachtingspatroon aan het begin
van het seizoen een beetje te hoog lag," zei Vasseur."We begrepen
de situatie snel na een paar rondjes in Bahrein en zelfs al na een
paar rondjes in de simulator voor Bahrein. Wat ik dit seizoen
echter in gedachten zou willen houden, is de reactie van het team.
We hadden een moeilijk jaar, maar vergeet niet dat we in Zandvoort
bijna op een ronde achterstand werden gezet." "Vergeleken met
Zandvoort hebben we de laatste maanden collectief een enorme stap
voorwaarts gezet en dat is goed voor de toekomst. Op deze
progressie kunnen we bouwen voor volgend jaar. Ik wil niet te
optimistisch zijn, want dat was waarschijnlijk een van de problemen
die we vorig seizoen hadden.We moeten gewoon gefocust zijn op wat
we doen en niet denken aan de uitkomst van het kampioenschap
voordat deze gewonnen is."

Top Headlines

Oudere Top Headlines