Het Red Bull-moment waarop Ricciardo wist dat hij nog niet klaar met F1 was
Zou Daniel Ricciardo van alle coureurs die in 2022 op de Formule
1-grid stonden op jouw bingokaart hebben gestaan als degene die aan
het begin van dit jaar geen F1-zitje meer had? Na een tegenvallende
McLaren-periode keerde de Australiër begin dit jaar terug als
reservecoureur van Red Bull. Een klein half jaar later mocht hij
weer opdraven als fulltime F1-coureur, voor AlphaTauri, nadat hij
de ondermaats presterende Nyck de Vries mocht vervangen. Toen hij
zijn rentree maakte tijdens de Grand Prix van Hongarije voelde het
voor de fans alsof hij nooit was weggeweest, maar voor de
Australiër was het de tijd aan de zijlijn die hem in staat stelde
om na te denken over de vraag of hij echt verder wilde in de F1.
"Het is zeker een heel vreemd seizoen geweest, maar ik denk dat er
veel is gebeurd in een jaar waarin ik niet dacht dat ik zou gaan
racen", vertelt hij RacingNews365 in een exclusief interview. "Ook
al heb ik geracet, ik heb nog steeds niet veel geracet. Het was
gewoon belangrijk voor mij dit jaar om mijn antwoord te krijgen, om
er echt achter te komen of ik dit echt wilde blijven doen en ook om
weer vertrouwen in mezelf te krijgen." Ricciardo keerde terug
tijdens de Grand Prix van Hongarije, maar het zou van korte duur
zijn. Voordat hij enige impact kon maken raakte hij betrokken bij
een bizar ongeluk tijdens een training voor de GP van Nederland.
Door een gebroken hand stond hij onverwachts nog eens vijf races
buitenspel. Vanaf dat moment stond hij weer aan de zijlijn. De
verrassend sterke rookie Liam Lawson scoordein zijn plaats punten,
terwijl het juist Ricciardo's comebackverhaal had moeten worden.
Heeft hij, zelfs met de blessure, het gevoel dat het 'signalen'
waren die hem vertelden dat hij voorgoed moest stoppen? "Ik kan me
voorstellen dat sommige mensen zouden zeggen: 'Oké, je hebt
geprobeerd om terug te keren, je hebt nu een gekke, kleine
freakblessure gehad, misschien moet je gewoon stoppen'. Zo heb ik
het echter nooit gezien", zegt Ricciardo. "Ik dacht 'Oké, dit is
jammer, maar het is prima', ik ga door op de ingeslagen weg en ik
ben vastbesloten om weer vooraan mee te vechten. Het is dus een
achtbaan geweest, maar ik voel me er erg goed bij." Een moment om
te pauzeren en te reflecteren Het kan een rare periode zijn voor
een coureur als hij aan de zijlijn staat, omdat er geen garantie is
dat hij weer terug zal keren op de grid. Mika Hakkinen is een goed
voorbeeld van een coureur die een 'sabbatical' nam om vervolgens
nooit meer terug te keren. Red Bull zelf heeft de afgelopen jaren
daarentegen veel verschillende coureurs de revue zien passeren.
Voor Ricciardo was zijn periode langs de kant een belangrijke
periode van bezinning: "Het begon in februari, toen ik gewoon weer
wilde trainen, ik had twee maanden vrij genomen tijdens de
kerstdagen en ik had geen wintertests of andere schema's gevolgd.
Dus nam ik een lange vakantie en schakelde ik mentaal even af. Ik
had twee maanden niet echt veel gedaan en toen kreeg ik zin om te
trainen en kwam ik in een heel goed ritme." ik wist al vrij vroeg
dat ik nog niet klaar was om met pensioen te gaan Daniel Ricciardo
Fear Of Missing Out Ricciardo's eerste race terug aan de zijlijn
als Red Bull-reservecoureur was voor zijn thuispubliek in
Melbourne. De aanstekelijke glimlach had zijn gezicht nooit
verlaten, maar je kon je niet aan de indruk onttrekken dat hij last
had van FOMO - the fear of missing out - de angst om iets te
missen. De Australiër vindt dat het voorbarig zou zijn geweest als
hij eerder dan in Hongarije zijn comeback had gemaakt, maar het
raceweekend in eigen land bevestigde wel één gedachte die in zijn
hoofd rondspookte. "We kwamen aan in Melbourne voor het
raceweekend, mijn eerste keer op het circuit dit jaar. Ik zat aan
de pitmuur en ik zag de F1-bolides gaan. Ik voelde alles. Het
thuispubliek, iedereen was nog steeds zo wild, alsof ik nog steeds
meedeed. Het was mooi om veel steun te hebben. Het voelde goed, ik
voelde me bevoorrecht", legt Ricciardo uit. "Ik had zoiets van: 'Oh
ja, ik heb nog niet echt het gevoel dat ik klaar ben in F1'. Dus
het was echt daar waar ik wist dat ik wilde blijven racen, maar ik
hoefde op dat moment niet tegen die jongens te racen. Ik was nog
steeds blij dat ik wat tijd kon nemen om het vuur brandende te
houden en dan te zien wat er zou gebeuren, maar ik wist al vrij
vroeg dat ik nog niet klaar was om met pensioen te gaan."
RacingNews365 sprak aan het begin van de winterperiode met meerdere
F1-prominenten. Onder meer Toto Wolff kwam aan het woord. Op zondag
lees je een uitgebreid interview met hem op deze website. Het
tweede deel van het Ricciardo-interview, lees je binnenkort, net
als vele andere interviews.
1-grid stonden op jouw bingokaart hebben gestaan als degene die aan
het begin van dit jaar geen F1-zitje meer had? Na een tegenvallende
McLaren-periode keerde de Australiër begin dit jaar terug als
reservecoureur van Red Bull. Een klein half jaar later mocht hij
weer opdraven als fulltime F1-coureur, voor AlphaTauri, nadat hij
de ondermaats presterende Nyck de Vries mocht vervangen. Toen hij
zijn rentree maakte tijdens de Grand Prix van Hongarije voelde het
voor de fans alsof hij nooit was weggeweest, maar voor de
Australiër was het de tijd aan de zijlijn die hem in staat stelde
om na te denken over de vraag of hij echt verder wilde in de F1.
"Het is zeker een heel vreemd seizoen geweest, maar ik denk dat er
veel is gebeurd in een jaar waarin ik niet dacht dat ik zou gaan
racen", vertelt hij RacingNews365 in een exclusief interview. "Ook
al heb ik geracet, ik heb nog steeds niet veel geracet. Het was
gewoon belangrijk voor mij dit jaar om mijn antwoord te krijgen, om
er echt achter te komen of ik dit echt wilde blijven doen en ook om
weer vertrouwen in mezelf te krijgen." Ricciardo keerde terug
tijdens de Grand Prix van Hongarije, maar het zou van korte duur
zijn. Voordat hij enige impact kon maken raakte hij betrokken bij
een bizar ongeluk tijdens een training voor de GP van Nederland.
Door een gebroken hand stond hij onverwachts nog eens vijf races
buitenspel. Vanaf dat moment stond hij weer aan de zijlijn. De
verrassend sterke rookie Liam Lawson scoordein zijn plaats punten,
terwijl het juist Ricciardo's comebackverhaal had moeten worden.
Heeft hij, zelfs met de blessure, het gevoel dat het 'signalen'
waren die hem vertelden dat hij voorgoed moest stoppen? "Ik kan me
voorstellen dat sommige mensen zouden zeggen: 'Oké, je hebt
geprobeerd om terug te keren, je hebt nu een gekke, kleine
freakblessure gehad, misschien moet je gewoon stoppen'. Zo heb ik
het echter nooit gezien", zegt Ricciardo. "Ik dacht 'Oké, dit is
jammer, maar het is prima', ik ga door op de ingeslagen weg en ik
ben vastbesloten om weer vooraan mee te vechten. Het is dus een
achtbaan geweest, maar ik voel me er erg goed bij." Een moment om
te pauzeren en te reflecteren Het kan een rare periode zijn voor
een coureur als hij aan de zijlijn staat, omdat er geen garantie is
dat hij weer terug zal keren op de grid. Mika Hakkinen is een goed
voorbeeld van een coureur die een 'sabbatical' nam om vervolgens
nooit meer terug te keren. Red Bull zelf heeft de afgelopen jaren
daarentegen veel verschillende coureurs de revue zien passeren.
Voor Ricciardo was zijn periode langs de kant een belangrijke
periode van bezinning: "Het begon in februari, toen ik gewoon weer
wilde trainen, ik had twee maanden vrij genomen tijdens de
kerstdagen en ik had geen wintertests of andere schema's gevolgd.
Dus nam ik een lange vakantie en schakelde ik mentaal even af. Ik
had twee maanden niet echt veel gedaan en toen kreeg ik zin om te
trainen en kwam ik in een heel goed ritme." ik wist al vrij vroeg
dat ik nog niet klaar was om met pensioen te gaan Daniel Ricciardo
Fear Of Missing Out Ricciardo's eerste race terug aan de zijlijn
als Red Bull-reservecoureur was voor zijn thuispubliek in
Melbourne. De aanstekelijke glimlach had zijn gezicht nooit
verlaten, maar je kon je niet aan de indruk onttrekken dat hij last
had van FOMO - the fear of missing out - de angst om iets te
missen. De Australiër vindt dat het voorbarig zou zijn geweest als
hij eerder dan in Hongarije zijn comeback had gemaakt, maar het
raceweekend in eigen land bevestigde wel één gedachte die in zijn
hoofd rondspookte. "We kwamen aan in Melbourne voor het
raceweekend, mijn eerste keer op het circuit dit jaar. Ik zat aan
de pitmuur en ik zag de F1-bolides gaan. Ik voelde alles. Het
thuispubliek, iedereen was nog steeds zo wild, alsof ik nog steeds
meedeed. Het was mooi om veel steun te hebben. Het voelde goed, ik
voelde me bevoorrecht", legt Ricciardo uit. "Ik had zoiets van: 'Oh
ja, ik heb nog niet echt het gevoel dat ik klaar ben in F1'. Dus
het was echt daar waar ik wist dat ik wilde blijven racen, maar ik
hoefde op dat moment niet tegen die jongens te racen. Ik was nog
steeds blij dat ik wat tijd kon nemen om het vuur brandende te
houden en dan te zien wat er zou gebeuren, maar ik wist al vrij
vroeg dat ik nog niet klaar was om met pensioen te gaan."
RacingNews365 sprak aan het begin van de winterperiode met meerdere
F1-prominenten. Onder meer Toto Wolff kwam aan het woord. Op zondag
lees je een uitgebreid interview met hem op deze website. Het
tweede deel van het Ricciardo-interview, lees je binnenkort, net
als vele andere interviews.
