Door Verstappen geopperde regel over 'tactische crashes' nieuw in F1-opstapklassen
Charles Leclerc pakte de pole ondanks zijn crash in het slot van Q3
tijdens het Grand Prix-weekend in Monaco in 2021. Een jaar later
'profiteerde' Sergio Perez van een bijzondere crash, waardoor hij
zich verzekerde van P3, voor teamgenoot Verstappen op P4. Naar
verluidt was zijn crash opzettelijk, zo werd later in het seizoen
duidelijk. Een jaar eerder was Verstappen al kritisch op de crash
van Leclerc, maar na de schuiver van Perez was de Nederlander
helemaal pissed . Hij was bezig aan een verbetering en had
potentieel een plek op de eerste startrij kunnen pakken, alvorens
hij een gestrande Perez en Sainz tegenkwam. In het verleden heeft
Michael Schumacher al eens op vergelijkbare, slinkse wijze een pole
binnen proberen te slepen . "Het ging niet om de pole, maar om een
tweede plek, daar waar we de gehele kwalificatie al naar toe aan
het werken waren", zei Verstappen destijds. "De tweede ronde was ik
sneller onderweg, maar toen stonden daar opeens twee auto's. Het is
irritant dat degene die in de muur zit, jammer genoeg mijn
teamgenoot, er geen straf voor krijgt. Als je een goede eerste run
hebt, dan denk je 'nou weet je wat, ik blokkeer wel even en knal
hem tactisch de muur in'. Het kan wel!", lachte hij in mei 2022. De
regels moesten volgens Verstappen anders worden. "Het is iets waar
we al een tijdje mee bezig zijn. Het is pijnlijk." Eerste stap
gezet Het is nog niet zover in de Formule 1, maar in de
opstapklassen F2 en F3 krijgen de stewards vanaf volgend jaar wel
de mogelijkheid om een gecrashte coureur uit competitie te halen en
zijn of haar snelste ronde te schrappen, zo is in de nieuwe
sportieve reglementen opgenomen in Artikel 33.5. 33.5 Any driver
who in the opinion of the Stewards is the sole cause of the
issuance of a Red Flag during the qualifying practice session will
not be permitted to take any further part in the session and their
fastest lap time during the session may be deleted. Volgens de
nieuwe regel zal een coureur dus uit de kwalificatie worden gehaald
als hij of zij de enige veroorzaker is van een rode vlag. In het
tweede deel van de regels, over het schrappen van de snelste
rondetijd, staat echter nog maar een 'kan' verwerkt. De snelste
rondetijd kan door de stewards geschrapt worden. Er is hier dus nog
wel enige beweegruimte in opgenomen. De stewards zouden dus kunnen
bepalen om een snelle ronde niet te schrappen, maar het is niet
duidelijk wanneer ze deze afweging wel of niet zullen maken. Of dit
de opmaat is naar invoering van dezelfde regel in de koningsklasse
van de autosport, dat is nog maar de vraag.
tijdens het Grand Prix-weekend in Monaco in 2021. Een jaar later
'profiteerde' Sergio Perez van een bijzondere crash, waardoor hij
zich verzekerde van P3, voor teamgenoot Verstappen op P4. Naar
verluidt was zijn crash opzettelijk, zo werd later in het seizoen
duidelijk. Een jaar eerder was Verstappen al kritisch op de crash
van Leclerc, maar na de schuiver van Perez was de Nederlander
helemaal pissed . Hij was bezig aan een verbetering en had
potentieel een plek op de eerste startrij kunnen pakken, alvorens
hij een gestrande Perez en Sainz tegenkwam. In het verleden heeft
Michael Schumacher al eens op vergelijkbare, slinkse wijze een pole
binnen proberen te slepen . "Het ging niet om de pole, maar om een
tweede plek, daar waar we de gehele kwalificatie al naar toe aan
het werken waren", zei Verstappen destijds. "De tweede ronde was ik
sneller onderweg, maar toen stonden daar opeens twee auto's. Het is
irritant dat degene die in de muur zit, jammer genoeg mijn
teamgenoot, er geen straf voor krijgt. Als je een goede eerste run
hebt, dan denk je 'nou weet je wat, ik blokkeer wel even en knal
hem tactisch de muur in'. Het kan wel!", lachte hij in mei 2022. De
regels moesten volgens Verstappen anders worden. "Het is iets waar
we al een tijdje mee bezig zijn. Het is pijnlijk." Eerste stap
gezet Het is nog niet zover in de Formule 1, maar in de
opstapklassen F2 en F3 krijgen de stewards vanaf volgend jaar wel
de mogelijkheid om een gecrashte coureur uit competitie te halen en
zijn of haar snelste ronde te schrappen, zo is in de nieuwe
sportieve reglementen opgenomen in Artikel 33.5. 33.5 Any driver
who in the opinion of the Stewards is the sole cause of the
issuance of a Red Flag during the qualifying practice session will
not be permitted to take any further part in the session and their
fastest lap time during the session may be deleted. Volgens de
nieuwe regel zal een coureur dus uit de kwalificatie worden gehaald
als hij of zij de enige veroorzaker is van een rode vlag. In het
tweede deel van de regels, over het schrappen van de snelste
rondetijd, staat echter nog maar een 'kan' verwerkt. De snelste
rondetijd kan door de stewards geschrapt worden. Er is hier dus nog
wel enige beweegruimte in opgenomen. De stewards zouden dus kunnen
bepalen om een snelle ronde niet te schrappen, maar het is niet
duidelijk wanneer ze deze afweging wel of niet zullen maken. Of dit
de opmaat is naar invoering van dezelfde regel in de koningsklasse
van de autosport, dat is nog maar de vraag.
