Villeneuve prijst vechter Verstappen: "Dat is de reden dat Red Bull nog bovenaan staat"

Tijdens de GP van Abu Dhabi werd F1-wereldkampioen Jacques
Villeneuve gevraagd of de jarenlange rivaliteit tussen
Mercedes-teambaas Toto Wolff en Red Bull-teambaas Christian Horner
het beste in beide personen naar boven haalt. De Canadees
antwoordde volmondig ja en en zei dat zo'n rivaliteit "de enige
manier is om vooruitgang te boeken." "Je moet kijken naar personen
die je motiveren, die je in de weg zitten en je daarom wilt
verslaan", zegt hij tegen PlanetF1 . "Zonder rivaliteit ga je
achteruit. In het verleden zagen we dat Mercedes eenvoudig won.
Daardoor kwamen ze later te kort. Doordat het zo makkelijk ging
zijn ze niet op tijd begonnen met het oplossen van hun problemen
aan de auto van vorig jaar." Villeneuve vervolgt: "Waarom? Omdat
het voor hen jarenlang niet uitmaakte of de auto perfect was of
niet. Ze hadden meer dan genoeg paardenkracht [om een eventuele
mindere auto te compenseren, red.]", refereert Villeneuve naar de
Mercedes-krachtbron die van 2014 - 2020 superieur was. "De reden
dat Red Bull nog steeds bovenaan staat, is dat Max altijd vecht
alsof hij in een titelstrijd zit. Als hij het vier races voor het
einde van het seizoen rustiger aan was gaan doen, had dat ervoor
gezorgd dat Red Bull volgend jaar trager is", aldus Villeneuve.
Ondanks dat het momenteel niet van een leien dakje gaat bij
Mercedes, is Villeneuve ervan overtuigd dat teambaas Wolff de
juiste persoon is om de boel weer op de rit te krijgen. "Het is
twee jaar geleden dat Mercedes het rijderskampioenschap verloor",
zegt Villeneuve. "Daardoor viel het allemaal een beetje de
verkeerde kant op. Zij zijn het niet gewend om niet te winnen. Een
hoop monteurs konden er simpelweg niet mee leven om niet meer alles
te winnen." De Canadees gaat verder: "Maar Toto kwam sterk terug en
Mercedes gaat de goede kant op. Hij heeft het karakter, de
persoonlijkheid en de kracht. Het ligt er verder aan hoe alles
binnen het team verloopt. Het heeft er ook mee te maken hoe George
en Lewis met hun engineers werken en het team voorwaarts pushen ,
op dezelfde wijze hoe Max dat doet."