Verstappens stapte trillend uit zijn Red Bull: "Of pole of we hangen in de muur"

De GP van Monaco is de zesde race van het seizoen 2023. Van de
voorgaande vijf won Max Verstappen er drie en Sergio Perez twee.
Maar in Monaco gooit Perez eigenhandig de handdoek in de ring voor
wat betreft het kampioenschap. In Q1 van de kwalificatie zet hij
zijn Red Bull hard in de muur. In de race rijdt hij nog van P20
naar P16, maar in het kampioenschap slaat Verstappen een gat. Het
verschil met Perez groeit namelijk van 14 naar 39 punten, omdat
Verstappen in Monaco wint. Die zege dankt hij onder meer aan zijn
poleposition. Een dag eerder pakt Verstappen namelijk op
spectaculaire wijze de eerste startplek, die hij voor de neus van
Fernando Alonso wegkaapt. De Spanjaard zet in de laatste fase van
Q3 de snelste tijd neer en niemand lijkt meer in staat om Alonso
van pole te houden. Op een set nieuwe banden is het Verstappen die
als laatste een poging waagt Alonso te verslaan. Maar na sector 1
en 2 lijkt het een kansloze missie. De achterstand van Verstappen
op Alonso is dan namelijk twee tienden. In het hoofd van Verstappen
is opgeven echter geen optie. "Ik merkte dat toen ik door die bocht
ging voordat de laatste sector begon, dat ik wel sneller was dan
wat ik had gereden, maar dat het niet genoeg zou zijn. Dus ik dacht
ja, we gaan gewoon vol op de limiet en we zien het wel. Of pole of
we hangen in de muur", kijkt Verstappen in de Viaplay-documentaire
Near Perfect terug op dat moment. "Ik heb een paar muren aangetikt,
beetje gekust, maar het was natuurlijk wel een hele mooie sector."
De muur kussen En of het een mooie sector was. Een achterstand van
twee tienden zette Verstappen in die laatste sector om in een
voorsprong van acht honderdste. "Toen ik de auto parkeerde en mijn
helm afdeed, merkte ik dat ik nog steeds een beetje aan het trillen
was. Dan weet je dat je hartslag hoog zat." In Monaco op de limiet
rijden doe je niet zomaar, legt Verstappen uit. "Het kussen van de
muur, dat bouw je op gedurende het weekend. Tijdens de trainingen
probeer je steeds dichterbij te komen, maar je wilt geen schade
rijden want het gaat erom gewoon ronden te rijden tijdens de
trainingen." Verstappen weet op welke punten op het circuit hij
meer risico kan nemen. "Er is een chicane, daar heb ik al een paar
keer tegen de muur aangezeten. Uit ervaring weet ik dat als je die
op een bepaald punt raakt, dat je hem een beetje naar binnen kunt
duwen. Dat kwam perfect uit in die laatste ronde, dat ik er
tegenaan reed. Ik zag toen ik instuurde dat een wiel een beetje
terugkwam. Dat betekent dat het bijna afbreekt, maar dat die muur
wel een beetje meeveerde. Dat kwam perfect uit daar." Bekijk
hieronder hoe Verstappen in Monaco poleposition wegkaapte voor de
neus van Alonso