FIA-uitreiking is veel meer dan alleen een awardshow

Alle (wereld)kampioenen werden op de vrijdag in Baku in het
zonnetje gezet, zoals de FIA dit ieder jaar doet. Natuurlijk ging
de meeste aandacht uit naar Max Verstappen die zijn derde
wereldtiteltrofee op mocht halen in Baku. In een zwaar beveiligde
kist nam de Red Bull-coureur de welbekende prijs na afloop van de
awardshow met trots mee terug naar huis. Dit deed de Nederlander na
een avond die volledig in het teken stond van het prijzen van de
verschillende FIA-kampioenen als Nasser Al-Attiyah, Theo Pourchaire
en Gabriel Bortoleto. Toch zijn de FIA Prize Giving Awards veel
groter dan alleen een awardshow. De show vond plaats op de vrijdag,
maar de gehele week kwam een groot deel van de autosportwereld bij
elkaar om te spreken over de toekomst. Er is als altijd veel gaande
in de sport en zeker het thema duurzaamheid is op het moment een
groot topic. Een onderwerp dat ook in de Formule 1 een steeds
groter bespreekpunt zal worden in de komende jaren. Men heeft
namelijk het doel om in 2030 carbon-neutraal te zijn. Dat betekent
dat men het gehele reizende F1-circus zal aanpakken, om ervoor te
zorgen dat uitstoot zo laag mogelijk zal zijn of idealiter nul zal
worden. De F1-bolide's zorgen maar voor een klein percentage van de
totale uitstoot, maar toch is het duidelijk dat ook de bolides de
komende jaren flink op de schop gaan. In 2030 zou bijvoorbeeld
zomaar waterstofbrandstof geïntroduceerd kunnen worden voor de
F1-bolides. Daarnaast is al langere tijd bekend dat ook de kalender
stapje voor stapje zal veranderen naar een 'logischere' kalender,
waarbij er minder gereisd hoeft te worden. Het lijkt een makkelijke
klus te zijn om de kalender beter in te vullen, maar met de
contracten en verschillende periodes van het jaar in verschillende
werelddelen, is het nog niet zo eenvoudig om een kalender 'logisch'
in elkaar te zetten. Dat zijn enkele thema's die besproken worden,
maar natuurlijk zijn er ook relatief grotere thema's die worden
aangepakt door de FIA en de verschillende autosportfederaties. Zo
is de autosport de afgelopen jaren behoorlijk prijzig geworden,
waardoor het nog meer de stempel van een 'elitesport' heeft
gekregen. Iets waar de FIA onder leiding van president Mohammad Bin
Sulayem iets aan wil doen. Een eerste stap is daarbij een
verandering door te brengen aan de karting-tak van de FIA, die men
meer toegankelijk wil maken. Niet alleen door ervoor te zorgen dat
er verschillende cups worden gecreëerd voor jonge talenten, maar
juist ook door het goedkoper te maken voor mensen van alle
leeftijden. Kartcompetitie voor iedereen Dit doet men door
potentieel samen te werken met alle kartbanen ter wereld en deze te
ondersteunen in het organiseren van een landelijke/regionale cup.
Daarbij wil de FIA ondersteuning bieden aan de kartbanen om de
banen van een zeker niveau te kunnen verzekeren en ervoor te zorgen
dat men de karts op een gelijk niveau houdt. Door die twee zaken in
orde te hebben, kan er een eerlijke competitie worden gecreëerd en
kun je als consument in competitieverband racen zonder grote
investeringen te maken. Dat is op dit moment nauwelijks mogelijk.
Wanneer je wil deelnemen aan een kartcompetitie van een zeker
niveau, ben je al gauw meer dan 100.000 euro per jaar kwijt. De FIA
probeert daarom als het ware een extra laag creëren in de
autosport/karting, die voor iedereen toegankelijk is. Met deze
opzet, die al in verschillende landen succesvol is opgezet, hoopt
men het elitekarakter van de sport iets weg te nemen. Echter, zal
het waarschijnlijk niet meer lukken om de waanzinnige bedragen die
worden gevraagd in de opstapklassen richting de Formule 1, ver
omlaag te krijgen. Toch is het duidelijk dat de FIA en haar
nationale autosportorganisaties hebben begrepen dat er enkele
veranderingen moeten worden doorgebracht. Niet alleen is dat
waargenomen, maar men probeert er ook wat aan te doen. De komende
jaren zullen we moeten afwachten of dergelijke competities in het
karten daadwerkelijk meer mensen naar de racesport zullen brengen.
Het is daarom goed dat de federaties een of tweemaal per jaar bij
elkaar komen, om de toekomst van de autosport te bespreken en
ervaringen te delen. Logischerwijs gaat de meeste aandacht tijdens
een dergelijke week uit naar de awardshow, maar achter de schermen
gebeurd er dus veel meer. Voor RacingNews365 als racekanaal
functioneert de awardshow-dag als een ideaal moment om de laatste
ontwikkelingen in de autosport te volgen en wat meer tijd te hebben
met iemand als bijvoorbeeld Nikolas Tombazis die zijn licht liet
schijnen over de F1-bolides van 2026. Zijn uitspraken zullen we
uiteraard omzetten in interessant leesvoer voor jou, tijdens deze
(korte) winterperiode. Daarmee zit het seizoen er echter nog altijd
niet op voor ons. Aankomende week vertrekken we naar Maranello, om
zo volgende week ook nog het slotverhaal van Fred Vasseur met je te
kunnen delen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines