Mercedes-kopstuk waarschuwt voor sterke comeback: 'De statistieken zijn tegen ons'.
James Allison, de technische baas van Mercedes, heeft gewaarschuwd
dat de statistieken aangeven dat teams moeite hebben om terug te
komen van moeilijke periodes in de Formule 1. Hij wil daarmee
zeggen dat een sterke comeback van Mercedes in 2024 nog helemaal
niet zo zeker is. Het team eindigde het seizoen 2023 voor het eerst
sinds 2011 zonder overwinning. Dit kwam mede omdat Mercedes in de
beginfase van het seizoen moeite had om de evolutie van de
problematische W13 te laten slagen. Zelfs met een verandering van
het concept halverwege het jaar was de W14 nog steeds niet goed
genoeg om de dominante combinatie van de RB19 van Red Bull en Max
Verstappen, ten val te brengen. Allison keerde zeven maanden
geleden terug in zijn rol als technisch-directeur van Mercedes. Het
team koos er toen voor om Mike Elliott te vervangen, die de
technische inspanningen achter het problematische 'zero
sidepod'-concept leidde. Mercedes staat onder druk om in 2024 te
presteren, maar Allison gelooft niet dat het een uitgemaakte zaak
is dat ze hun oude vorm weer zullen terugvinden. "Als je kijkt naar
de F1-geschiedenis, dan zijn de statistieken tegen ons", vertelt
hij de Performance People- podcast. "Teams komen niet terug van een
flinke terugval na hun vorige hoogtepunt, in de tijd die we onszelf
hebben gegeven. Maar we hebben desondanks een behoorlijk ambitieus
programma opgesteld. We hebben hier behoorlijk wat kracht en we
hebben behoorlijk wat vooruitgang geboekt met de auto voor volgend
jaar. Of het voldoende is, zal alleen de tijd leren, maar dat is
wat ik hoop en ik weet dat al mijn collega's en teamgenoten om me
heen hetzelfde hopen." Waar had Mercedes last van? Allison gelooft
dat de slechte prestaties op de baan de problemen buiten de baan
verergerden. Dat leidde weer tot "versplintering" tussen de
belangrijkste onderdelen van het team, terwijl ze juist allemaal op
zoek gingen naar meer prestaties. "Als een team een groot aantal
jaren op een hoog niveau heeft gestaan en gepresteerd gedurende een
lange periode en dan een dip krijgt om wat voor reden dan ook, dan
is dat erg desoriënterend", aldus Allison. "De fundamenten raken
los. Het zet mensen aan tot actie, maar die actie kan ertoe leiden
dat alle disciplines in het bedrijf - de aerodynamica, de
voertuigdynamica, de tekenkamer, alle specialismen die nodig zijn
en die samenwerken om een goede auto te maken - zich als het ware
verspreiden over vier, vijf of zes windrichtingen. Ze doen wat ze
kunnen om bij te dragen op de manier die zij het beste vinden."
"Als je niet oppast, praten die groepen niet meer met elkaar omdat
ze allemaal met hun hoofd naar beneden hard werken om hun aandeel
te verbeteren. Waarschijnlijk was dat het meest destructieve
patroon waarin we als groep terechtkwamen, in die moeilijke periode
toen we van onze troon vielen. Dat we meer versplinterden dan we
hadden moeten doen. Niet omdat iemand ruzie had met iemand, verre
van dat. In feite is de sfeer hier, gezien de druk waaronder het
heeft gestaan, ongelooflijk veerkrachtig geweest."
dat de statistieken aangeven dat teams moeite hebben om terug te
komen van moeilijke periodes in de Formule 1. Hij wil daarmee
zeggen dat een sterke comeback van Mercedes in 2024 nog helemaal
niet zo zeker is. Het team eindigde het seizoen 2023 voor het eerst
sinds 2011 zonder overwinning. Dit kwam mede omdat Mercedes in de
beginfase van het seizoen moeite had om de evolutie van de
problematische W13 te laten slagen. Zelfs met een verandering van
het concept halverwege het jaar was de W14 nog steeds niet goed
genoeg om de dominante combinatie van de RB19 van Red Bull en Max
Verstappen, ten val te brengen. Allison keerde zeven maanden
geleden terug in zijn rol als technisch-directeur van Mercedes. Het
team koos er toen voor om Mike Elliott te vervangen, die de
technische inspanningen achter het problematische 'zero
sidepod'-concept leidde. Mercedes staat onder druk om in 2024 te
presteren, maar Allison gelooft niet dat het een uitgemaakte zaak
is dat ze hun oude vorm weer zullen terugvinden. "Als je kijkt naar
de F1-geschiedenis, dan zijn de statistieken tegen ons", vertelt
hij de Performance People- podcast. "Teams komen niet terug van een
flinke terugval na hun vorige hoogtepunt, in de tijd die we onszelf
hebben gegeven. Maar we hebben desondanks een behoorlijk ambitieus
programma opgesteld. We hebben hier behoorlijk wat kracht en we
hebben behoorlijk wat vooruitgang geboekt met de auto voor volgend
jaar. Of het voldoende is, zal alleen de tijd leren, maar dat is
wat ik hoop en ik weet dat al mijn collega's en teamgenoten om me
heen hetzelfde hopen." Waar had Mercedes last van? Allison gelooft
dat de slechte prestaties op de baan de problemen buiten de baan
verergerden. Dat leidde weer tot "versplintering" tussen de
belangrijkste onderdelen van het team, terwijl ze juist allemaal op
zoek gingen naar meer prestaties. "Als een team een groot aantal
jaren op een hoog niveau heeft gestaan en gepresteerd gedurende een
lange periode en dan een dip krijgt om wat voor reden dan ook, dan
is dat erg desoriënterend", aldus Allison. "De fundamenten raken
los. Het zet mensen aan tot actie, maar die actie kan ertoe leiden
dat alle disciplines in het bedrijf - de aerodynamica, de
voertuigdynamica, de tekenkamer, alle specialismen die nodig zijn
en die samenwerken om een goede auto te maken - zich als het ware
verspreiden over vier, vijf of zes windrichtingen. Ze doen wat ze
kunnen om bij te dragen op de manier die zij het beste vinden."
"Als je niet oppast, praten die groepen niet meer met elkaar omdat
ze allemaal met hun hoofd naar beneden hard werken om hun aandeel
te verbeteren. Waarschijnlijk was dat het meest destructieve
patroon waarin we als groep terechtkwamen, in die moeilijke periode
toen we van onze troon vielen. Dat we meer versplinterden dan we
hadden moeten doen. Niet omdat iemand ruzie had met iemand, verre
van dat. In feite is de sfeer hier, gezien de druk waaronder het
heeft gestaan, ongelooflijk veerkrachtig geweest."
