Die ene misser van Red Bull in Singapore uitgelegd: "Dan kan het zijn dat je er een keer niet bij zit"
Van de 22 races dit seizoen won Red Bull er zoals inmiddels bekend
is 21. Het team van Max Verstappen hield alle andere teams in een
houdgreep en maakte nagenoeg geen fouten Mede de door Adrian Newey
ontwikkelde RB19 was dit seizoen de sleutel tot het succes voor Red
Bull. Volgens voormalig engineer Ernest Knoors zijn er
verschillende redenen aan te wijzen waarom de auto zo goed was. "Je
moet het niet beperken tot aerodynamica. Het sterke van de Red Bull
is juist dat het hele pakket klopt. Ik denk dat het niet eens de
auto is die de meeste downforce genereert, maar ik denk dat het een
auto is die de meeste bruikbare downforce genereert. Over een breed
inzetgebied kun je juist het maximale uit die auto halen", blikt
Knoors terug op de wagen waarmee Verstappen dit seizoen negentien
keer won. "Dat ligt niet alleen aan de aerodynamica, dat ligt ook
aan de ophanging, de demping, het hele concept van die auto. Zij
hebben alle ingrediënten van wat ze moeten gebruiken in een
ophaning, in een demping, in de afstemming samengebracht en dat
werkt gewoon het beste met het aerodynamische pakket wat ze hebben
gemaakt. En daarom is die auto zo sterk. Niet alleen op één
circuit, maar eigenlijk op de meeste circuits. En dat is denk ik
wat Red Bull als beste voor elkaar heeft." Misser in Singapore Eén
keer slaagde Red Bull er dit jaar niet in om te winnen. In
Singapore liep het team het hele weekend achter de feiten. Knoors
heeft daar wel een verklaring voor. "Het heeft te maken met waar je
de auto neerzet qua rijhoogte. Het bijzondere van Singapore is dat
het een heel hobbelig circuit is, maar dat het daarnaast ook best
een snel circuit is", zegt Knoors. "Wat Red Bull gemist heeft is
dat ze eigenlijk te hoog en te zacht zijn gegaan met de auto. Omdat
hij zo zacht afgeveerd was, moest ie iets hoger komen te staan
omdat ie anders door de snelheid teveel op de grond werd gedrukt.
Daardoor verlies je heel veel aerodynamische last. En dat hebben
andere teams voor dat circuit beter voor elkaar gehad. En dan kan
het zijn dat je er bij een race een keer niet bij zit." Bekijk
hieronder het volledige interview met Ernest Knoors xK6zqn4Mh9Y
is 21. Het team van Max Verstappen hield alle andere teams in een
houdgreep en maakte nagenoeg geen fouten Mede de door Adrian Newey
ontwikkelde RB19 was dit seizoen de sleutel tot het succes voor Red
Bull. Volgens voormalig engineer Ernest Knoors zijn er
verschillende redenen aan te wijzen waarom de auto zo goed was. "Je
moet het niet beperken tot aerodynamica. Het sterke van de Red Bull
is juist dat het hele pakket klopt. Ik denk dat het niet eens de
auto is die de meeste downforce genereert, maar ik denk dat het een
auto is die de meeste bruikbare downforce genereert. Over een breed
inzetgebied kun je juist het maximale uit die auto halen", blikt
Knoors terug op de wagen waarmee Verstappen dit seizoen negentien
keer won. "Dat ligt niet alleen aan de aerodynamica, dat ligt ook
aan de ophanging, de demping, het hele concept van die auto. Zij
hebben alle ingrediënten van wat ze moeten gebruiken in een
ophaning, in een demping, in de afstemming samengebracht en dat
werkt gewoon het beste met het aerodynamische pakket wat ze hebben
gemaakt. En daarom is die auto zo sterk. Niet alleen op één
circuit, maar eigenlijk op de meeste circuits. En dat is denk ik
wat Red Bull als beste voor elkaar heeft." Misser in Singapore Eén
keer slaagde Red Bull er dit jaar niet in om te winnen. In
Singapore liep het team het hele weekend achter de feiten. Knoors
heeft daar wel een verklaring voor. "Het heeft te maken met waar je
de auto neerzet qua rijhoogte. Het bijzondere van Singapore is dat
het een heel hobbelig circuit is, maar dat het daarnaast ook best
een snel circuit is", zegt Knoors. "Wat Red Bull gemist heeft is
dat ze eigenlijk te hoog en te zacht zijn gegaan met de auto. Omdat
hij zo zacht afgeveerd was, moest ie iets hoger komen te staan
omdat ie anders door de snelheid teveel op de grond werd gedrukt.
Daardoor verlies je heel veel aerodynamische last. En dat hebben
andere teams voor dat circuit beter voor elkaar gehad. En dan kan
het zijn dat je er bij een race een keer niet bij zit." Bekijk
hieronder het volledige interview met Ernest Knoors xK6zqn4Mh9Y
