FIA drukt geruchten over gloednieuwe F1 Grand Prix voorlopig hardhandig de kop in

Het was groot nieuws in de Spaanse media: vanaf 2026 zou er voor
het eerst sinds 1981 een Grand Prix in Madrid georganiseerd worden.
Een bevestiging vanuit de Formule 1 zou ook niet lang meer op zich
laten wachten. Tot nu bleef het echter angstvallig stil rond een
vermeende race door de straten van Madrid en Carmelo Sanz de
Barros, de FIA-president van de senaat én voorzitter van RACE
(Royal Automobile Club of Spain), vertelt in Bakoe tegenover een
selecte groep media, waaronder RacingNews365, dat een race in de
Spaanse hoofdstad nog ver weg is. "Ik heb alle geruchten in de
media gevolgd", stelt De Barros. "Het enige wat ik erover kan
zeggen, is dat ik, als Spaanse zoon uit Madrid, graag weer een
Grand Prix in de stad zou willen zien. Wat ik kan zeggen als
president van RACE? In 1981 werd er voor het laatst in Madrid
gereden en het is een wens van veel mensen om de Grand Prix terug
naar de hoofdstad te halen. Maar ik denk dat er heel duidelijk een
proces is, dat niet wordt gevolgd." "Die eerste stap is nog niet
gezet" De Barros legt uit hoe het proces eruit ziet. "Wie is de
sportautoriteit van een land? In het geval van Spanje is het de
Spaanse Automobiel Federatie. Daar begint het proces. En heeft de
Spaanse Federatie tot op heden dit project ontvangen om het te
analyseren en te bestuderen? Nee, dat is niet zo. Die eerste stap
is dus nog niet gezet." "Wanneer de Spaanse Federatie van mening is
dat het project geschikt is en ze geïnteresseerd zijn, communiceren
ze het verder naar de FIA", vervolgt De Barros zijn verhaal.
"Waarom? Omdat je eerst een stratencircuit moet homologeren en
certificeren. Wie managet dit hele proces? De FIA. De Spaanse
Federatie heeft niets ontvangen, dus hebben ze ook niets
doorgestuurd naar de FIA. Niemand, geen enkele engineer, heeft tot
nu toe aan dit project gewerkt." Een kleine kanttekening aan het
verhaal van De Barros is wel dat er uitzonderingen mogelijk zijn.
De bevestiging vanuit de Formule 1 en de FIA wordt soms al gegeven
terwijl het circuit nog niet gehomologeerd en gecertificeerd is.
Een voorbeeld is de Grand Prix van Las Vegas, waar een dag voor de
eerste vrije training pas de officiële goedkeuring volgde. De
Barros ziet echter nog meer beren op de weg. "Als de sportieve
autoriteit het heeft goedgekeurd en het circuit gecertificeerd is,
moet je nog rekening houden met een andere stap, namelijk de grote
strijd om een plekje op de kalender te bemachtigen. Er is
tegenwoordig een langere wachtlijst. Madrid zou dan dus een van de
22, 23 of 24 races moeten worden en dat is ook nog niet gebeurd. En
dan hebben we het nog niet eens gehad over een zakelijke deal en de
tv-rechten." De Barros vergelijkt de GP met de Olympische Spelen
Maar is er geen enkele mogelijkheid dat Madrid terugkeert op de
kalender? "We gaan het proberen, maar er is een proces dat we
moeten respecteren. Er wachten ook andere mensen. Ik heb gelezen
dat Madrid probeert om het plekje van Barcelona te stelen en het
circuit in Montmelo te vermoorden. Tot nu toe is er helemaal niets.
Het is iets wat we later moeten evalueren. Kan Spanje twee races
organiseren? Ja, want we hebben er ook drie in de Verenigde
Staten." De Barros zet de deur dus op een kier, maar ook niet meer
dan dat. "Is het mogelijk? Het is mogelijk, maar tot nu toe denk ik
niet dat het gemakkelijk zal zijn door alle vraagtekens. Zonder
twijfel denk ik dat de manier waarop het gepositioneerd is (in de
media red.), niet de juiste is. Het heeft waarschijnlijk de
politieke situatie beïnvloed. We leven nu volgens Madrid versus
Barcelona. Toen we de Olympische Spelen van 2030 naar Madrid
probeerden te halen, lukte het niet door het lekken van informatie
en het niet volgen van processen. Ik hoop dat dat nu niet gebeurt,
want ik zou graag een race in Madrid zien."

Top Headlines

Oudere Top Headlines